Élmények a négyzeten

Tengerpart (7)a

Egy horvátországi nyaraláshoz a legtöbben egy légkondicionált kombit vagy szabadidő-autót képzelnek el ideális útitársként. Holott két személynek egy Mazda MX-5 is különösebb kompromisszumok nélkül megfelel erre, amely a panorámával együtt az élmények határait is jócskán kitágítja. Így egészen más dimenzióba repíti a kirándulást, ahol sokszor nem is a célért autózunk, hanem maga az autózás a cél. Íme, Barátunk képes úti beszámolója, főszerepben a tűzpiros MX-5 NB-vel.

Blogoldalunkon nemrég bemutattuk Barátunk tavasszal beszerzett Mazda MX-5 NB roadsterét. Nos, augusztus közepén az első közös külföldi utazásuk is megtörtént. Barátunk a párjával egy ötnapos horvátországi nyaralást tervezett Horvátországba, a Plitvicei-tavakhoz és azok környékére, persze a tengerpartot is érintve.

Dreznik (24)a
Horvátország nemcsak a tengerpartról szól. Az ország belsejében is olyan csodás környezetben fekvő látványosságokra lehet bukkanni, mint például a drezniki vár

Három közlekedési eszköz is rendelkezésükre állt ehhez: Barátunk sport-túra motorkerékpárja, a blogoldalunkon új kora óta nyomon követett ötajtós Mazda3-asa és legfrissebb szerzeménye, az MX-5. Tény, hogy a motorozás különleges élményt nyújt, és a motorkerékpár nagyon közvetlen kapcsolatot teremt az úttal, illetve a természettel, de nagyon lekorlátozza az úti holmi mennyiségét, esős időben macerás és kellemetlen, továbbá a nyári hőségben nem éppen ideális motoros ruházatban műemlékeket, városokat látogatni. A Mazda3-as biztonságos, tökéletes védelmet nyújt hideg-meleg, eső-szél ellen és két személynek a csomagtere is szinte kimeríthetetlen, de ezzel együtt elszigeteli az embert a környezettől, a panorámától, az illatoktól, a kabócák és a természet más hangjaitól, mint minden zárt autó.

Dreznik (30)
Ahhoz, hogy letérjünk az aszfaltozott útról, nem kell mindjárt szabadidő-autó!

Mi ötvözi a kettő előnyeit? Hát persze, hogy az MX-5! Biztonságos, adott esetben megvéd az időjárás viszontagságaitól, nem kell hozzá tetőtől talpig beöltözni, bukósisakban fülledni, esőruhával bajlódni, minden szükséges holmi jól elfér a csomagterében, ugyanakkor nyitott tetővel autózva kitárul a világ, érezni a mezők illatát, a napsugarak simogatását, a Bóra szél kellemes hűsét, a Mazda roadsterek vezetési élményéről pedig legendák szólnak.

DSCN9105
Két személy öt napra való úti holmija is elfért a kis roadster csomagterében

Az ötnapos túra maximálisan igazolta a választás helyességét, az MX-5 NB minden pillanatban nagyszerű útitárs volt. Oda- és hazafelé az autópályán a megengedett sebesség környékén haladva sem okozott kényelmetlenségeket a többórás utazás során, a szélzaj és a huzat jól elviselhető szinten maradt, az alacsony üléshelyzet, illetve a kagylós sportülések ellenére nem jelentkezett elgémberedés vagy zsibbadás. Barátunk és párja nem sírt a Mazda3-as komfortja után.

Tengerpart (2)a
Jól feküdt a Velebit-hegység az MX-5-nek

„Igazából a Plitvicei-tavak környéki kanyargós, hegyi utakon, szerpentineken érezte elemében magát az MX-5. Az 1,6 literes, 110 lóerős motor ereje a Velebit-hegység emelkedőin is elegendő volt a dinamikus, élvezetes, roadsteres autózáshoz, főként magasabb fordulatszám-tartományban használva, elvégre ez egy kicsi, könnyű autó, nem egy több mint másfél tonnás SUV. A rövid úton, pontosan járó kis váltókarral gyorsan mentek a fokozatváltások, a kis roadster pedig úgy feküdt a kanyarokban, mintha sínen húzták volna” – emlékezett vissza Barátunk.

Tengerpart (16)a
Egy ilyen gyönyörű panorámát a legjobb nyitott tetejű autóból élvezni

„Ezt a vezetési élményt pedig a kabriózás emelte négyzetre. Amikor a szerpentinek kanyarjaiból kiérve az ember elé tárul a mélykék tenger látványa, akkor csak egy nyitott tetejű autó teszi teljesen befogadhatóvá a panorámát. Hasonlóképpen a hatalmas toronyként az út fölé magasodó sziklákat is csak egy kabrióból lehet teljes képükben csodálni. Ha pedig hirtelen jött egy nyári zápor, csak félreálltunk, és egy mozdulattal, pár másodperc alatt felcsuktuk a ponyvatetőt. Ilyenkor nagyon soknak tűnik ám az a 25-30 másodperc, amennyi a legtöbb keménytetős kupé-kabrió bezárásához kell” – összegezte Barátunk.

Senj (2)
Pihenő a tengerparti Senj monumentális vára előtt

Végül említést érdemel, hogy a 15 éves, közel 130 ezer kilométert (vagy még többet) futott MX-5 abszolút megbízhatóan, a legapróbb probléma nélkül teljesítette a közel 1500 kilométeres túrát, hőségben és felhőszakadásban, tengerparton és hegyi magaslatokban, autópályán és országúti szerpentinen, sőt, még murvás utakon is. Miközben átlagfogyasztása a 7,5 liter/száz kilométert sem érte el. Ugye, hogy nem is olyan elvetemült ötlet egy Mazda MX-5 roadsterrel menni horvátországi nyaralásra?

Rastoke-Slunj (1)a
Mindkettő piros, mindkettő Mazda, mégis nagy a különbség közöttük