Ismét forog a rotor

nyito

Ajándékot kapni és adni is jó, na de milyen lehet saját magunktól kapni a legkülönlegesebb születésnapi meglepetést? 2020-ban meglátjuk, a hírek szerint ugyanis a Mazda pontosan erre készül. Alapításának 100. évfordulóján bemutatkozik egy új, Wankel-motoros típus!

Tudjuk, évek óta pletykálnak az RX-7 és az RX-8 Wankel-motoros utódjáról, az RX-9-ről, de most a japán Holiday Auto nevű magazin több, érdekes részlettel szolgált. Információik szerint a Mazda hiroshimai központjában 50 mérnök már a SKYACTIV-R nevet viselő motoron dolgozik. A kétrotoros, 1600 köbcentis erőforrás természetesen a legfejlettebb Wankel-motor lesz, ami valaha is készült, tele modern és szokatlan megoldásokkal. Nem hétköznapi, hogy a turbófeltöltőt elektromotor hajtja, ráadásul ehhez az energiát nagy kapacitású kondenzátorokból nyeri, amik a fékezés energiájával töltődnek újra. Ez a technika jelenleg az autóversenyek világában hódít, például a Le Mans-i prototípusokon használnak ehhez nagyon hasonló megoldásokat.

Hasonlóan izgalmas, hogy HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition – homogén töltetű kompressziógyújtás) rendszerű, gyújtógyertyát nem, vagy csak néhány üzemmódban használó, benzines erőforrás lesz a leendő RX-9 szíve. Ez a motorépítés egyik Szent Grálja, sokan és sokat kísérleteznek vele, mivel jobb a hatásfoka, mint a ma megszokott benzinmotoroknak, ami együtt jár a kisebb üzemanyag-fogyasztással és károsanyagkibocsátással, de sorozatgyártásba még egyik megoldás sem került. A HCCI lényege, hogy a dízelmotorokhoz hasonlóan nem egy külső szikra, hanem öngyulladás indítja el a munkafolyamatot az égéstérben. Elképzelhetetlen lenne ez a technológiai ugrás? Szerintünk nem, hiszen régen hallani, hogy a Mazda a következő SKYACTIV motorgenerációk egyikében alkalmazni szeretné a HCCI rendszert, ráadásul néhány szabadalmi kérelmet is beadott már ebben a témakörben.

01
Még csak fantáziarajzok vannak a leendő RX-9-ről, amikben a régi RX-7 vonalait próbálják összegyúrni a jelen Mazdáinak stílusával

A tervezett teljesítmény 400 lóerő, ami bőven elegendőnek tűnik a várhatóan nagyjából 1300 kilós autóhoz. A Holiday Auto szerint a Mazda olyan autót akar építeni, amiben a gyorsulás érzete olyan, mint egy versenymotoron, ehhez pedig elengedhetetlen a kis tömeg. A vezethetőség is fontos: a hírek szerint az egy házba épített váltó és differenciálmű a hátsó tengely elé kerül. Mi ennek, a hátsókerék-hajtású sportautóknál alkalmazott megoldásnak az előnye? Így megmaradhat a közel tökéletes, 50-50 százalékos súlyeloszlás az első és hátsó tengely között. Ez, ahogy az MX-5-generációk tanúsítják, az egyik záloga a vezetés élvezetének. Az erősebb, de hasonló szellemben készült Wankel-motoros elődök, az RX-7 és az RX-8 pedig megmutatták, hogy a Mazda ezt az élményt akkor is meg tudja adni a vezetőnek, ha némileg nagyobb a karosszéria és erősebb a motor. Nem véletlen, hogy hiába szűnt meg a gyártásuk évekkel ezelőtt, rajongóik száma nem csökkent.

02
Rövid túlnyúlás, izgalmas tetővonal. Ilyennek képzeli az Auto Holiday grafikusa a leendő Mazda RX-9-et

A formáról még keveset tudni, de a Mazda 2015-ben mutatott be egy tanulmányautót RX Vision néven. Akkor úgy tűnt, ez csupán előfutára a Mazda típusok következő generációjának, de a hírek hallatán inkább arra gondolunk, hogy konkrét előzetese valami nagyszerűnek, mondjuk az RX-9 típusnak. Lelki szemeink előtt már látjuk az RX-9-eket, ahogy 2020-ban, a tokiói olimpia megnyitóján begördülnek a stadionba, egyszerre ünnepelve a sportot és a Mazda 100 éves fennállását…