Előttem az utódom

CSB_5130Tizenöt esztendő hosszú idő. Főleg a gépjárműiparban, ahol gyakorlatilag ez két teljes modellciklust jelent. Mostani bejegyzésünk két főszereplője között pedig épp ekkora a korkülönbség. A sok hasonló paraméter mellett arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyire eltérő karakterek.

A Mazda3 kapcsán már olvashattatok a legerősebb G165 kivitelről itt a Mazdablog hasábjain is. Amikor megtudtuk, hogy hamarosan újra szerencsénk lesz hozzá, egyből arra gondoltunk: hasonlítsuk össze csapatunk legfrissebb szerzeményével. Aztán kiderült, ez már csak azért is nagyszerű ötlet, mert egy speciális kivitelről van szó. A X-Tomi által tervezett dizájn szerint átalakított Mazda pár műszaki különlegességet is magáénak mondhat, így tulajdonképpen egy vérbeli GT lett belőle. Csakúgy, mint 15 esztendővel ezelőtt a 323 F Sporty kivitelből, amely szintén egyedi (gyári) megoldásokkal büszkélkedhetett.

Kiegészítők terén a trend nem, csak a formák változtak
Kiegészítők terén a trend nem, csak a formák változtak

Kezdjük a 2001-es „öreggel” amely lassan 10 000 kilométert teljesített megvétele óta, gyakorlatilag hibamentesen (most már összesen több mint 85 000 kilométernél tart).  Hasonlóképp a mostani Hármashoz épp három éve volt piacon a 323F amikor csapatunk példánya „megszületett”. A kétliteres 130 lóerős erőforrás nem számított a piac legizmosabb motorjának, de a rövidre áttételezett sebességfokozatoknak is köszönhetően dinamikus járművé tette a 323F-et. Álló helyzetből csupán 9,7 másodpercre volt szüksége a 100 km/h sebesség eléréséhez. 16 colos könnyűfém keréktárcsákat, nagyméretű első ködfényszórókat, első, hátsó és oldalszó légterelőket valamint toldatokat, első toronymerevítőt, elektronikus menetstabilizálót, kipörgésgátlót és Nardi sportkormányt is kapott. Ezek mind megkülönböztették kisebb testvéreitől ma pedig igazán ritka szereplővé teszik az utakon. Az eredmény egy saját korában kimondottan tágasnak számító, kényelmes jármű, amely sokkal többet tud a vezetési élmény terén, mint azt elsőre gondolnánk. Kiszámítható, semleges viselkedés, pontos kormányzás, feszes, de kényelmes futómű, praktikus utastér – röviden ezek jellemzik.

A Mazda3 teszi öreggé a 323F Sporty-t
A Mazda3 „teszi öreggé” a 323F Sporty-t

Ehhez képest 15 évvel fiatalabb utódja egészen más erényeket csillogtat. Külsőleg nála is megvan a légterelő és „toldat” készlet, de egyedi a visszapillantó burkolata és a kipufogódob is. A fóliázás a már említett X-Tominak köszönhető, ahogy a keréktárcsák egyedi fényezése is. A belső térben egyedi pedálburkolatok és lábtámasz, valamint üdvözlőfény köszönti az utasokat. Természetesen a Revolution TOP kiegészítői is járnak az autóhoz. A bőrülések, a nagyméretű fordulatszámmérővel ellátott műszercsoport, a Bose audioberendezés mind-mind a csomag részét képzik.
Arról már korábban is beszámoltunk, hogy a G165 kivitelek esetében az erőforrás meglehetősen élvezetes, a sebességváltó pedig – bár továbbra is pontos – sportosan kemény. A Mazda3 futóművén persze egyébként is érezni, hogy az elmúlt másfél évtizedben sokat fejlődött az iparág. Sokkal feszesebb, a 18 colos abroncsoknak köszönhetően pedig jóval keményebb érzetet is biztosít már az alap G165 Revolution is. Na, most ehhez jön még az Eibach ültetőkészlet, amely alaposan megváltoztatja az eddig kialakult képet bennünk. A kemény ugyanakkor jóindulatú szerkezet hajlamossá tette a Hármas Mazdát a végletes viselkedésre. Ez persze nem negatívum, csupán érdemes felkészülni arra, hogy körforgalomban, nagyobb kanyarokban könnyű kiprovokálni az autó hátsó traktusának megcsúszását. És ha már a futóműnél tartunk. Mindennapi használat mellett azért érdemes átgondolni ezt a kiegészítőt. Öt személlyel egy magasabb kapubejáró, vagy parkolás is okozhat gondokat.

