Mindenki ismeri azt az érzést, amikor ikrekkel beszélget és rádöbben mennyire különböző egyéniség a két ember? Ha nem akkor azért, ha pedig igen akkor azért érdemes tovább olvasni…
Senki nem mondhatja ránk, hogy nem tartjuk be a fokozatosság elvét! Minden barátunk G100-as modelljével kezdődött. Többször olvashattatok már róla, mostanság pedig azért nem került reflektorfénybe, mert szép csöndben teszi a dolgát. Mivel semmi váratlan nem merült fel vele kapcsolatban, így legközelebb valószínűleg a következő kötelező szerviz kapcsán írunk majd róla.
Aztán ott volt a G120 kivitel, amely kétliteres erőforrása ellenére még az 1,5 literes változat fogyasztási adatait is lekörözte, köszönhetően a japán mérnökök különböző optimalizációinak. A Mazdánál nem titkoltan ez lett a takarékos kivitel, amelyben nincsenek különösebben nagy boszorkányságok. Éppen ezért a tartósságához sem nagyon férhet kétség, bár erről nyilván az idő szolgáltat majd bizonyítékokat.
A benzines kínálat csúcsát jelen pillanatban a G165 kivitel jelenti, és a Mazda berkeit jól ismerő „informátoraink” szerint nem is lesz egyelőre ennél erősebb változat. Ez amúgy nagyon sajnálatos, hiszen láttunk már néhány rajongói elképzelést és meg kell hagyni a Kodo formanyelv gyermeke igazán jó alap lenne némi sportosításhoz.
Ezzel együtt persze szó sincs arról, hogy a G165 gyenge lenne, sőt napi használathoz talán már túlzásnak is tűnt, ismerve a korábban felsorolt kiviteleket. Ne szaladjunk azonban ennyire előre, nézzünk egy picit a lemezek alá. A középső és a legnagyobb testvér erőforrása hasonló alapokra épül. Mindkettő kétliteres, szívó benzines egység, de amíg a 120 lóerős változat legerősebb érve a kedvező fogyasztás, addig a G165 legnagyobb erénye maga a nyers erő. Ha tisztán a számok közötti különbséget nézzük, akkor 45 lóerő többlet, 16 km/órával magasabb végsebesség (210 km/h), 0,7 másodperccel rövidebb gyorsulási idő 100 km/órára és ugyanilyen értékkel magasabb átlagfogyasztás (5,8 liter/100 kilométer).
Ezek így leírva csupán apró különbségnek tűnnek, de hogy mennyire más karakter a két autó, az egészen megdöbbentő. Pedig nem szeretek ilyen nagy szavakkal dobálózni, de csupán néhány nap telt el a G120 és a G165 kipróbálása között, így igazán könnyű volt az összehasonlítás. Míg a 120 lóerős verzió maga a kifinomultság, addig az erősebb kivitelre egyszerűen nincs jobb szó a nyersnél. Persze ezt abszolút jó értelemben kell vennünk. A jelenség rögtön a motor beindításával tetten érhető, hiszen sokkal öblösebb az erőforrás orgánuma. Szó sincs arról, hogy zavaró, vagy akár csak tolakodó lenne, de jól megkülönböztethető a gyengébb kiviteltől, csakúgy, mint a sebességváltó. A szerkezet továbbra is nagyon pontos, de a kapcsolási érzet sokkal közelebb áll az MX-5-höz, mint a közvetlen testvérhez. A magyarázat magában a szerkezetben keresendő. A hatsebességes egység ugyanis nem az, amivel a gyengébb kivitelben találkozhatunk. Az első fokozat, valamint a végáttétel is sokkal „rövidebb”, ami a plusz erő mellett válasz a kedvezőbb dinamikai mutatókra és a magasabb fogyasztásra is. Aztán ott a futómű, amely szintén keményebbnek érződik, de itt le kell hűtenem a kedélyeket, a sportosabb érzet minden bizonnyal a 18 colos keréktárcsákból ered. Ez nem csak tovább javítja az kanyarsebességeket, de sokkal mutatósabbá is teszi az autót. A külső jegyek közötti különbségeket nem is nagyon érdemes tovább keresgélnünk, nézzük inkább, mit tartogat még számunkra a belső tér. A Mazda3 legerősebb motorja csak a Revolution, illetve Revolution TOP felszereltségi szintekkel elérhető. Ez egyébként úgy tűnik tendencia lesz, hiszen az új Mazda2 is követi ezt a filozófiát.
Ahol többet nyújtott a tesztautó, az a felszereltség, hiszen a Revolution néhány további kiegészítővel is gazdagítja az egyébként sem szűkmarkú Attraction helyett Őt választókat. Konkrétan a parkolóradar nem csak a jármű hátsó, hanem az első traktusára is vigyáz, az audiórendszer hangzásáért Bose részegységek felelnek, a sebességadatainkat szélvédőhöz vetítő kijelző segítségével is követhetjük, illetve megkapjuk a már említett 18 colos keréktárcsákat. Mindezekért épp háromszázezer forinttal többet kell leszurkolnia a kedves vásárlónak, hogy ez sok vagy kevés azt mindenki egyéni toleranciájára bízzuk. Szintén hasonló mértékben emeli a számla végösszegét az erősebb motorvariáns és ezzel el is érkeztünk a bejegyzés elején feszegetett kérdéshez: túlzás-e ez az erőforrás?
A válaszunk egyértelműen: nem! Mégpedig azért nem, mert karakteréből fakadóan egészen más a célcsoportja, mint gyengébb testvérének! A G120-at elsősorban azok fogják kedvelni, akiknek fontos a határozott ám takarékos autó. Érett családapák, kiegyensúlyozott, környezettudatos felhasználók autója a G120. Ezzel szemben a G165 azok autója, akiknek minden fokozatváltás örömöt okoz, akik gyönyörködnek az életre kelő head-up displayben és akik biztonságosan vezetnek, de szeretik feszegetni a határokat egy-egy kanyarvételnél. Őket valószínűleg nem zavarja a nagyjából egy literrel magasabb átlagfogyasztás sem (a nálunk töltöttegy hét alatt 6,2 liter/100 kilométert számoltunk). Nekik tökéletes a G165, és a vele járó élmény megéri az említett felárat és biztosan nem fognak benne csalódni!