Megvadult!

Végre hozzánk is eljutott a Mazda MX-5 RF frissített, erősebb változata, a 184 lóerős, kétliteres benzinmotorral. Imádtuk, élveztük, ajánljuk.

Nagyon vártuk már a Mazda MX-5 megújult változatát, hiszen tavaly ősz óta tudunk létezéséről. Sokat kellett tehát aludni, mire felvirradt a nagy nap – az akkor még nem is ismert új Mazda3 egy példányát például közben már rég’ ki is próbáltuk itthon –, de megérte. Persze az MX-5 mindig szívesen látott vendég nálunk, kortól és erőforrástól függetlenül. Hiszen bármelyikkel hatalmas élmény az autózás, előre borítékolható a széles vigyorú kiszállás az autóból. A friss MX-5 ráadásul mindjárt RF kivitelben és az igazi újdonságot jelentő, kétliteres, 184 lóerős motorral érkezett hozzánk, manuális sebességváltóval. Röviden, nem okozott csalódást, de nézzük egy kicsit bővebben.

A sötétebb könnyűfém keréktárcsákról ismerhető fel legkönnyebben a friss MX-5

Logikai alapon természetes, hogy mindenki az erősebb roadsterre vágyik, megjelenésekor mindegyiket kipróbálva viszont csapatunkban többeknek is a gyengébb, 1,5 literes motorral hajtott MX-5 ND maradt meg kedvencnek. Pusztán azért, mert „játékosabbnak”, alacsony fordulaton készségesebbnek találták, mint az inkább magas fordulaton virgonc eredeti kétliteres ND-motort. Illetve a futómű is ahhoz tűnt kezesebbnek. Így aztán különös érdeklődés övezte ezt a megújult és jóval erősebb benzinest, hiszen 184 lóerő azért ugyebár mégsem 160. A változás azonban nem merül ki ennyiben, nem csupán néhány tizedes javulás érzékelhető a nulla-százas sprintidőben, hanem egészen új oldalát mutatta meg a SKYACTIV motor.

Az italtartók továbbra sem a kedvenceink a Mazda roadsterben

Kis túlzással úgy éreztük – pláne az 1,5 literes motor mellett –, mintha eddig szándékosan visszafojtva építette volna a Mazda a kétliteres erőforrást a roadsterbe. Persze tudjuk, hogy nem csupán a vezérlő-számítógép átprogramozásával született meg e motor friss változata, hanem sok más mellett például a dugattyúk és hajtókarok cseréjével és kettős tömegű lendkerék beépítésével. Az eredmény pedig olyan, mintha fellélegzett volna az erőforrás. Végre alacsony fordulaton is olyan vibráló, életteli ez is, mint kisebb társa. Aztán a fordulatszámmérő mutatóját tovább kergetve a vörös mező felé, ismét kellemes meglepetésben részesülünk.

Hossz- és tengelyirányban egyaránt állítható a kormánykerék

Bár – vérbeli Mazda-motorhoz méltón – viszonylag egyenletesen adja le forgatónyomatékát a friss kétliteres, 5000 fordulat/perc fölött megvadul. Túlzás lenne azt állítani, hogy elszabadul a pokol, hiszen az autó karakteréhez remekül illő tálalásban igyekszik meggyőzni bennünket a motor, hogy mindjárt szétfeszíti a motorteret. Az 1,5-öst is érdemes trilláztatni magas fordulaton, de ott legfeljebb azt mondanánk, hogy belé bújt a kisördög. Nos, hozzá képest viszont a kétliteresben tényleg elszabadul a pokol, a szintén áthangolt kipufogórendszeren keresztül vérpezsdítő orgánummal ordít a motor, és magával ragadja a könnyű karosszériát. Egy picit olyan, mint a korai japán variálható szelepvezérlésű erőforrások, ahol kifejezetten a nagyobb teljesítmény miatt használták ezt a technológiát.
Ugyanakkor a fogyasztása továbbra is elképesztő a roadsternek, főleg ezzel a targa tetővel. A 6,9 liter/100 kilométer átlag könnyen hozható vele, de sok forszírozott szakasszal, autópályával és fotózással együtt sem emelkedett az átlag 7,5 liter/100 kilométer fölé.

Ha nem húzogatjuk az oroszlán bajszát, 7 liter alatt tartható az erősebb MX-5 átlagfogyasztása, nekünk is sikerült a gyári 6,9 literes átlagot hozni

Ígéretének minden szavát betartotta tehát a Mazda az MX-5 izmosodásával kapcsolatban. Hiszen a korábbinál valóban sokkal jobb a gázreakció, dögösebb a motorhang, a mélyebb tónusúra hangolt kipufogórendszernek is köszönhetően. Nem csoda, hogy az eddig az 1,5 literes motort kedvelők tábora nálunk alaposan megcsappant, mert sokan az új kétliteres mellé pártoltak. Az MX-5 frissülésének többi velejárója pedig csak hab a tortán. Szuper, hogy már tengelyirányban is állítható a kormánykerék, mert így valóban a tökéleteshez még inkább közel álló üléspozíciót vehet fel alacsony és magas vezető egyaránt. Bár az állíthatóság mértéke csekély, azért ezen is sok múlhat a kényelem szempontjából.

Immár a tolatókamera látványa is megtörheti a hátsó lökhárító síkját

A gazdagabb biztonsági arzenál nem okoz meglepetést az MX-5 esetében, hiszen ezek már ismerősek más Mazda típusokból, és itt is mindegyik kiválóan teszi a dolgát. Ahogy az lenni szokott, a roadster ára valamelyest emelkedett a megújulással, ami a gazdagabb ellátmány és az erősebb motorok ismeretében teljesen érthető. Legolcsóbban vászontetővel, 1,5 literes motorral és Emotion felszereltséggel juthatunk egy új MX-5 modellhez, 6921900 forinttól. A nálunk teszten járt MX-5 RF viszont csakis a két szinttel feljebb lévő Attraction felszereltséggel vihető el, 8566900 forinttól. Kétségtelenül más élmény, jóval elegánsabb a piros lámpánál egy gombnyomásra becsukni a tetőt, ha szemerkél az eső, mint kézzel – egy mozdulattal – felhúzni. Azonos felszereltséggel eme más élmény, vagyis az RF felára 775 ezer forint. A kétliteres motor pedig csak Revolution felszereltségtől érhető el, vászontetővel 8689900 forinttól, RF csomagolásban pedig 9464900 forinttól. Utóbbihoz 600 ezer forintért automatikus váltó is kérhető. Nekünk sikerült kedvencet választani, és ugye nem vagyunk ezzel egyedül?

 

Comments are closed