Már a spájzban vannak?!

Sem az oroszok, sem a japánok nincsenek a spájzban, de valóban egyre közelebb kerülünk a Mazda legfrissebb újdonságaihoz. Ha testközelből akarjuk látni a megújult Mazda6 négyajtós és kombi változatát, valamint a VISION COUPE és a KAI tanulmányautókat, akkor már elég csak Genfig utaznunk.

Mozgalmas esztendőt tudhat maga mögött a Mazda! Alig egy éve debütált a vadonatúj CX-5 szabadidő-autó, ősszel pedig a VISION COUPE és a KAI CONCEPT tanulmányokkal rukkolt elő a márka. Végül, a tavalyi év végén bemutatta a Mazda6 tovább tökéletesített változatát. A japán autógyártó ezeket az újdonságokat mind elhozta a Genfi Autószalonra, a SKYACTIV-X erőforrással együtt. Így Európában most látható először az időközben szépségdíjat nyert VISION COUPE és a KAI CONCEPT. A két koncepcióautót már bemutattuk a Tokiói Autószalon kapcsán, és tanulmányautókként egyelőre főleg csak gyönyörködni érdemes bennük. Így most koncentráljunk a Mazda6 legújabb példányaira. Bár ez nem vadonatúj nemzedék, tehát nem történt generációváltás, mint a CX-5 esetében, ám így is rengeteg újdonságot vonultat fel a zászlóshajó.

Csak analógnak látszik a sebességmérő, amely ezentúl immár valójában multifunkcionális kijelző is lehet. A szélvédőre vetített menetadatok jelentős mértékben fokozzák a biztonságot

Mazda6 frissített változatáról is írtunk ugyan a Los Angeles Auto Show beszámolójában, ám immár még több részletet és az európai piacra vonatkozó adatokat is közzétett a Mazda. Ezek ismeretében olyan érzésünk támadt, mintha a CX-5 típushoz hasonlóan valójában a Mazda6 is új nemzedékkel folytatná pályafutását, ám az autó megjelenésén nem akart volna érdemben változtatni a márka. Ez persze érthető, hiszen egyrészről „nyerő csapaton ne változtass”. Ugyanakkor a most debütált Mazda6 utasterét összevetve a 2012-es változattal, oly sok már a különbség, hogy valóban generációváltásra gondolhatnánk. No, de ne rohanjunk ennyire előre, hiszen igazából kívül is akad újdonság bőven.

Elöl és hátul egyaránt új, még igényesebb kivitelű, vastagabb párnázású, kényelmesebb ülések fogadnak a megújult Mazda6 modellekben

Teljesen átváltozott a most debütált Mazda6 orra, új a lökhárító, a hűtőmaszk és a fényszórók is. Az apró méretük jóvoltából látványukban eddig sem „tolakodó” ködfényszórók a főfényszóróba költöztek. Szintén új a négyajtós kivitel hátsó kialakítása, valamint a nagyobb átmérőjű kipufogóvégeket kijjebb helyezték, vagyis közelebb kerültek az autó sarkaihoz. Ugyancsak újak a 17 és 19 colos könnyűfém keréktárcsák, sőt még színében is megújult a „dögös vörös” Mazda6: a Soul Red árnyalatot a még vadítóbb, még szebben csillogó Soul Red Crystal árnyalat váltja a színpalettán. Mindemellett „láthatatlan” módon is módosult a karosszéria, elsősorban megerősítések formájában.

A valódi fával díszített utastérben elöl akár ülésszellőzést is élvezhetnek az utasok a Nappa és szarvasbőrrel kárpitozott ülésekben

Olyan pontokon fokozták a Mazda6 karosszériamerevségét, ahol az csupán minimális tömegnövekedéssel járt, mégis sikerült mérsékelni a zajt és a vibrációt, ezáltal fokozva az utazási kényelmet. Ugyanezt a célt, vagyis a típus zászlóshajó mivoltához illő komfort megvalósítását szolgálja a karosszériaelemek közötti rések csökkentése, a vastagabb ajtókárpitok, a hátsó sárvédők és a „kardánalagút” alaposabb zajszigetelése, valamint a tetőkárpit újratervezése is. Továbbá az új alsó karosszériaburkolatok eredményeként simább padlólemez is segít a csendesebb belső kialakításában. Végeredményül jelentősen fejlődött az utastér zajkomfortja, így nagyobb tempónál is kellemesen beszélgethetnek az utasok.

