Lehullt a lepel

Megérkezett a Mazda3 várva várt negyedik nemzedéke – legalábbis Amerikába. A Los Angeles Auto Show keretében lerántott lepel a KAI tanulmányautó vonalait rejtette. Az alábbiakban arról is írunk, hogy mi található a lemezek alatt.

Csupán egy éve, a SKYACTIV-X kapcsán merült fel először a vadonatúj Mazda3 érkezésének híre, talán mert elődjén nem mutatkoztak az öregedés jelei. Ráadásul a bejelentés után hamar, november végén mutatták be az újdonságot, a megszokott két karosszériaváltozatban. Az ötajtós aligha okoz meglepetést a KAI tanulmányautót ismerőknek, a négyajtós pedig szerintünk minden elődjénél elegánsabb – legalábbis a fotók alapján. Az új Hármassal a Mazda láthatóan a KODO dizájnnyelv újabb szintjére lépett, amelyet először a 2015-ös RX-Vision tanulmányautón láthattunk, majd a 2017-es Vision Coupe tanulmányon és az új CX-5 SUV-n.

A formán túl a menetteljesítmények, a zaj- és rezgéscsillapítás, a környezetvédelem és a minőség terén egyaránt fejlődést ígér az új Mazda3

Talán még soha nem különbözött ennyire egymástól a Mazda3 két karosszériaváltozata, mint most. E szándékolt különbözőség a típus két különálló egyéniségét tükrözi. Az ötajtós Mazda3 a szabadszellemű embereket célozza. Ezt a szabadságot sugallja az élektől mentes, csakis ívelt lemezekkel borított karosszéria, amelyen szépen visszatükröződik a folyamatosan változó környezet. Ugyanakkor a négyajtós Mazda3 hagyománytisztelő, karakteres egyéniség, elegáns csomagolásban. Az utastérben pedig még inkább tökélyre fejlesztették a Mazda6-ban debütált letisztult, a műszerfalat látványában szélesebbnek mutató megjelenést.

A SKYACTIV-X erőforrással ellátott modellek kapnak piros kárpitozást

A látványon túl, elrendezésében is előnyére változott a Mazda3 beltere. Az első ülések között hosszabb a kartámasz, így a szórakoztató- és információs rendszer kezelőszervei, valamint a váltókar is előrébb és feljebb került, a jobb elérhetőség érdekében. Az italtartók a váltókar elé költöztek. Természetesen a műszerek és a központi kijelző megjelenése is módosult, utóbbi új, 8,8 colos, széles kijelzőt kapott. Az ezen, valamint a műszereken és a szélvédőre vetítő kijelzőn megjelenő adatok karaktereit egységesítették a könnyebb olvashatóság érdekében. Márpedig olvasni van mit, hiszen akár a kezelési kézikönyv is megjeleníthető a központi kijelzőn, sőt, hibajelzés esetén linkkel egyszerűen és gyorsan ki is kereshető a hibajelzéshez tartozó tartalom.

Összkerékhajtással is készül az új Mazda3

Jelentősen javítja a kilátást előre-oldalra a keskenyebb és optimalizált formájú A-oszlop. Ráadásul az ablaktörlőlapátok is egészen az A-oszlopig tisztán tartják a szélvédőt, kikapcsolva pedig a motorháztető és így a látómező alá süllyednek. A szélvédőtisztítás hatékonyságát azáltal is fokozták, hogy az ablakmosó fúvókáit közvetlenül az ablaktörlőlapátokra telepítették.
Az első ülések szerkezetileg is újak, továbbá a vezetőülés ülőlapjának a dőlése is állítható. A kormánykerék 20 milliméterrel közelebb húzható a vezetőhöz, mint korábban, így már 70 milliméteres úton állítható.
Ezenkívül a hangélményre is komoly figyelmet fordított a Mazda az új Hármas esetében. A zajszigetelésen túl a zenei hangzást is tökéletesítették. Az alapmodellek nyolchangszórós audiorendszerét a Bose egy központi hangszóróval, két hátsó háttérsugárzóval, valamint egy mélynyomóval egészítette ki.

Elődjéhez képest fokozták a Mazda3 karosszériamerevségét

Látványos formai fejlődésén, előrelépésén túl a Mazda3 új generációjához illesztett „Új korszak kezdete” szlogen mégis inkább a műszaki tartalomra utal. Hiszen az „X-generációval” valóban új nemzedéke lép színre a SKYACTIV technológiának. Ráadásul nemcsak a Mazda életében, hanem az autóiparban is valódi áttörést hoz a világ első sorozatgyártású öngyulladós benzinmotorja a Mazda3 negyedik generációjában. A SKYACTIV-X a benzines és a dízelmotorok előnyeit egyesíti. Mellette azonban a hagyományos SKYACTIV dízel- és benzinmotorok is megtalálhatók az új Mazda3 kínálatában, persze megújulva.

