Kompakt CX-3 szabadidő-autójának bemutatása kapcsán tanulságos visszatekinteni, hogyan látta jövőjét a Mazda például 2007-ben. Itt a Mazdablogon korábban már számos tanulmányautó kapcsán bemutattuk , hogyan próbálta megtalálni egyéniségét a márka a KODO előtti időkben. Most a Nagare formanyelv kompakt szabadidő-autóra alkalmazott átiratát mutatjuk be.
Talán történelme legnagyobb sikereit éli most a Mazda a KODO formanyelv és a SKYACTIV műszaki tartalom jóvoltából. Mindegyik jókor van jó helyen, hiszen a SKYACTIV egy olyan technológia, amely valóban hatékonyan valósítja meg a vevők gazdaságossággal szemben támasztott követelményeit, a vezetési élmény romlása nélkül. A KODO jóvoltából pedig mindezt könnyed, nem a manapság más márkákra jellemző agresszív, hanem elegánsan dinamikus külsőbe, illetve hasonlóképpen kifejezetten kívánatos belső formákba csomagolja a Mazda.
Szerintünk mára már kiderült, hogy a KODO több, mint egyszerű formanyelv, amit majd valamikor megint levált egy másik. Amikor egy autógyártó már dizájnbútorok tervezésében gondolkodik, az azt jelzi, hogy elért egy szintet. Megtalálta saját valódi egyéniségét, amit minden lehetséges formában meg kíván jeleníteni, megmutatni mindenkinek. Ez is egy jele a Mazda elmozdulásának a prémium autómárkák irányába, amelyek ritkán, sőt inkább soha nem beszélnek formanyelvről, és pláne nem váltogatják azt minden generációváltással. Típusaiknak egyszerűen sajátos, kifinomult egyéniségük van, amiről kortól függetlenül, bármikor azonosíthatók. Vagyis a dizájn folyamatosan változik, a stílus azonban nagyjából örök.
Hisszük, hogy a Mazdánál is ez történik most, számunkra legalábbis nagyon úgy tűnik, hogy sok más japán autógyártóval ellentétben a Mazda révbe ért, megtalálta saját, a későbbiekben is jól alakítható, fejleszthető, ugyanakkor hosszú távra is egy határozott stílust adó formanyelvét. Ide azonban természetesen nem egyik napról a másikra jutott a márka, hanem egy hosszú, próbálkozásokkal teli folyamat eredményeként. Ha elfogadjuk a fenti feltevést, akkor például a Nagare nem a Mazda „előző formanyelve”, hanem a KODO-hoz vezető út, avagy a KODO-vá fejlődés egyik állomása. E Nagare-vonulat egyik tagja a Hakaze koncepcióautó, amely elsősorban formai tanulmány.
A Hakaze egyik érdekessége, hogy 2007-ben először virtuálisan debütált egy internetes közösség számára elérhető formában, akik így akár „vezethették” is – persze szintén az interneten keresztül, virtuálisan. Ezenkívül közelebbről is megismerhették az autó használhatóságát, praktikumát és megízlelhették a kite sport szépségeit a csomagtartóban lapuló kite felszerelés jóvoltából. Mindez egyébként tökéletesen hűen tükrözte a valódi Hakaze tanulmányautó funkcióját, hiszen az egy igazi kupé szabadidő-autónak készült. Négyszemélyes utasterét is teljes mértékben ennek jegyében tervezték a Nagare formanyelv hullámzó vonalaival.
