Árnyéktípus

Bár az RX-7 eltűnése óta már egy RX-8 nemzedék is jött, látott és búcsúzott, az őt időben megelőző RX-7 népszerűsége továbbra is töretlen. Nyilván ezért foglalkoztatja a rajongókat és az autós újságírókat egyaránt a típus lehetséges újjáéledése. Egyes források szerint mégsem alaptalanul…

Valószínűleg az elkövetkező öt évre, 2020-ig folyamatosan témát ad az autós világban a Mazda új Wankel motoros típusa. Mármint, hogy egyáltalán lesz-e ilyen vagy sem. Szinte havonta röppennek fel a hírek megbízhatónak vélt forrásokból, hogy a Mazda igenis dolgozik egy Wankel motoros sportautón, amit a vállalat fennállásának századik születésnapján, azaz 2020-ban mutatnak majd be. A következő hónapban pedig ennek homlokegyenest az ellenkezőjéről olvashatunk, miszerint a Mazda nem tudja és nem is akarja ilyen nagy fába vágni a fejszéjét. Mert neki most a jelenlegi típuspalettára, sikeres modelljei továbbfejlesztésére kell koncentrálnia, hogy a kemény munkával elért népszerűséget meg is tudja tartani. Vagyis nem csak egyszer kívánja learatni a friss termékpalettájával elért siker gyümölcsét, hanem folyamatos „betakarításban” gondolkodik. Ebbe pedig nem fér bele egy minden bizonnyal alacsony darabszámban értékesíthető rétegmodell, bármennyire is vágynak rá a márka sportos vonaláért rajongó hívei.

Ötletekből végtelen számú akad, ha arról van szó, hogy milyen lesz az új Mazda RX-7
Ötletekből végtelen számú akad, ha arról van szó, hogy milyen lesz az új Mazda RX-7

Valljuk be, mindkét megközelítés, érvelés helyes és érthető. Éppen ezért akár igazak is lehetnek, hiába tűnik úgy, hogy egymással tökéletesen ellentétesek. A Mazda valóban, érezhetően csak a sikeres termékeire koncentrál, amelyeket nagy mennyiségben tud értékesíteni. Minden fronton igyekszik a legjobban rendezni sorait, így növelve hatékonyságát és ezáltal bevételeit. Messzemenően tetten érhető, hogy odafigyelnek kínálatukra és nem akarnak ingoványos területre lépni. Nyilván nem kívánnak még egyszer valamilyen „segítő anyavállalat” másodhegedűseként muzsikálni, mint annak idején a Ford szárnyai alatt. A régebbi típusaikat addig gyártják, amíg csak hasznot látnak benne, különös tekintettel az utóddal nem kecsegtető típusok esetében. A piacon kedvező fogadtatásnak örvendő típusaikra pedig nagyon odafigyelnek, folyamatosan fejlesztik őket – jó példa erre a CX-5 és a Mazda6 alapos megújulása, csupán pár évvel bemutatásuk után.

Egyesek mindjárt két új sportautót vizionálnak, egy kisebb RX-7 és egy nagyobb RX-9 típust...
Egyesek mindjárt két új sportautót vizionálnak, egy kisebb RX-7 és egy nagyobb RX-9 típust…

Mindemellett nyilván a Mazda is méltó módon kíván majd megemlékezni a cég alapításának századik évfordulójáról. Ám ezért egészen biztosan nem hajlandó kockáztatni a márka jövőjét egy olyan zászlóshajó kifejlesztése kedvéért, amely inkább csak presztízsértékkel bírhat a vállalat szempontjából. A brit Autocar magazin nemrégiben mégis az új RX-7 – vagy RX-9? – 2020-as debütálásáról írt, „jól értesült” forrásra hivatkozva. Vajon mi lehet ennek az alapja? Nos, a Mazda maga is elismerte, hogy nem mondott le a Wankel motorról, és jelenleg is több tíz mérnök dolgozik annak fejlesztésén. Korábban írtunk is ezek lehetséges felhasználási területeiről.

...mások új RX-8 generációról álmodnak
…mások új RX-8 generációról álmodnak

Ugyanakkor az is hivatalosan közzétett információ, hogy a márka a szintén komoly ráfordítással kifejlesztett új MX-5 könnyű platformját is alaposan hasznosítani kívánja. Márpedig ez nem csupán a típus negyedik nemzedékének hosszú életciklusát jelentheti. Hanem akár egy olyan, MX-5-höz hasonló kupé megjelenését is, amelynek orrában Wankel motor dolgozik. Mondjuk, amennyiben sikerül egy olyan bolygódugattyús erőforrást kifejleszteni, amely megfelel a Mazda elvárásainak. A fejlesztések végkimenetelét ma még ők sem tudhatják biztosan. Persze mindez csupán feltételezés, mi azonban optimistán tekintünk előre, és bízunk benne, hogy a „jól értesültek” híresztelései nem teljesen alaptalanok. Addig is, amíg ez kiderül, íme egy korabeli videó az RX-7-ről, amelyet nálunk kevésbé elfogult hozzáértők is a vele összevethető méretű Porschéhoz hasonlítottak:

2 thoughts on “Árnyéktípus

  1. Visszajelzés: Botrány! – Mazdablog

Comments are closed.