Sátor(ra) fel!

Kár, hogy nem rendelhető extra a sátortető a Mazda CX-5-höz, pedig igazán praktikus lenne a sokat kempingezőknek, ugye? Bejegyzésünkben a sátortetős CX-5 prototípusról írunk – csak alacsony termetűeknek.

Kisbuszok, lakóautók bevett praktikája, hogy tetőlemezük felnyitásával sátor alakítható ki legfelső szintjükön, így magaslati hálószobában alhatnak az autóban kempingezők. A japán piacon tíz éven át a Mazda is kínált ilyen típust 2005-ig, ez volt a Bongo Friendee. A mostani kínálatból hiányzó modellt pedig legalább egy prototípus erejéig valósították meg a Mazda mérnökei, egy CX-5 segítségével. Az alapot adó típus korlátai miatt ugyan kíván némi kompromisszumot az alvás egy ilyen CX-5-sátorban, de azért biztosan nem csak mi próbálnánk ki örömmel, ha tehetnénk, igaz?

Az utastérből, a hátsó ülések felől közelíthető meg a Mazda CX-5 tetejéből felnyitható sátor
Természetesen az olvasólámpa sem hiányzik a tetőről

A sátortetős CX-5 belül majdnem olyan, mint egy nagy üvegtetős modell, csak felpillantva itt nem a kék ég látványa fogad. A tetőnyílás kárpitját kitolva ugyanis felnyílik a sátor és előtárul a hangulatos nappali vagy hálószoba. Persze a hátsó ülések ledöntésével is kialakíthatók fekhelyek, de mennyire más magasan, az autó tetején szenderegni. Az elalvás előtti olvasáshoz ráadásul az olvasólámpa sem hiányzik a tetőkárpitról, így legfeljebb a 180 centiméteres hosszúság szab határt a kényelemnek. Az ennél magasabbak tehát aligha tudják kinyújtani a lábukat, a 90 centiméteres szélesség viszont megegyezik az egyszemélyes kanapék méretével.

Szúnyoghálós ablakon áramolhat a friss levegő a hálóhelyre
Legfeljebb 180 centiméter magas emberek férnek el kényelmesen a CX-5 hálófülkéjében

Elsőre akár könnyűnek is tűnhet egy ilyen autós sátor megvalósítása, pedig akadnak kihívások. Például a CX-5 teteje csak körülbelül 1,5 méter hosszú, így még az 1,8 méteres fekvőfelület kialakítása is bőven igényelt tervezést a kivitelezőktől, hogy a 30 centiméteres túlnyúlás ellenére is kompakt helyen összecsomagolható maradjon a tetősátor. A Mazda mérnökeinek sikerült a feladat, hiszen mint látható, igazán diszkréten simul a tetőhöz a lecsukott sátor. Ennek köszönhetően a CX-5 magassága is csupán bő 10 centiméterrel nőtt 1790 milliméterre, ezért a sátortetős modellel is ugyanolyan könnyű a parkolás például az alacsony – jellemzően legalább 2,0 méter belmagasságú – parkolóházakban, mint a sátortalanokkal. Mi igazán kedvet kaptunk egy kis barangolásra egy sátortetős CX-5-tel, de ez az extra sem utólagos sem gyári kiegészítőként nem szerepel a típus kínálatában. Viszont a Mazda nyitott a vevői igényekre, így az alábbi e-mailcímen várja a visszajelzéseket (angolul vagy japánul) a sátras tetőmegoldással kapcsolatban:
mazdasocial@mail.mazda.co.jp

A hagyományosnál alig több mint 10 centiméterrel magasabb a sátortetős CX-5