Aria, a nyolcvanas évek hangja

 

Mazda Aria

1981 izgalmas év volt. Először szállt fel a Columbia űrrepülőgép, megjelent a Microsoft féle MS-DOS az IBM PC-re, összeházasodott Diana és Károly herceg, de ez mind semmi ahhoz képest, hogy a nagy autókiállítások standjain bemutatkozott a Mazda MX-81 Aria.

Főnök San, mindjárt jönnek a nagy kiállítások, és nincs semmi különlegességünk, amit megmutathatnánk! Semmi baj, küldjetek egy Mazda 323-ast a Bertone stúdióba, majd ők csinálnak valami szépet. Azt a szögletes autót Főnök szan? Jó lesz az? Persze, ügyesek, megoldják.

Na, jó, talán nem pont így zajlott le a párbeszéd a Mazdánál, de valami nagyon hasonló lehetett, aminek a végén megszületett az MX-81 Aria. A műszaki alapok ugyanis egy Mazda 323 GLK-tól származnak, gyakorlatilag módosítások nélkül, a lényeg nem ott van, hanem a formákban, a különleges részletekben. Marc Deschamps, a Bertone stúdió akkori főtervezője nem sokáig nézegethette az eredeti Mazdát, mert abból semmi sem maradt, egészen mást, egy űrhajót rajzolt a helyébe.

Mazda Aria
Az Aria orr része nagyon hasonlít a későbbi bukólámpás 323F-re. Nagyon előremutató megoldás volt a hátsó oszlopba integrált lámpasor

Az első, ami szembeötlik, hogy alig vannak szögletek, ellenben az alapot adó 323-as szinte csak vonalzóval megrajzolt formájához képest. Mindenhol szép ívek és görbületek találkoznak, amit csak még jobban kiemel az Aria aranyló-melegbarna színe. Nincs rajta utólagos díszítés, krómbetét vagy színezett pótelem – az MX81 szépségét a vonalai adják. Mai szemmel nézve szokatlan a rengeteg üvegfelület, a vezető derekáig gyakorlatilag ablak van. A kilátás pazar lehet a négy bennülőnek, hiszen a tetőt tartó oszlopok is vékonyak lettek. A hátsó ajtó is csak egy nagy, nyitható üvegtábla. Nagyon előremutató megoldás volt az Arian a hátsó lámpák elhelyezése, ezt ugyanis a C oszlopba integrálták, ilyet sorozatgyártásban csak sokkal később láthatott az utca embere. Az MX-81 viszont bármennyire is különleges volt, kívülről belesimult a Bertone tanulmányautók sorába, odabenn azonban más volt a helyzet.

1981_Bertone_Mazda_MX-81_Aria_Concept_07
Ki ismeri fel itt az eredeti Mazda 323-at? A stílusjegyek eltéveszthetetlenül Bertone stúdiósak

A Deschamps féle ötletkavalkád igazából a beltérben bontakozott ki. Az első meglepetés akkor éri a nézelődőt, amikor kitárja az ajtót. Ilyenkor a két első ülés némileg kifordul, így segítve a beszállást. Aztán jönnek a „nincsek”, mert egy csomó minden hiányzik. Elsőként a műszerfal. Helyette egy kicsi színes TV-t építettek be a vezető elé, körbe rengeteg kapcsolóval és gombbal. Ma, amikor egyre több és nagyobb kijelző kerül egyre változatosabb helyekre az autókban, ez nem nagy újdonság, de akkoriban ez volt maga a csúcstechnika, egy darabka megvalósult Star Trek. Ráadásul akkoriban az ilyen pici színes tévék igencsak borsos árúak voltak, az volt velük a helyzet, mint a Svekjben a kutyákkal: minél kisebb annál drágább. Ez pedig elég apró volt…

Ami szintén hiányzik, az a kormány. Ezt azzal a végtelenített gumiszalaggal helyettesítették, ami a katódsugárcső műszerfal körüli részén van. Őszintén szólva ez se nem kényelmes, se nem praktikus, alighanem azért csinálták, hogy ne takarjon ki egy centit sem a fő attrakciónak számító tévéből.

mazda-mx-81-aria dashboard
Kiforduló ülés, gumiszalag kormány, műszerek helyett egy színes kistévé – a nyolcvanas években ez volt az űrhajós stílus

A szellőzés meg a fedélzeti számítógép gombjai középen csak imitációk, igazából nem működtetnek semmit, nem úgy a hifi rendszer. A középkonzolban ugyan kicsit lötyög a több komponensből, magnóból, erősítőből és ekvalizátorból álló elektronika – ami akkoriban, a hifitornyok világában nem volt ugyan túl gyakori, de nem is volt ismeretlen megoldás – de vessünk csak egy pillantást az ajtóra! Igen, az ott egy hatalmas mélynyomó, közép és tölcséres magassugárzóval. Mintha egy akkoriban örülten menőnek számító kisbőröndnyi táskarádió, angol becenevén egy Ghetto Blaster egyik felét látnánk.

A középkonzolon csak a mini hifi az igazi, az ajtókban féltucatnyi hangszóró kapott helyett

 

Az autó ebben a formában persze tömeggyártásra alkalmatlan volt. Az MX-81 Aria kifejezetten arra készült, hogy a kiállításokon ámuldozzanak előtte a nézők, de nem csak ennyit ért el. A Bertone stúdió és a Mazda kapcsolata az autó megépülte után szorosabbá vált, és ha jól megnézzük a tanulmányautót, láthatjuk honnan jött az ötlet az 1989-ben bemutatkozott Mazda 323F bukólámpás orr részéhez, az íves formáihoz, fém és üveg felületeinek arányához.

Mazda Aria on move
A mozgásban lévő Arian jól látszik, milyen nagyok az oldalsó üvegfelületek, de az autónak nem ez volt az igazi élettere, hanem az, hogy a Mazda kiállítási standjain elkápráztassa az érdeklődőket