Tartja a lépést

Ahogy lenni szokott, egymást túllicitálva jelennek meg a Mazda típusaiban az újdonságok, némi típusfrissítés formájában. Most a CX-5 aktuális nemzedékének megújult változatát próbáltuk ki.

Határozott választ adott a Mazda 2018-ban az új CX-5 megjelenésekor tett felvetésünkre, miszerint ez a SUV sok tekintetben már a zászlóshajó Mazda6 babérjaira tör, például kényelmével. Hiszen röviddel a CX-5 második nemzedékének bemutatása után megjelent az elsősorban utasterében alaposan megújult Mazda6. Ez pedig kétséget nem hagyott számunkra sem afelől, hogy melyik típus áll valójában a Mazda európai kínálatának csúcsán. Most viszont a CX-5 is kissé megújulva folytatja pályafutását, és már hazánkba is megérkezett. A változások nem jelentősek, ám éppen a Mazda6 friss megoldásai kerültek át a CX-5 csúcsváltozatába is, így tudásban újra nagyon közel került egymáshoz a két típus.

Már a CX-5 is lehet Sen és Ultrasuede

A Mazda CX-3 kapcsán már írtunk a Takumi felszereltség fejlődéséről, amely immár egy szerényebb Takumi és a Revolution Top fölé érkezett, tehát az abszolút csúcsot jelentő Takumi Plus kivitelben él tovább a márka kínálatában. Szintén összevetettük a Revolution Top és a Takumi Plus közötti jelentős stílusbeli különbségeket is a Mazda6 kapcsán. Most viszont éppen az a friss CX-5 egyik jelentős újdonsága, hogy ez a típus is elérhető a Mazda6 megújulásával bevezetett Takumi Plus felszereltséggel. A jellegzetességek is megegyeznek, vagyis a CX-5 Takumi Plus utastere sötétbarna árnyalatú Nappa-bőr kárpitozást, sötét tetőkárpitot és valódi Sen fa díszítést kapott.

Elöl ülésszellőztetés vár, ám az ülésfűtés kényeztetését akár a hátul ülők is élvezhetik a Mazda CX-5 csúcsváltozatában

A Takumi Plus tehát a CX-5 esetében is a Revolution Top felszereltségre épül. Ahhoz képest pluszt jelent az eltérő színösszeállítás és a nemesebb anyaghasználat. Továbbá az elegánsabb ülésmozgató kapcsolók és a keret nélküli belső visszapillantó tükör, a LED belsővilágítás-csomag és a nyitható tetőablak is alapáron jár. Igaz, hogy az üvegtető a Revolution Top modellekhez is rendelhető, 200 ezer forintért. E nélkül 500 ezer forint különbség adódik a Takumi Plus és a Revolution Top modellek között. A 12 millió forint körüli alapárakat tekintve ez csupán pár százalékos eltérést jelent. A nálunk járt dízelmotoros CX-5 CD184 AWD Takumi Plus tesztautó a kínálat legdrágábbja, 13,25 millió forintért.

A Mazda6 kombival ellentétben, motoros csomagtérajtó eddig is járt a CX-5 második nemzedékének csúcsváltozatához

A CX-5 megújulása persze egyéb változásokat is hozott a típus életében, szintén az ellátmányokat tekintve. Az is igaz, hogy csupán a fent említett két leggazdagabban felszerelt változat vásárlói élvezhetik az újonnan megjelent ülésszellőzést az első üléseken, és az ülésfűtést a hátsó üléseken. Előbbiek némileg módosított, a friss Mazda6-ban megismert kezelőfelületről működtethetők a középkonzolról. Szintén újdonság, hogy az alapváltozat kivételével minden CX-5 modellben felár nélkül elérhetők az Apple CarPlay és az Android Auto alkalmazások. Ezenkívül kissé módosították a központi kijelző kezelőszerveit a két első ülés között, valamint a tetőkonzol kialakítását is.

Újak a CX-5 Takumi Plus 19 colos könnyűfém keréktárcsái

A lemezek alatti „láthatatlan” változások között említendők a CX-5 módosított első és hátsó lengéscsillapítói és keresztstabilizátorai, valamint az optimalizált karakterisztikájú elektromos szervokormány. A G-Vectoring Control (GVC) rendszer új funkcióval bővült, és erre elnevezése is utal. A perdületi nyomatékszabályzással kiegészített GVC Plus immár a hirtelen irányváltások során is fokozza a jármű stabilitását. A vezethetőséget érintő módosításokat a tesztút során kevésbé érzékeltük a fővárosi és Pest megyei utakon, mint a CX-5 „kimért” járását, amit elsősorban a 19 colos kerekek határoznak meg. Kényelmetlenségről szó sincs, viszont egészen más gördülési komfort élhető át ebben – vagy a szintén 19 colos kerekeken gördülő csúcs-Mazda6 modellekben –, mint a ballonosabb abroncsokkal ellátott (régebbi) típusokban. Rossz rágondolni, mi történhet terepen? Nem feltétlenül, ezt a CX-5 tesztautót oda is elvittük.

Immár LED világítja meg a CX-5 hátsó rendszámát

Néhány évvel ezelőtt bemutattunk egy videót itt a Mazdablogon, amelyben egy „kolléga” egy CX-5 terepjáró-képességeit tette próbára. Meg kell vallanunk, nekünk azóta sem jutott eszünkbe, hogy ilyenre vetemedjünk. Már csak azért sem, mert a CX-sorozat nem terepjárókból áll. Ezek a SUV modellek a városi dzsungelbe készültek, négykerékhajtásuk pedig maximum a téli emelkedők legyőzését szolgálja. Emlékszem, amikor egy CX-3 fotózása kapcsán lemerészkedtem az autóval az épített útról, különösen nagy figyelmet igényeltek a lökhárítótoldatok. Be kell látnunk azonban, hogy a CX-5 kapcsán jogosak azok az elvárások, hogy egy-egy kirándulás vagy túrázás idején is magabiztosan mozogjon. Így amikor legutóbb nálunk járt a legfrissebb generáció, egy picit mélyebbre merültünk vele a magyar rengetegben.

A CX-5 Európa legnépszerűbb Mazda típusa

Szögezzük le: ez sem terepjáró. Az összkerékhajtást egy elektronikus vezérlő szabályozza, nincsenek differenciálzárak, ahogy például lejtmenet-vezérlő sincs. Persze ha ennek tudatában vagyunk, egy kis ügyesség és odafigyelés esetén nem is hiányoznak ezek. A négykerékhajtás a leglazább talajon is magabiztosan mozgatja a Mazda SUV modellt. Egy nem túl mély dagonya, vagy gázló, sőt akár egy meredekebb kaptató sem jelent akadályt, persze az előfordulhat, hogy a menetstabilizálót ki kell kapcsolnunk (teljesen nem tudjuk, de a terepezéshez kellhetnek a kipörgő kerekek). A futómű a „vidékre” egyáltalán nem való 19 colos keréktárcsákkal is jól boldogul hegyen-völgyön. A lejtmenetvezérlő tökéletesen kiváltható az automatikus sebességváltó fokozatainak kézi kapcsolásával, illetve az üzemi fék használatával. Összességében tehát nem kell megijednünk attól, hogy lemerészkedjünk az épített utakról, az említett lökhárító-toldatokra viszont ennél a modellnél is érdemes vigyázni.
Az élmény már most átélhető, hiszen a megújult CX-5 itthon is megvásárolható.

Enyhe terepen sem vallott szégyent a friss CX-5