Még inkább letisztult vonalvezetésű a műszerfal és az ajtókárpitok

Szintén a karosszériát érintő módosítás, hogy az első lökhárító alsó részén kialakított nyílásokon keresztül az első kerekekhez áramlik a levegő, ami kedvezőbb légellenállást és jobb egyenesfutást eredményez. Ugyancsak a kedvezőbb légellenállás és egyúttal a gazdaságosság fokozását célozza a benzinmotorral hajtott modellek automatikusan reteszelődő hűtőmaszkja, amely csak akkor enged levegőt áramolni a hűtőre, ha valóban igényli a hűtést a motor.
Apropó erőforrások; nos, azok szintén fejlődtek, így alacsony fordulaton nyomatékosabbak és jobb a gázreakciójuk. Tojásforma tetejű dugattyúk és többlyukú befecskendezők alkalmazásával tökéletesítették az égést a dízelmotorokban, amelyek a levegőbe kevesebb nitrogénoxidot engedő új kipufogógáz-tisztító rendszer jóvoltából is mérsékeltebben terhelik a környezetet.

Két USB-csatlakozót is kínál az első kartámasz alatti tároló

Az új, változó turbinageometriájú, kétfázisú kettős turbófeltöltő alkalmazása jóvoltából 184 lóerőre emelkedik az erősebb dízelmotor teljesítménye, 445 newtonméter forgatónyomaték mellett. Továbbfejlesztették a hangtompító és hangfrekvencia-szabályzó rendszereket is, amelyek már a közvetlenül a motorban csillapítják, illetve eleve megakadályozzák a dízelek kopogós hangját. Így még a korábbinál is csendesebb utastérben élvezhető az utazás.
A kétliteres benzinmotor is fejlődött, hiszen kisebb ellenállású szívócsövet, módosított befecskendezőket alkalmazó, nagyobb nyomású befecskendező-rendszert, új dugattyúkat és aszimmetrikus olajlehúzó gyűrűket kapott. A hűtőrendszer új szabályzószelepe jóvoltából hatékonyabb a motor bemelegítése. Az újdonságok jóvoltából kis fordulaton 6,2 százalékkal nagyobb forgatónyomatékkal gazdálkodhatunk. Sőt, részecskeszűrő nélkül is teljesíti a motor a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat is.

Egy új funkció jóvoltából az ablaktörlő lapátok könnyedén jégteleníthetők

A 2,5 literes benzinmotor immár 13:1 sűrítési aránnyal dolgozik és elődjénél csendesebben. Ez utóbbi a könnyebb alumíniumötvözet hengerfejnek és kiegyensúlyozó-tengelynek köszönhető. Továbbá a Mazda6 csúcsmodelljében is megjelenik a hengerlekapcsolás, amely a 40 és 80 kilométer/óra közötti sebességtartományban, állandó tempó mellett eredményez üzemanyag-megtakarítást.
A korszerűbb motorokhoz továbbfejlesztett futóművek társulnak, elsősorban a kényelem fokozása céljából. A semleges kanyarvétel érdekében módosították a kormányrendszert, és a hátsó futómű alsó lengőkarjainak bekötési pontjait is feljebb helyezték.

Alapáron jár minden új Mazda6 modellhez a gyalogosvédelmet jelentősen fokozó aktív motorháztető

Szintén módosították az első és a hátsó stabilizátorok bekötési pontjait, valamint optimalizálták az első rugók terhelését. A lengéscsillapítókat is átdolgozták, illetve az első lengéscsillapítók átmérőjét 32-ről 35 milliméterre növelték. Mindezen módosítások összességében a csekély úthibákon is jobb csillapítást, és nagyobb igénybevétel esetén is jobb stabilitást eredményeznek. A finom kormánymozdulatok még pontosabb közvetítése érdekében a kormányrendszer a futómű kereszttartóihoz csatlakozik. Ez pontosabb és semlegesebb kormányzást jelent, fokozva a vezetési élményt és a biztonságot, amit az i-ACTIVSENSE rendszer fejlesztései emelnek még magasabb szintre.

A CX-5 után a Mazda6 is megkapja a kényelmet jelentősen fokozó fékmegtartás funkciót, amely „helyettünk tapossa a fékpedált” – például a piros lámpánál

Aligha kell magyarázni a négy kamera segítségével az autó teljes környezetét a középkonzol kijelzőjén megjelenítő 360 fokos kamerarendszer előnyeit. Szintén kamera, valamint radar segítségével dolgozik a továbbfejlesztett távolságtartó sebességszabályozó (MRCC), amely már álló helyzetben aktiválható, így partner a torlódásban araszolásban is. A fejlett sebességhatároló rendszer (ISA) a sebességkorlátozásról tájékoztató közlekedési táblákat felismerő rendszerrel (TSR) együttműködve szabályozza a jármű sebességét. Szintén a biztonságot fokozzák a továbbfejlesztett LED-technikájú adaptív fényszórók (ALH), amelyek távolsági fénye 80 méterrel messzebb világít, mint elődjéé. Mindezek jól mutatják, hogy a Mazda6 messze több újdonságot hoz, mint amennyit mutat, és ezen megint csak mi, vásárlók nyerünk.