„Azt beszéli már az egész város…”

Milyen az új Mazda3 SKYACTIV-X hajtáslánccal? Milyen újdonságokkal rukkol ki a jövőben a Mazda? Valóban csak hibridhajtással várható a Wankel-motor visszatérése? Majdnem minden kérdésre választ kapsz az alábbiakban, sok egyéb érdekességgel kiegészítve.

Már ki is próbálták a legszerencsésebbek az új Mazda3 SKYACTIV-X erőforrással hajtott sorozatgyártású változatát. Ezzel együtt végre hivatalos gyári adatokat is közzétett a Mazda a SKYACTIV-X modellekről. A puszta számokon túl persze legalább annyira érdekesek a menttapasztalatok. Nos, akik próbálták, azok szerint csendességével és kifinomultságával már indításkor, alapjáraton kitűnik a SKYACTIV-X erőforrással hajtott új Mazda3. Ezek szerint sikerült megoldani a két évvel ezelőtti prototípusnál még kihívásként említett zajszigetelést. Valamint a Frankfurt környéki tesztútvonalat megjárt első tesztelők szerint a benzin- és a dízelmotor előnyeit is valóban sikeresen ötvözi az új hajtáslánc.

Piros bőrkárpitozás csak a SKYACTIV-X modellekhez jár

Csendességén és kifinomultságán túl szintén a SKYACTIV-X előnyei között említették a tesztelők a motor alacsony fordulati rugalmasságát és magas fordulati élénkségét. E két tulajdonság bizony ritkán járt eddig együtt, most viszont arról számoltak be, hogy például 1500-as fordulatról, harmadik fokozatban is magabiztosan gyorsít a SKYACTIV-X Mazda3. A motor rugalmasságát élvezve, az ilyen menetpróbák soha nem a gazdaságos vezetésről szólnak, nem véletlenül most sem tértek ki erre a tesztelők. A gyári adatok szerint azonban akár 20 százalékos fogyasztáscsökkenést is ígér az új erőforrás (nem átlagosan) a hagyományos benzineshez képest, motorfordulattól függően 10-30 százalékos forgatónyomaték-növekedés mellett. Ebben persze éppúgy segít a 24 voltos, kis kapacitású hibridrendszer is, mint a gyors és finom motorleállításban és újraindításban.

A SKYACTIV-X modellek műszaki adatai. Részecskeszűrőt is kap a benzines SKYACTIV-X erőforrás

Mi is nagyon várjuk már a SKYACTIV-X technológiával felvértezett Mazda újdonságok hazai megjelenését, ami nemcsak a Mazda3, hanem a vadonatúj CX-30 modelleket is jelenti. Ez utóbbi ugyebár az új Mazda3 alapjaira épülő SUV típus. Biztosak lehetünk azonban, hogy a Mazda mérnökei a CX-30 megjelenésével sem dőlnek hátra elégedetten karosszékükben, s a fejlesztések tovább folynak. Ezt támasztja alá, hogy az európai szabadalmi hivatalnál a Mazda levédette az MX-30 típusnevet is. Bizony elgondolkodtatott bennünket az MX és a 30 párosítása, mert korántsem egyértelmű, hogy mi sül ki ebből. Régen rukkolt már ki olyan MX típussal a Mazda, ami nem az MX-5 roadster.

A hamarosan érkező elektromos modellek mellett is fontos szerepet szán a Mazda a SKYACTIV-X technológiának

A CX-5 és a CX-30 példájából kiindulva egy még kisebb roadster lenne az egyik logikus következménye az új elnevezésnek, ám aligha valószínű egy ilyen újdonság megjelenése. A Mazda3 és a CX-30 rokonsága alapján valószínűbbnek tartjuk a Mazda3 alapjaira épülő újabb típus bemutatását. Vajon milyen felépítésű járműről lehet szó? Az MX-5 testvéreként egy nyitható tetős Mazda3 modellre számíthatunk? Nem tudjuk, de annyi szinte biztos, hogy az „MX-besorolásnak” megfelelően, nyilván egy sportos karakterű négykerekűt várhatunk – már ha egyáltalán valóban felhasználja az újonnan bejegyeztetett nevet a Mazda. Az is felmerült bennünk, hogy esetleg a CX-30 kupéváltozatát ismerhetjük majd meg MX-30 néven, ám ez nem valószínű. Ennek kapcsán viszont érdemes megjegyezni, hogy a CX-30 és az MX-30 mellett a többi tízes CX típusnevet is levédette a Mazda, CX-10-től CX-90-ig. Így a Mazda teljes SUV-kínálata új neveket kaphat majd.

Kikoptak már a kompakt háromajtósok, nem csak a Mazda kínálatából. Pedig sokan örülnénk egy háromajtós Mazda3 modellnek, igaz?

További elmélkedésre adhat okot a Mazda egy – sőt kettő – másik idei szabadalma. A Garage Alpha tette közzé ezeket, amelyek valójában a Mazda bolygódugattyús szabadalmainak frissítései. Tudjuk, mert már nyilvánosan is bejelentette a márka, hogy ismét alkalmaz majd ilyen erőforrásokat villanymotoros modelljeiben, hatótávnövelőként. A most napvilágra került szabadalmakban azonban szó sincs hibridhajtásról vagy bármilyen egyéb kiegészítő rendszerről a turbófeltöltővel ellátott Wankel-motor mellett. Ugyanakkor számos módosítás olvasható a szívó- és kipufogórendszerek fejlesztésére vonatkozóan. Vajon tényleg csupán a hatótávnövelő erőforrás élvezheti majd ezeket az újításokat, vagy mégis érdemes önálló Wankel-motoros típusra számítani a Mazda kínálatában?

 

Comments are closed