Majdnem sztár

Nevét a Mazda Japánon kívül forgalmazott legkisebb sportkocsija, szellemiségét pedig a márka valaha gyártott legdrágább luxusautója örökölte. Az 1985-ös Mazda MX-03 tanulmányautó az ugyanekkor született Vissza a jövőbe című film főszerepére is joggal pályázhatott volna.

Szinte természetes, hogy odahaza, a Tokiói Autószalonon mutatta be a Mazda azt a tanulmányautóját, amely néhány részletmegoldásában már a 21. századot idézte. A kétajtós MX-03 kupé képe egészen biztosan ott lebegett a későbbi Eunos Cosmo tervezőinek szeme előtt, ráadásul nem csak megjelenésében tekinthető e tanulmány a Mazda almárkájának típusaként forgalmazott Cosmo előfutárának. Hiszen az MX-03 szintén minden tekintetben az autóipar csúcsát képviselte akkoriban, igazán hívogató utastérrel. A négyszemélyes kupé belül nem csak igényességével és kényelmi funkcióival csábított, hanem olyan műszaki csemegékkel is, mint például a Head-up Display, vagyis a menetadatok szélvédőre vetítése.

Az 1980-as években a tanulmányautóból „elmaradhatatlan” digitális műszerek és a repülőgép-kormánykerék sem hiányzott a Mazda MX-03-ból

Kiemelt hangsúlyt fordítottak az MX-03 tervezői a légellenállás csökkentésére is. Ennek köszönhető a jókora hátsó légterelő és ezért nem került visszapillantó tükör az utasoldalra. Az így elért 0,25-os alaktényező ma is figyelemre méltó értéknek számít, hát még 32 éve. Hajtásrendszerét tekintve ugyancsak különleges az MX-03, és messze nem csupán a háromdugattyús Wankel-motor miatt. A kétliteres, turbófeltöltős, 315 lóerős egység mind a négy kereket hajtotta, a műszerfalról gombnyomással kezelhető, elektronikus vezérlésű nyomatékelosztó közbeiktatásával. Sőt, a biztos kanyarvétel érdekében négykerék-kormányzást is kapott az MX-03.

A kereke sem áll jól – mégpedig a négykerék-kormányzás miatt

Valójában hivatalosan soha nem mérték a Mazda MX-03 menetteljesítményeit, de elvileg 290 kilométer/órás végsebességre és 5 másodperc alatti százas sprintidőre lehetett képes. Az 1990-es évek Mazda zászlóshajóját kétségtelenül ez a tanulmány ihlette, bár az MX-03 sorozatgyártásáról akkoriban szó sem esett. Részben ez is közrejátszott abban, hogy az 1985-ös Tokiói Autószalon igazi Mazda-sztárjának nem az MX-03 tekinthető. Hiszen ugyanekkor debütált az RX-7 második generációja is, és elsődlegesen bizony ő került reflektorfénybe. Persze mindez semmit nem von le az MX-03 érdemeiből.

A Mazda MX-03 az 1990 és 1996 között csak néhány piacon kínált Eunos Cosmo tanulmányváltozatának tekinthető