Erő a köbön

CSB_4379Mindenki ismeri azt az érzést, amikor ikrekkel beszélget és rádöbben mennyire különböző egyéniség a két ember? Ha nem akkor azért, ha pedig igen akkor azért érdemes tovább olvasni…

Senki nem mondhatja ránk, hogy nem tartjuk be a fokozatosság elvét! Minden barátunk G100-as modelljével kezdődött. Többször olvashattatok már róla, mostanság pedig azért nem került reflektorfénybe, mert szép csöndben teszi a dolgát. Mivel semmi váratlan nem merült fel vele kapcsolatban, így legközelebb valószínűleg a következő kötelező szerviz kapcsán írunk majd róla.

Ránézésre talán csak a 18 colos keréktárcsák árulják el, hogy az erősebb kivitellel van dolgunk
Ránézésre talán csak a 18 colos keréktárcsák árulják el, hogy az erősebb kivitellel van dolgunk

Aztán ott volt a G120 kivitel, amely kétliteres erőforrása ellenére még az 1,5 literes változat fogyasztási adatait is lekörözte, köszönhetően a japán mérnökök különböző optimalizációinak. A Mazdánál nem titkoltan ez lett a takarékos kivitel, amelyben nincsenek különösebben nagy boszorkányságok. Éppen ezért a tartósságához sem nagyon férhet kétség, bár erről nyilván az idő szolgáltat majd bizonyítékokat.
A benzines kínálat csúcsát jelen pillanatban a G165 kivitel jelenti, és a Mazda berkeit jól ismerő „informátoraink” szerint nem is lesz egyelőre ennél erősebb változat. Ez amúgy nagyon sajnálatos, hiszen láttunk már néhány rajongói elképzelést és meg kell hagyni a Kodo formanyelv gyermeke igazán jó alap lenne némi sportosításhoz.
Ezzel együtt persze szó sincs arról, hogy a G165 gyenge lenne, sőt napi használathoz talán már túlzásnak is tűnt, ismerve a korábban felsorolt kiviteleket. Ne szaladjunk azonban ennyire előre, nézzünk egy picit a lemezek alá. A középső és a legnagyobb testvér erőforrása hasonló alapokra épül. Mindkettő kétliteres, szívó benzines egység, de amíg a 120 lóerős változat legerősebb érve a kedvező fogyasztás, addig a G165 legnagyobb erénye maga a nyers erő. Ha tisztán a számok közötti különbséget nézzük, akkor 45 lóerő többlet, 16 km/órával magasabb végsebesség (210 km/h), 0,7 másodperccel rövidebb gyorsulási idő 100 km/órára és ugyanilyen értékkel magasabb átlagfogyasztás (5,8 liter/100 kilométer).

Egyszerűen keretbe foglalható miben tud többet: teljesítményben, gyorsulásban, végsebességben és természetesen fogyasztásban gyorsulásban,
Egyszerűen keretbe foglalható miben tud többet: teljesítményben, gyorsulásban, végsebességben és természetesen fogyasztásban

Ezek így leírva csupán apró különbségnek tűnnek, de hogy mennyire más karakter a két autó, az egészen megdöbbentő. Pedig nem szeretek ilyen nagy szavakkal dobálózni, de csupán néhány nap telt el a G120 és a G165 kipróbálása között, így igazán könnyű volt az összehasonlítás. Míg a 120 lóerős verzió maga a kifinomultság, addig az erősebb kivitelre egyszerűen nincs jobb szó a nyersnél. Persze ezt abszolút jó értelemben kell vennünk. A jelenség rögtön a motor beindításával tetten érhető, hiszen sokkal öblösebb az erőforrás orgánuma. Szó sincs arról, hogy zavaró, vagy akár csak tolakodó lenne, de jól megkülönböztethető a gyengébb kiviteltől, csakúgy, mint a sebességváltó. A szerkezet továbbra is nagyon pontos, de a kapcsolási érzet sokkal közelebb áll az MX-5-höz, mint a közvetlen testvérhez. A magyarázat magában a szerkezetben keresendő. A hatsebességes egység ugyanis nem az, amivel a gyengébb kivitelben találkozhatunk. Az első fokozat, valamint a végáttétel is sokkal „rövidebb”, ami a plusz erő mellett válasz a kedvezőbb dinamikai mutatókra és a magasabb fogyasztásra is. Aztán ott a futómű, amely szintén keményebbnek érződik, de itt le kell hűtenem a kedélyeket, a sportosabb érzet minden bizonnyal a 18 colos keréktárcsákból ered. Ez nem csak tovább javítja az kanyarsebességeket, de sokkal mutatósabbá is teszi az autót. A külső jegyek közötti különbségeket nem is nagyon érdemes tovább keresgélnünk, nézzük inkább, mit tartogat még számunkra a belső tér. A Mazda3 legerősebb motorja csak a Revolution, illetve Revolution TOP felszereltségi szintekkel elérhető. Ez egyébként úgy tűnik tendencia lesz, hiszen az új Mazda2 is követi ezt a filozófiát.

A két legmagasabb felszereltség csak a legerősebb benzinmotorhoz elérhető
A két legmagasabb felszereltség csak a legerősebb benzin- és dízelmotorokhoz elérhető

Ahol többet nyújtott a tesztautó, az a felszereltség, hiszen a Revolution néhány további kiegészítővel is gazdagítja az egyébként sem szűkmarkú Attraction helyett Őt választókat. Konkrétan a parkolóradar nem csak a jármű hátsó, hanem az első traktusára is vigyáz, az audiórendszer hangzásáért Bose részegységek felelnek, a sebességadatainkat szélvédőhöz vetítő kijelző segítségével is követhetjük, illetve megkapjuk a már említett 18 colos keréktárcsákat. Mindezekért épp háromszázezer forinttal többet kell leszurkolnia a kedves vásárlónak, hogy ez sok vagy kevés azt mindenki egyéni toleranciájára bízzuk. Szintén hasonló mértékben emeli a számla végösszegét az erősebb motorvariáns és ezzel el is érkeztünk a bejegyzés elején feszegetett kérdéshez: túlzás-e ez az erőforrás?

A bőrkárpit a Revolution Top felszereltség kiváltsága
A bőrkárpit a Revolution Top felszereltség kiváltsága

A válaszunk egyértelműen: nem! Mégpedig azért nem, mert karakteréből fakadóan egészen más a célcsoportja, mint gyengébb testvérének! A G120-at elsősorban azok fogják kedvelni, akiknek fontos a határozott ám takarékos autó. Érett családapák, kiegyensúlyozott, környezettudatos felhasználók autója a G120. Ezzel szemben a G165 azok autója, akiknek minden fokozatváltás örömöt okoz, akik gyönyörködnek az életre kelő head-up displayben és akik biztonságosan vezetnek, de szeretik feszegetni a határokat egy-egy kanyarvételnél. Őket valószínűleg nem zavarja a nagyjából egy literrel magasabb átlagfogyasztás sem (a nálunk töltöttegy hét alatt 6,2 liter/100 kilométert számoltunk). Nekik tökéletes a G165, és a vele járó élmény megéri az említett felárat és biztosan nem fognak benne csalódni!

Az parkolóradar első szenzorai egyértelműen elárulják, hogy milyen modellel van dolgunk
Az parkolóradar első szenzorai egyértelműen elárulják, hogy milyen modellel van dolgunk