Itt van újra

Hát ez a nap is eljött, bekövetkezett, amire oly sokan vártunk, méghozzá a legjobbkor. Hiszen mikor máskor gördülhetett volna be alkalmasabb időpontban a Mazda MX-5 vadonatúj, negyedik generációja a hazai piacra, mint most. Vagyis az ősz elején, amikor még kellemesen langymeleg sugarakkal hívogatnak a szabadba a napsugarak, és minden azt sugallja, hogy most jó igazán lenyitni a tetőt.

Persze világos, hogy már tavaly ősszel is legalább ennyire örültünk volna az új MX-5-nek, sőt a tavaszi, hasonlóképpen hívogató és szintén igazán kellemes, kabriózásra termett napokon is megismerkedtünk volna az újdonsággal. Most azonban valóban be is következett a várva várt pillanat, örüljünk hát ennek, és nézzük meg, milyen kínálattal csábít itthon a Mazda roadsterének legfrissebbike.

Sok mindent tudunk már az új MX-5-ről – illetve gyakorlatilag mindent – hiszen nem győzi hangoztatni a gyártó az újdonság kiválóságát, például jelentős tömegcsökkenését, aminek jóvoltából közel olyan könnyű, mint az első generáció. Valamint 50-50 százalékos tömegeloszlása sem éppen mindennapi, csakúgy mint az előzőekből nagyban következő, kiemelkedő vezetési élmény a viszonylag szerény menetteljesítmények ellenére is. Persze már azt is tudjuk, hogy nem csupán az élményhajhászáshoz, hanem a vetélytársverő köridőkhöz is elegendő ez a teljesítmény, akkor meg minek is több. Szóval éppen csak az MX-5 hazai árait nem ismertük még eddig, illetve nem éltük át személyesen, milyen élményt jelent vele falni a kilométereket. Reméljük, ez utóbbira sem kell már sokat várnunk, most viszont be kell érnünk annyival, hogy megismerhetjük az árakat és a felszereltségeket.

A lényegre térve, az nyert az „MX-5-tulajdonos leszek” című játékban, aki legalább 6399900 forintot gyűjtött új roadsterére. Ennyi ugyanis az új élmény-Mazda legolcsóbb kivitelének alapára. Így elsőre abszolút jutányos árnak mondható egy élményautóért, pláne, ha a modell felszereltségét is figyelembe vesszük. Ugyanis már ez az 1,5 literes, 131 lóerős EMOTION alapváltozat is tartalmazza az élményautózás legfontosabb kényelmi és biztonsági kiegészítőit – például a valamennyi modellhez alapáron járó LED fényszórókat, a kormányról vezérelhető audiorendszert AUX és USB-csatlakozókkal és a légkondicionálót –, sőt még a könnyűfém keréktárcsák, a fedélzeti számítógép és a gombnyomásos motorindítás is belefértek a „keretbe”. Az EMOTIONnél pontosan háromszázezer forinttal drágább CHALLENGE kivitelben pedig már a nappali menetfény is LED-ekkel világít és fűthetők a külső tükrök, valamint bőrbevonat feszül a kormánykeréken és a váltógombon. Továbbá a középkonzolon hétcolos színes kijelzőn bolyonghatunk a menürendszerben – így 159 ezer forintért akár navigációs rendszer is rendelhető – és a hosszú utazásokon a gázpedál monoton taposásától is megszabadít a tempomat. Mindemellett Bluetooth-on bonyolíthatjuk telefonhívásainkat és hangszóróból is kettővel több jutott – így már összesen hat onthatja magából a muzsikát – valamint USB-csatlakozóból kettővel gazdálkodhatunk. Impozáns lista plusz háromszázezerért.

A következő, a CHALLENGE-nél 540 ezer forinttal drágább ATTRACTION felszereltségi szint már stílusában is újat hoz. Hiszen ennél „gunmetal” színűek a továbbra is 16 colos könnyűfém keréktárcsák és „zongoralakk” feketében tündökölnek a tükörházak. Ugyanakkor itt már nem csak a kormánykerék és a váltógomb, hanem az ülések is bőrszerkóban feszítenek és automatikusan megkímél a vakítástól a visszapillantó tükör, ha erős fényt érzékel. Valamint szintén automatikusan intézi a légkondicionáló az utastér klimatizálását a beállított hőfok megvalósítása érdekében és figyelmeztetést kapunk, ha irányjelzés nélkül átlépjük a sávunk határait jelölő vonalakat. Szintén automatikusan kapcsol be az autó világítása, ha a fényviszonyok alapján ezt szükségesnek ítéli és az ablakok törlését is egyedül intézi esőben. Az ülésfűtést viszont nekünk kell ki-, illetve bekapcsolni, tehát örülhetünk, hogy van ilyen lehetőségünk, sőt olyan is, hogy digitális rádióadásokat hallgassunk.

Az ATTRACTION „feletti”, annál szintén csupán háromszázezer forinttal drágább REVOLUTION az a felszereltségi szint, ahol az erőforrások közül is választhatunk: 7539900 forintért 1,5 literes, 131 lóerős SKYACTIV jár, míg megint csak 540 ezer forinttal többért a kétliteres benzinmotor 160 lóerejével gazdálkodhatunk. Nagyobb erőforráshoz nagyobb kerekek járnak – 16 helyett 17 colos méretben – valamint Bilstein lengéscsillapítók és differenciálzár is jutottak az ellátmányba. Ezenkívül a tükörházak színe árulkodik még a teljesítményről, mert a gyengébbik motorhoz a fényes fekete, az erősebbhez színre fújt burkolat jár. Menet közben pedig csak egy a különbség a két motorváltozat között: egy másodperc gyorsulásban, 8,3 és 7,3 másodperces százas sprintidőkkel, (majdnem) egy – igazából 0,9 – liter fogyasztásban, 6,0, illetve 6,9 literes átlagokkal. Pontosabban ez utóbbi érték csak az i-stop és i-ELOOP rendszerek nélküli kétliteresekre igaz, ám itthon kizárólag e gazdaságosságot fokozó kiegészítőkkel ellátva forgalmazzák az erősebb változatokat, és így azok átlagfogyasztása 6,6 liter/100 kilométer. Végsebességeik viszont szintén tényleg csupán egyetlen egyesben különböznek, mert míg az 1,5-ös motorral 204 kilométer/órával képes száguldani az új MX-5, addig a kétliteres SKYACTIV-val 214 kilométer/óráig is lendülhet a mutató.

A REVOLUTION kivitel motortól független többletfelszereltsége az ATTRACTION-höz képest még az automatikus távolsági fényszóró asszisztens, a kulcs nélküli nyitási rendszer, a tolatóradar, a kilenc hangszórós Bose audiorendszer, valamint a navigációs rendszer. A csak a kétliteres motorral elérhető REVOLUTION TOP felszereltség mindehhez Recaro sportüléseket, holttérfigyelő és a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszert, valamint adaptív világítást tesz még hozzá, 570 ezer forintért. A csúcskivitel tehát 8649900 forintba kerül és ez az összeg legfeljebb még a bármelyik modellhez kérhető metálfényezés 96900 forintos felárával növelhető. Ezzel immár hazánkban is eljött hát a negyedik Mazda roadster ideje. Isten hozott új MX-5.

 

2 thoughts on “Itt van újra

Comments are closed.