Tudtad? – 15 érdekesség a Mazdáról

fb

A Mazda történelmét kutatva számos érdekes tényre, és kiemelkedő teljesítményre bukkanhatunk. Mai bejegyzésünkben összegyűjtöttünk 15 olyan különleges információt, amely sokak számára lehet ismeretlen. Legelső, leggyorsabb, legnagyobb Mazdák, és egy kis töri óra a folytatásban. 

1. A gyártó formálisan csak 1984-ben vette fel mai nevét.  Ez a név csengésében hasonló az alapító, Jujiro Matsuda családnevéhez, de valójában a perzsa eredetű Zoroasztrizmus vallás istene, Ahura Mazda ihlette.

A teremtő Ahura Mazda (jobb oldalt) a bölcsesség, az intelligencia és a harmónia istene
A teremtő Ahura Mazda (jobb oldalt) a bölcsesség, az intelligencia és a harmónia istene

2. Az első autó, ami a Mazda jelvényt viselte, az R360 Coupe volt.

Kéthengeres V-motor és négyfokozatú sebességváltó teljesített szolgálatot az 1960-ban bemutatott R360 Coupeban
Kéthengeres V-motor és négyfokozatú sebességváltó teljesített szolgálatot az 1960-ban bemutatott R360 Coupeban

3. A jelenlegi emblémát 1997 óta használja a Mazda. A márka vízióját, a jövő felé kiterjesztett szárnyakat szimbolizálja.

A Mazda márkajeleinek evolúciója 1936-tól napjainkig
A Mazda márkajeleinek evolúciója 1936-tól napjainkig

4. A 110S Cosmo volt az első Wankel-motoros Mazda típus. Egy módosított változata negyedik helyen végzett a 82 órás Marathon de la Route versenyen a Nürburgringen.

Az egyik Cosmo a 82. órában kényszerült kiállni az ötödik helyről, a másik példány negyedikként ért célba
Az egyik Cosmo a 82. órában kényszerült kiállni az ötödik helyről, a másik példány negyedikként ért célba

5. A forgódugattyús motorral hajtott Mazda 787B máig az egyetlen japán autó, amely a Le Mans-i 24 órás futamon győzni tudott.

A Győztes, 55-ös rajtszámú 787B
A Győztes, 55-ös rajtszámú 787B

6. A Mazda Roadpacer volt az első autó, amely lopásgátló funkcióval bírt, 10 mérföld/óra sebesség felett automatikusan lezárta az ajtókat.

A rengeteg kényelmi extrát felvonultató limuzin egyetlen gyenge pontja talán csak a 27 literes fogyasztás volt.
A rengeteg kényelmi extrát felvonultató limuzin egyetlen gyenge pontja talán csak a 27 literes fogyasztás volt.

7. A Mazda kiemelkedő támogatóként van jelen a sportéletben, többek között a North Melbourne Football Club és az ACF Fiorentina szponzora is.

8. A Mazda Sports Corner versenycsapatból létrehozott Mazdaspeed 1999 óta a Mazda Motor Corporation vállalaton belüli tuning részlege, amely 2003-ban kezdte meg a teljesítmény-optimalizált modellek értékesítését a tengerentúlon.

263 lóerős motor teljesít szolgálatot a 2013-as Mazdaspeed3-ban
263 lóerős motor teljesít szolgálatot a 2013-as Mazdaspeed3-ban (Európában MPS)

9. Egy 1979-es évjáratú Mazda RX-7 11.039 másodperc alatt teljesítette a negyedmérföldes gyorsulási távot. Szép eredmény, főleg ha figyelembe vesszük, hogy elektromos motor hajtotta!

10. A legnagyobb, Guinness rekorder Mazda felvonuláson 683 darab MX-5-ös vett részt, 2013-ban, Hollandiában.

Miata-tenger a rekordméretű felvonuláson
Miata-tenger a rekordméretű felvonuláson

11. A világ leggyorsabb RX-7-ese a Racing Beat Boneville néven ismert versenyautó, ami 389 km/órás sebességet ért el erősen módosított háromrotoros forgódugattyús erőforrásának segítségével.

12. A Mazda Furai tanulmány volt a világ első etanollal üzemelő Wankel-motoros versenyautója, nem mellesleg gyorsabb volt legtöbb négykerekű társánál.

Sem a Furai látványa, sem a tempója nem nevezhető hétköznapinak
Sem a Furai látványa, sem a tempója nem nevezhető hétköznapinak

13. A Mazda motorsportban szerzett győzelmeinek több mint felét a hatvanas években kifejlesztett, forgódugattyús motorral szerelt versenyautóik szerezték meg.

A Dempsey Racing színeiben a Mazda egyik kedvelt, versenycélokra is jól alkalmazható típusa, az RX-8
A Dempsey Racing színeiben a Mazda egyik kedvelt, versenycélokra is jól alkalmazható típusa, az RX-8

14. A hetvenes években a kis RX-3 nyerte a Japanise Grand Prix túraautó kategóriáját.

Minden Skyline GT-R mögötte végzett :)
Minden Skyline GT-R mögötte végzett 🙂

15. 2011. február 4-én készült el a kilencszázezredik Mazda MX-5. A világ legnépszerűbb roadstere a korábbi 700 ezres számmal felállított Guinness rekordját döntötte meg.

Idén érkezik az új generáció, a kis roadster talán örök életű lesz
Az új generációkkal a kis roadster talán örökéletű lesz