Sportvízió

GTV_004A jövő Mazda versenyautójával hasíthattok a Gran Turismo hatodik epizódjában, méghozzá a Le Mans-i versenyek ihlette LM55 prototípussal!

Virtuálisan száguldozni rendkívül jó móka, kérdezzétek csak meg játékos kedvű ismerőseitektől, illetve ha Ti is szoktatok játszani szimulátorokkal, akkor ezt nem kell mélyrehatóan ecsetelni. A konzolt azért hangsúlyozom, mert sajnos a Vision Gran Turismo projekt, és maga a Gran Turismo 6 csak PlayStation 3 rendszeren érhető el. A szóban forgó projekt röviden és tömören arról szól, hogy a világ legnagyobb autógyártói tanulmányautókat fejleszthetnek, amivel a motorsport rajongók a virtuális térben megmérkőzhetnek egymással.

A Mazda LM55 a Vision Gran Turismo projekt egyik legizgalmasabb példánya
A Mazda LM55 a Vision Gran Turismo projekt egyik legizgalmasabb példánya

A Mazda sem volt rest és az LM55 Vision Grand Turismoval igyekszik belopni magát a játékosok szívébe. A tanulmányautóval az 1991-es Le Mans-i 24 órás versenyen dicsőségesen szereplő 787B előtt tisztelegnek, amelyre több részletében is hasonlít a képzeletbeli versenygép. Persze ez a természetes, hiszen egyértelműen a hosszú távú versenyek prototípusai lebegtek a tervezők szemei előtt, amikor a jövő Mazda versenyautójáról ábrándoztak.

Főleg a versenyautó hátsó felében fedezhetők fel a 787B tervezési filozófiájához hasonló részletek
Főleg a versenyautó hátsó felében fedezhetők fel a 787B tervezési filozófiájához hasonló részletek

A tervezőcsapat a Mazda „Kodo” formanyelvét követte, így sikerült a mozgékonyságot vegyíteni az eleganciával. A versenyautó minden porcikájával érezteti, hogy száguldásra termett, ám a sorozatgyártású modellek világa is visszaköszön róla. Ez leginkább az hűtőmaszkon érhető tetten, ami teljes mértékben az utcai Mazdákat idézi.

A versenyautó orra megőrzött néhány részletet az utcai Mazdák vonalaiból
A versenyautó orra megőrzött néhány részletet az utcai Mazdák vonalaiból

További különlegessége a Mazda LM55-nek, hogy nem rugaszkodik el túlságosan a valóságtól. Lényegében a Mazda mérnökei megterveztek egy versenyautót, amelynek viselkedését a programozók megpróbálták a legjobb tudásuk szerint átültetni a virtuális valóságba. Korunk versenyautó építési trendjeit követték. Könnyű karosszériát alkottak a szénszálas elemek használatával, és a lehető leghatékonyabb erőforrást helyezték a motortérbe, ami elengedhetetlen a sikeres szerepléshez a hosszú távú versenyeken. A teljesítmény-tömeg arány elképesztően jó a mérnökök szerint, viszont erről pontos számadatokat nem hoztak nyilvánosságra.

GTV_001

Ugyanakkor kellőképp felkeltették az érdeklődésemet, ezért kipróbáltam, hogy mennyi igaz a „szóbeszédből”. Kedves jó barátaimnak köszönhetően a versenyélményt kormánnyal, kagylóülésben élhettem át, és később az ő gyakorlottabb kezeik által pontosabb képet kaptam a versenyautók közötti különbségről. Bizony, indokolt a többes szám, hiszen a Mazda 787B is terítékre került, ha már előtte tisztelegnek az LM55-tel. Stílusosan a Mazda nevével fémjelzett Laguna Secában vittük pályára a „gépszörnyeket”, ami szerintem a világ egyik legélvezetesebb, illetve leglátványosabb aszfaltcsíkja.

Testvérek egymás közt
Testvérek egymás közt

A virtuális 787B (és valószínűleg az eredeti is) egy igazi bestia, minden óvatlan mozdulatot azonnal megbosszul. A Wankel-motor semmi máshoz nem hasonlíthatóan üvölt benne, még a szobában ülve is kellő komolyságot követelve a játékostól. Pedig a playseatben ülve nem eshet bántódása, ha esetleg a Dugóhúzóban „fejreáll”. Persze odáig el is kell jutni, ugyanis a legendás kanyarkombináció a nyolcadik a sorban, és a 787B már az első fordulóban megviccelheti a sofőrt. Amennyiben nem szeretné búgócsigaként forró gumival összekenni egy helyben az aszfaltot, akkor a sebességváltó hármas fokozata alatt szigorúan tilos teli gázt nyomni. Óvatosan kell bánni a gázpedállal, magasabb fokozatokban viszont stabilabbá válik az autó, ám összességében eléggé nagy kihívás boldogulni vele. Minden tiszteletem az 1991-ben győzelmet arató legénységé!

Sajnos élőben csak keveseknek adatik meg kipróbálni a Mazda 787B versenyautót, viszont a Gran Turismo 6-ban egy kis ízelítőt kaphatunk a kihívásból
Sajnos élőben csak keveseknek adatik meg kipróbálni a Mazda 787B versenyautót, viszont a Gran Turismo 6-ban egy kis ízelítőt kaphatunk a kihívásból

Ezzel szemben az LM55 olyan, mint ha sínen húznák! Mindig pontosan úgy reagál, ahogy szeretném. Leginkább a Formula 1 szimulátorokban tapasztalthoz tudnám hasonlítani. A fordulatszám elpörög tízezerig, és a nyolcfokozatú váltó is az F1-re hajaz. Ezt egyébként elég lassan szoktam meg, sokszor tévesztettem el az ideális fokozatot. Ötödikben úgy gyorsul még, mint a 787B a harmadikban, sőt emlékeim szerint szinte nem is volt olyan kanyar, ahol hármasnál alacsonyabb fokozatba kellett kapcsolni. A gyakorlatlanabb játékosoknak mindenképp az LM55 a nagyobb élmény, a kihívást kedvelők viszont a 787B-vel tölthetnek el boldog órákat. Az összehasonlítás nem lenne teljes időeredmények nélkül, amihez persze szükségem volt a tapasztaltabb barátaim segítségére. A 787B legjobb ideje 1:15,8 másodperc, míg az LM55-tel 1:11-es tartományban autóztak. Tehát durván négy másodpercnyi a különbség a két versenyautó között. Az LM55-öt egyébkén a 2020-as év Le Mans-i versenyautójaként aposztrofálták, így a játszadozás végére csak egy kérdés maradt bennem. Szerintetek öt év alatt gyorsabbak lesznek négy másodperccel a prototípusok a valóságban? 🙂