Rossz minőségű utakon óvatosan kell bánni a sporfutóművel
Rossz minőségű utakon óvatosan kell bánni a sporfutóművel

Nézzük egy picit a mindennapi használhatóságot. A 323F ma is tökéletes választás, nem véletlenül látni belőle újra egyre többet. A kétliteres erőforrással pedig még mindig tud meglepetéseket okozni az utak mai ragadozóinak. A csomagtér viszonylag nagy és jól pakolható (355 liter), az osztottan dönthető hátsó üléseknek köszönhetően pedig tovább bővíthető. Sőt tud olyat, amit még kései utódja sem: az utasoldali első ülés összecsukható, így akár a műszerfalig előretolhatjuk hosszú tárgyainkat. Praktikumban tehát még kései testvérét is lepipálja a 323F. Vannak azonban olyan szempontok amelyben lepipálja szellemi utódja. Mivel maga a kompakt kategória egy teljes méretet nőtt az elmúlt 15 évben, azon már meg sem lepődünk, hogy több hely jut az utasoknak elől és hátul egyaránt. A csomagtér is nagyobb 75 literrel, összességében mégsem tűnik sokkal nagyobbnak a Mazda3. Ennek oka, hogy arányaiban sokkal kisebbek az üvegfelületek, így a térérzet is egészen más. Másképp fogalmazva a Mazda3 egy valóságos bunkernek tűnik a 323F-hez képest.

A fejegység utólagos, viszont ezzel együtt számos kényelmi funkció is bekerült (vezetéknélküli kihangosítás, zenehallgatás, videók lejátszása)
A fejegység utólagos, viszont ezzel együtt számos kényelmi funkció is bekerült (vezetéknélküli kihangosítás, zenehallgatás, videók lejátszása)

Ez persze mindenre hatással van, például a vezetési érzetre is. Talán ez az egyik ok, ami miatt a Mazda3 annyira sportosnak tűnik. Egy zárt versenygép pilótafülkéjére hasonlít leginkább a kialakítás, hatalmas fordulatszámmérővel, piros háttérvilágítással rendelkező műszerfallal. Ehhez jön még a sportkipufogó és a futómű hatása. Ezek így együtt igazi GT-t varázsolnak a G165-ből és elhomályosítják a 323F Sporty csillogását is. A több természetes fényben úszó 15 éves belső persze még ma sem hat ódivatúnak. A fehér számlapos műszercsoport a fedélzeti számítógéppel és a Nardi kormánnyal együtt sem tudja ellensúlyozni utódja megoldásait. Persze nem is baj ez, mert 2001-ben egészen mások voltak az elvárások a vevők részéről is.

Ultramodern, de ezzel együtt kisebb benne az ember térérzete
Ultramodern, de ezzel együtt kisebb benne az ember térérzete

tech-specs

Ez persze csak a történet egyik tanulsága. A másik a műszaki vonalon keresendő. A két jármű filozófiája nagyon hasonló, a Mazda technológiai fejlődésére azonban kiváló példa az összehasonlításuk. A Mazda3 szinte minden tekintetben jóval elődje előtt jár, a különbség azonban a fogyasztás kapcsán csúcsosodik ki leginkább. A 323F Sporty 9801 közösen megtett kilométer után, 8,63 liter/100 kilométer átlagfogyasztáson áll. Ez a téli hónapokat is beszámítva egyáltalán nem rossz érték, viszont nagyon messze van a Mazda3 G165 600 kilométeren mért 6,6 literes átlagától.

Fejlődés terén talán itt a legnagyobb a kontraszt
Fejlődés terén talán itt a legnagyobb a kontraszt

Konklúziót nem szeretnénk vonni, hisz az összehasonlítás nem arról szól, hogy melyiket érdemesebb most megvásárolni. A Mazda3 mellé viszont érdemes elgondolkodni az itt bemutatott kiegészítő csomagon. Nem csak azért, mert még sportosabban néz ki tőle a kompakt, hanem azért is, mert vezetési élményben is valódi pluszt kínál. Az ára ugyan közel egymillió forint (nagyjából ennyi pénzből érkezett a 323F Sporty Magyarországra), de a különleges kivitelekért mindig a zsebbe kellett nyúlni. Arról már nem is beszélve, hogy amíg meg nem érkezik a Mazda3 MPS, addig biztosan ez marad a kínálat legsportosabb tagja.

Álló helyzetben is sugárzik belőle a dinamizmus
Álló helyzetben is sugárzik belőle a dinamizmus

A végsebesség adatokat időközben javították a hivatalos európai katalógusokban, miután tévesen a 120 lóerős változat adatai szerepeltek korábban a 165 lóerős variánsnál is. A helyes adat 210 km/h.