Az Európában tervezett Hakaze nem csupán azt ígérte, hogy egy szabadidő-autó praktikumát a megjelenésével sugallt kupé menettulajdonságaival kombinálja. A Hakaze tervezői ennél is tovább mentek és a roadsterekhez hasonlították az egyébként CX-7 alapokra épített autó nyújtotta vezetési élményt. Ennek erősítésére a tető egy része le is emelhető a Hakazeról. Méreteiben az akkori Mazda3-hoz áll a legközelebb a tanulmány, hiszen 4420 milliméteres hossza csupán 15 milliméterrel haladja meg a hajdani kompakt Mazdáét. Ugyanakkor 1890 milliméteres szélességével jelentősen, 135 milliméterrel testesebb a Hármasnál, és SUV-jellegéből adódóan persze jóval, 95 milliméterrel sudárabb is nála, pontosan 1560 milliméter magasságú.
A Hakaze használóját aktív életet élő, sportszerető fiatalként definiálták a tervezők, aki az akkoriban egyre népszerűbb kite sportot űzi – ami röviden a vízisí és a sárkányeregetés kombinálása. Az ő igényeik kielégítésére, állandóan nedves-homokos holmijaik egyszerű szállíthatóságának figyelembevételével készült a Hakaze. Az egyszerűség és a letisztultság jegyében sem kilincs, sem visszapillantó tükör nem töri meg a Hakaze vonalainak hullámát. Ugyancsak hiányzik a B-oszlop. A zárak automatikusan nyitnak az indítókulcsot helyettesítő pendrive-féleség érzékelésekor, a tükröket pedig kamerák helyettesítik. A 45 fokban felfelé mozduló szárnyas ajtók nyitásához elég a lemezt megérinteni ott, ahol más autón a kilincs található. A széles ajtón keresztül az első és a hátsó üléssor egyaránt könnyen megközelíthető.
Az üvegtető hátsó kétharmada két részben kiemelhető és a hátsó lökhárítóból kihúzható fiókban tárolható. A keret nélküli ajtók ablakainak leeresztésével együtt így szinte már álló helyzetben is egy négyszemélyes roadsterben érezhetik magukat a Hakaze utasai. A hatalmas üvegfelületek közül az első szélvédő is az első üléssor fölé nyúlik. A sportosság jegyében a műszerfal teljes mértékben vezetőközpontú. A sofőr előtti fő műszer egy LCD-kijelző, amin a navigációs rendszer térképe, internet, valamint a kamerák képei és biztonsági figyelmeztetések jeleníthetők meg. Ennek tetejére egy forgatható kamerát helyeztek, az autó előtti út vagy más események megörökítésére, illetve az autóban utazók fotózására.
A kijelző alatt a mélyre helyezett kormánykerék közepe fix, a volán két oldalán a hagyományos műszerek kaptak helyet. A középkonzol gombjai három világító hullámvonal mentén helyezkednek el. Ide kell helyezni a vezető egyéni beállításait is elraktározó kulcshelyettesítő eszközt, amelynek jóvoltából például az otthon összeállított útvonalterv is feltölthető a navigációs rendszerbe. A helyére téve ugyanez az eszköz nem csak az indítókulcs, hanem az automatikus sebességváltó választókarjának funkcióját is ellátja. A mobiltelefonnak a kesztyűtartóban van a helye, hiszen a Bluetooth kapcsolat jóvoltából használata így a legbiztonságosabb. Ráadásul a vezeték nélküli töltőrendszer jóvoltából menet közben automatikusan töltődik az akkumulátora, csakúgy, mint a szintén itt tárolt bármely más elektronikus eszközé.
Az utastér barna padlója, kék ülései és türkizzöld színei természetesen a tengerpartot idézik. Az anyaghasználat szintén a természetesség érzetét erősíti. A padló például bőrbevonatot kapott, így a tengerparton mezítláb beülve is kellemes a tapintásuk. Az ülések szintén bőrbevonatúak, ám olyan hatást keltenek, mint a vízi sportokat űzők nedves ruhája. A kapcsolók víz- és homoktűrők, a középkonzol pedig a csomagtartó felől elérhető helyet biztosít a kite-deszkáknak. Az alaphelyzetben 400 literes poggyásztér padlója alatt külön rekesz található a nedves holmiknak.