„Azt beszéli már az egész város…”

Milyen az új Mazda3 SKYACTIV-X hajtáslánccal? Milyen újdonságokkal rukkol ki a jövőben a Mazda? Valóban csak hibridhajtással várható a Wankel-motor visszatérése? Majdnem minden kérdésre választ kapsz az alábbiakban, sok egyéb érdekességgel kiegészítve.

Már ki is próbálták a legszerencsésebbek az új Mazda3 SKYACTIV-X erőforrással hajtott sorozatgyártású változatát. Ezzel együtt végre hivatalos gyári adatokat is közzétett a Mazda a SKYACTIV-X modellekről. A puszta számokon túl persze legalább annyira érdekesek a menttapasztalatok. Nos, akik próbálták, azok szerint csendességével és kifinomultságával már indításkor, alapjáraton kitűnik a SKYACTIV-X erőforrással hajtott új Mazda3. Ezek szerint sikerült megoldani a két évvel ezelőtti prototípusnál még kihívásként említett zajszigetelést. Valamint a Frankfurt környéki tesztútvonalat megjárt első tesztelők szerint a benzin- és a dízelmotor előnyeit is valóban sikeresen ötvözi az új hajtáslánc.

Piros bőrkárpitozás csak a SKYACTIV-X modellekhez jár

Csendességén és kifinomultságán túl szintén a SKYACTIV-X előnyei között említették a tesztelők a motor alacsony fordulati rugalmasságát és magas fordulati élénkségét. E két tulajdonság bizony ritkán járt eddig együtt, most viszont arról számoltak be, hogy például 1500-as fordulatról, harmadik fokozatban is magabiztosan gyorsít a SKYACTIV-X Mazda3. A motor rugalmasságát élvezve, az ilyen menetpróbák soha nem a gazdaságos vezetésről szólnak, nem véletlenül most sem tértek ki erre a tesztelők. A gyári adatok szerint azonban akár 20 százalékos fogyasztáscsökkenést is ígér az új erőforrás (nem átlagosan) a hagyományos benzineshez képest, motorfordulattól függően 10-30 százalékos forgatónyomaték-növekedés mellett. Ebben persze éppúgy segít a 24 voltos, kis kapacitású hibridrendszer is, mint a gyors és finom motorleállításban és újraindításban.

A SKYACTIV-X modellek műszaki adatai. Részecskeszűrőt is kap a benzines SKYACTIV-X erőforrás

Mi is nagyon várjuk már a SKYACTIV-X technológiával felvértezett Mazda újdonságok hazai megjelenését, ami nemcsak a Mazda3, hanem a vadonatúj CX-30 modelleket is jelenti. Ez utóbbi ugyebár az új Mazda3 alapjaira épülő SUV típus. Biztosak lehetünk azonban, hogy a Mazda mérnökei a CX-30 megjelenésével sem dőlnek hátra elégedetten karosszékükben, s a fejlesztések tovább folynak. Ezt támasztja alá, hogy az európai szabadalmi hivatalnál a Mazda levédette az MX-30 típusnevet is. Bizony elgondolkodtatott bennünket az MX és a 30 párosítása, mert korántsem egyértelmű, hogy mi sül ki ebből. Régen rukkolt már ki olyan MX típussal a Mazda, ami nem az MX-5 roadster.

A hamarosan érkező elektromos modellek mellett is fontos szerepet szán a Mazda a SKYACTIV-X technológiának

A CX-5 és a CX-30 példájából kiindulva egy még kisebb roadster lenne az egyik logikus következménye az új elnevezésnek, ám aligha valószínű egy ilyen újdonság megjelenése. A Mazda3 és a CX-30 rokonsága alapján valószínűbbnek tartjuk a Mazda3 alapjaira épülő újabb típus bemutatását. Vajon milyen felépítésű járműről lehet szó? Az MX-5 testvéreként egy nyitható tetős Mazda3 modellre számíthatunk? Nem tudjuk, de annyi szinte biztos, hogy az „MX-besorolásnak” megfelelően, nyilván egy sportos karakterű négykerekűt várhatunk – már ha egyáltalán valóban felhasználja az újonnan bejegyeztetett nevet a Mazda. Az is felmerült bennünk, hogy esetleg a CX-30 kupéváltozatát ismerhetjük majd meg MX-30 néven, ám ez nem valószínű. Ennek kapcsán viszont érdemes megjegyezni, hogy a CX-30 és az MX-30 mellett a többi tízes CX típusnevet is levédette a Mazda, CX-10-től CX-90-ig. Így a Mazda teljes SUV-kínálata új neveket kaphat majd.

Kikoptak már a kompakt háromajtósok, nem csak a Mazda kínálatából. Pedig sokan örülnénk egy háromajtós Mazda3 modellnek, igaz?

További elmélkedésre adhat okot a Mazda egy – sőt kettő – másik idei szabadalma. A Garage Alpha tette közzé ezeket, amelyek valójában a Mazda bolygódugattyús szabadalmainak frissítései. Tudjuk, mert már nyilvánosan is bejelentette a márka, hogy ismét alkalmaz majd ilyen erőforrásokat villanymotoros modelljeiben, hatótávnövelőként. A most napvilágra került szabadalmakban azonban szó sincs hibridhajtásról vagy bármilyen egyéb kiegészítő rendszerről a turbófeltöltővel ellátott Wankel-motor mellett. Ugyanakkor számos módosítás olvasható a szívó- és kipufogórendszerek fejlesztésére vonatkozóan. Vajon tényleg csupán a hatótávnövelő erőforrás élvezheti majd ezeket az újításokat, vagy mégis érdemes önálló Wankel-motoros típusra számítani a Mazda kínálatában?

 

Oldalunk további használatával elfogadja a sütiket. További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close