Újabb izmosított Mazda modellel rukkolt elő az e témában már komoly tapasztalattal rendelkező brit BBR. Az alany ezúttal is az MX-5, a végeredmény pedig – majdnem – minden eddigit felülmúl. Vajon mit hoztak ki a roadsterből?
Mi igazán elégedetten szálltunk ki a Mazda MX-5 megújult és megerősödött csúcsváltozatából, hiszen frissülésével a világ legnépszerűbb roadstere szerintünk minden tekintetben előnyére változott. Persze közismert, hogy minden fokozható, és a BBR tuningcég ennek szellemében igyekszik mindig még többet kihozni a Mazda MX-5 modellek erőforrásaiból. A tavaly ősszel frissült ND nemzedék esetében sem történt ez másként, így elkészült az eddigi legnagyobb literteljesítményű Mazda BBR szívómotor. Az erősödés két fokozatban érhető el, és nem csupán a brit ügyfelek számára. A hazai márkakereskedésekben viszont egyelőre hiába kopogtatunk a BBR termékeiért.
A bevezetőben feltett kérdésre azok válaszoltak helyesen, akik 220 lóerő körüli teljesítményt saccoltak az MX-5 BBR ménesének. Kínált már ugyan ennél erősebb modellt is a BBR az MX-5 alapjain, ugyancsak az ND kétliteres erőforrásának módosításával. Ám akkor turbófeltöltő beépítésével hoztak ki 160 lóerő helyett 248 lóerőt a kétliteres benzinmotorból. Most viszont az egészen pontosan 221 lóerős teljesítményt külön „lélegeztetőgép” nélkül adja le az eredetileg 184 (illetve a BBR mérése szerint 185) lóerős erőforrás. Továbbá a forgatónyomaték is emelkedett, a korábbi 209-ről 225 newtonméterre, méghozzá alacsonyabb fordulatszám mellett.
A 221 lóerős változattal együtt szintén létezik egy szerényebb teljesítményű tuningcsomag is, 202 lóerővel, és 224 newtonméterrel. Ezt a forgatónyomatékot a gyárinál 900-al alacsonyabb, 3950-es fordulaton szolgáltatja a BBR gyengébb erőforrása. A 221 lóerős változat 4350-es fordulaton adja le nyomatékmaximumát, azaz 500 percenkénti fordulattal kisebb fordulatszám mellett, mint a gyári motor. Mindennél persze jóval lényegesebb, hogy mindkét változat megtartotta az eredeti motor lapos nyomatékgörbéjéből adódó kedvező karakterét. Magyarul, a teljesítmény- és nyomatékgyarapodás után is széles fordulatszám-tartományban szolgáltatnak tekintélyes forgatónyomatékot.
A BBR teljesítménynövelésének két lépcsője közül az első új szívó- és kipufogóoldali elemeket, K&N légszűrőt, valamint újraprogramozott motorvezérlő elektronikát tartalmaz. Ez beépítés nélkül nettó 1245 fontba, azaz 450 ezer forintba kerül. A 221 lóerős csomag mindemellett új szelepvezérlést is tartalmaz, a BBR saját fejlesztésű vezérműtengelyével, összesen 2235 fontért, vagyis közel 810 ezer forintért. Az ígéretek szerint a módosítások nem befolyásolják az MX-5 károsanyag-kibocsátását, sem a motor élettartamát. Továbbá a nagyobb teljesítményhez hangolt és már eddig is kínált fék- és futómű átalakító csomagok is elérhetők az MX-5 modellekhez. A roadster megjelenését fokozó gyári Mazda kiegészítők pedig itthon is elérhetők.