A jármű tömegének növelése nélkül sikerült csökkenteni a zajkeltő rezgéseket

Az 1,5 és kétliteres benzinmotorok optimalizált szívócsonk- és dugattyúkialakítással, valamint többfázisú befecskendezéssel és a hűtőfolyadék áramlását szabályozó szeleppel kerülnek az új Hármasba. Ezen változtatások a menetteljesítményeket éppúgy előnyösen befolyásolják, mint a gazdaságosságot és a károsanyag-kibocsátást.
Ezenkívül a korábban már bemutatott, új, 1,8 literes dízelmotorral is rendelhető majd az új Mazda3.
Az igazi nagy dobás persze a SKYACTIV-X erőforrás, amelyhez alapáron jár a Mazda M Hybrid rendszere. Ez utóbbi elsősorban induláskor, vagyis a motornak a legnagyobb terhelést jelentő esetekben segít, tovább mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Ugyanez a rendszer extraként a benzinmotorokhoz is rendelhető.

Elöl MacPherson, hátul vadonatúj csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést alkalmaztak az új Mazda3-ban

Kíváncsiak vagyunk, hogy vajon Európába is eljut-e az új Mazda3 összkerékhajtású változata. Ez a rendszer az eddiginél 60 százalékkal kevesebb mechanikai veszteséget ígér, ami persze szintén érzékelhető a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásban és károsanyag-kibocsátásban. Az i-Activ AWD elnevezésű rendszer az első és a hátsó tengelyek közötti nyomatékelosztásban ugyancsak hatékonyan működik együtt a G-Vectoring rendszerrel. Persze ez utóbbin is finomítottak a mérnökök, erre utal a G-Vectroing Control Plus elnevezés Plus utótagja. A módosítások elsősorban a magabiztosabb kikerülési manővereken és nagysebességű sávváltások alkalmával érhető tetten, főleg csúszós úton.

Minden részletében sikerre termett – 2003 óta világszerte több mint hatmillió Mazda3 lelt gazdára

Természetesen a biztonság vonatkozásában is nagyot lépett előre az új Mazda3. Ennek érdekében 3-ról 30 százalékra növelték az ultranagy szakítószilárdságú acél elemek arányát. Továbbfejlesztették a légzsákrendszert is, valamint alapáron kap minden új Mazda3 modell vezetőoldali térdlégzsákot.
A kényelmet is fokozza az új, az araszolást kormányzással is egyedül végző távolságtartó tempomat. A beláthatatlan kereszteződésekben a keresztirányú forgalmat figyelő FCTA (Front Cross Traffic Alert) rendszer segíti. Szintén vadonatúj a vezető éberségét infravörös kamerával és infravörös LED segítségével figyelő rendszer, amely hangjelzéssel is „felébreszti” a vezetőt, ha lankadni látszik a figyelme.

Elegáns vagy dögös? Mindenképp Mazda3!

Az új Mazda3 konkrét műszaki adatait egyelőre nem hozta nyilvánosságra a Mazda. Az viszont ismert, hogy mindkét karosszériaváltozat tengelytávolsága 2725 milliméter, míg szélességük egyaránt 1797 milliméter. A négyajtós öt milliméterrel magasabb az 1440 milliméter magas ötajtósnál, ám természetesen hosszúságaikat tekintve adódik a legjelentősebb eltérés. Az ötajtós 4459 milliméter, míg a négyajtós 4662 milliméter hosszú (összehasonlításképpen a Mazda6 első nemzedékének hossza 4670 milliméter). Az erőforrásokhoz mindenképpen hatfokozatú – manuális vagy automatikus – sebességváltó kapcsolódik. Az alapváltozatok 205/60 R 16, a többiek 215/45 R 18 méretű abroncsokat kapnak. Európában, köztük hazánkban az elsők között kerül piacra az új Mazda3, így már februárban hazánkba érkeznek az első példányok. A SKYACTIV-X modellek megjelenése 2019 közepe táján várható. A pletykák szerint a Mazda SKYACTIV-X Wankel-motoron is dolgozik, ám kérdéses, hogy e híresztelésnek mennyi az igazságtartalma. Viszont az érdeklődők naprakész információt találnak az új Mazda3 hazai bevezetéséről az ujmazda3.hu oldalon.