Kényelem a lényeg

03

Mint a pirospaprika a pörkölthöz, úgy tartoznak olyan kifejezések, mint a Skyactiv meg a KODO a Mazdához. Az átlagautós talán nem tudja pontosan, hogy milyen technikai részletek, formatervezési irányok vannak a szavak mögött, de biztosan a márkához tudja kötni azokat.

Most egy új szlogent kerül ezek mellé, a G-Vectoring Control. Ettől fogja magát minden vezető ügyesebbnek és kipihentebbnek érezni Mazdájában. Manapság, amikor egy autóban több a vezetést támogató rendszert, mint ahány fagyi közül lehet választani egy cukrászdában, nem tűnik olyan nagy dolognak, de a mögötte álló technológia bizony különleges.

Minél ügyesebb és képzettebb egy vezető, annál kevesebbszer kényszerül korrigálni a kormány állásán egy kanyarban – ez az alapvető felismerés adta az alapot a G-Vectoring Controll fejlesztésénél. Erre persze nem csak a Mazdánál jöttek rá, több gyártónál is a szenzorok adta jeleket felhasználva próbálják az ideális íven tartani az autót, például a differenciálmű működésébe való beavatkozással, vagy éppen a kerekek egyenkénti fékezésével. A Mazdánál azt is megtehették volna, hogy valamelyik nagy autóipari beszállító más márkákon már alkalmazott rendszeréhez nyúljanak, és ennek adjanak egy hangzatos nevet, de nem így történt. A hirosimai fejlesztők – ahogy ezt megszoktuk tőlük – tényleg egyedit alkottak.

Mazda G-Vectroing Controll
A kényelmen túl a biztonságot is javítja a Mazda új fejlesztése

A G-Vectoring Controll lényege, hogy a motor nyomatékát szabályozzák 30 Nm-es tartományban amitől nagyobb tömeg, akár további öt kiló kerülhet a kerekre, ettől pedig annyira megnő a tapadásuk, hogy kormánykorrekció nélkül, szépen íven kanyarodik az autó. Hihetetlennek tűnik? Itt egy videó arról, hogy nagyon is jól működik a rendszer a gyakorlatban.

A Mazda mérnökei szerint más nem is lett volna képes ilyen rendszert készíteni, ami a gyújtást szabályozza rendkívül finoman, hiszen ehhez kell a rendkívül kifinomult és jó hatásfokú Skyactiv motorcsalád. A videón jól látszik, hogy a vezető nem csak sokkal kevesebbet kormányoz, de a feje is kevesebbet mozdul, ez pedig azt vetíti előre, hogy hosszabb távú vezetés után is pihentebb marad. Sőt az utasai is azok lesznek, mert az egyensúlyozó szervük nem kényszerül az izomzatuk tudatlan, de állandó és folyamatos mozgatására, ellensúlyozandó az autó mozgásából fakadó erőket. Ebben, a gyorsulás, lassulás és az oldalerők finom kezelésében pedig a G-Vector Controlling, a Mazda fejlesztői szerint jobb, mint a differenciálműnél beavatkozó, vagy a kerekeket egyenként fékező rendszer.

Jó, jó, hogy kényelmesebb, de mennyire hatásos. 30Nm és öt kiló plusz tömeg kerekenként, nem kevés ez? A lenti videó szerint nem, és azt sem szabad elfelejteni, hogy a többi biztonsági berendezés, a kipörgésgátló, blokkolásgátló és társaik továbbra is működnek.

Jinba Ittai. Japánul így mondják azt, amikor ló és lovasa szinte eggyé válik, és ez a jelmondat nem először került elő a Mazdánál. Az MX-5 fejlesztésénél volt ez a vezérlő elv, és aki vezetett már ilyen autót, tudja miről van szó. Így még nagyobb izgalommal várjuk, hogy a nagyobb testvérekben is megtapasztaljuk ezt az érzést.

05