Friss MX-5-höz illő tájakon

Legalább annyira érdekes a megújult Mazda MX-5 bemutatójának helyszíne, mint maga az autó. A szervezőknek sikerült a roadsterhez illő „díszletet” választaniuk, nem messze tőlünk, Romániában. Itt ló és lovasa valóban egyként róhatja a kanyarokat a Jinba Ittai jegyében.

Nemrégiben írtunk már a „pletykákról”, miszerint 2019-re megújul a Mazda MX-5. Most már tudjuk, hogy a szóbeszéd igaz, hamarosan valóban friss tartalommal és erősebb erőforrással kapható kedvenc roadsterünk. A megújulás legszembetűnőbb külső ismertetőjegye a könnyűfém keréktárcsák „elsötétedése”: az alapváltozat világos szürkéje sötét ezüstre változik, míg a többi modell eddig „fegyverszürke” keréktárcsái ezentúl fekete fényezést kapnak. Utóbbiak így még inkább harmonizálnak a zongoralakk-fekete tükörházakkal. Szintén újdonság még, hogy – piactól függően – barna vászontetővel is választható a friss MX-5.

Soul Red Crystal és Gépszürke

Az utastér elsősorban nem megjelenésében, hanem használhatóságában hoz újat. Hiszen már hosszirányban is állítható a kormánykerék, azaz akár 30 milliméterrel közelebb húzható a vezetőhöz, az ideális üléspozíció érdekében. Az ülések háttámlájának állíthatósága is javult, sőt az ajtók is határozottabban állnak a három helyett immár két nyitási ponton. Ezenkívül az italtartók ugyancsak masszívabbak és könnyebben kezelhetők. Fontos változás – bár egyelőre piacfüggő – az Apple CarPlay és az Android Auto bevezetése, amelyek jóvoltából a középkonzol kijelzőjén megjelenhet okostelefonunk képernyője is.

Az MX-5 menürendszerének részévé válhatnak okostelefonunk funkciói

A hajtáslánc változásai elsősorban a kétliteres erőforrást érintik. Jobb gázreakciót ígér a Mazda, az automatikus váltós modellekben is. A szívó- és a kipufogóoldalon egyaránt jobb áramlást biztosítottak, valamint könnyebbekre cserélték a dugattyúkat és a hajtókarokat. Tökéletesebb az égés a befecskendezési nyomás emelésének köszönhetően is. A kettős tömegű lendkerék a motor kellemetlen zajait is mérsékli, ugyanakkor a kipufogórendszer áthangolása mélyebb, „öblösebb” orgánumot eredményez.

A kormánykerék tengelyirányban is állítható a megújult Mazda roadsterben

A fentieken túl, az eddigi 6800 helyett immár 7500-as percenkénti fordulatszámig pöröghet a kétliteres motor. Mindezek eredménye a 184 lóerős legnagyobb teljesítmény és a 205 newtonméteres forgatónyomaték, változatlan üzemanyag-fogyasztás mellett.
A befecskendezési nyomást az 1,5 literes erőforrás esetében is növelték. Valamint ennél is 7500-as fordulatnál szabályoz le az elektronika, ám ez a további kisebb módosításokkal együtt is inkább a közvetlenebb gázreakciókban nyilvánul meg. Hiszen a teljesítmény 131-ről 132 lóerőre változott, míg a forgatónyomaték 150 helyett 152 newtonméter.

Akár tolatókamera is könnyítheti a vezető dolgát a friss MX-5-ben

Jelentősen bővült az MX-5 rendelhető biztonsági arzenálja. Továbbfejlesztették a Városi Vészfékező Rendszert (SCBS), amely 80 kilométer/óráig működik, illetve hátramenetben 8 kilométer/órás sebességig hatásos. A középkonzol kijelzőjén már a tolatókamera képe is megjelenhet, valamint nemcsak a közlekedési táblákat, hanem a vezető éberségének csökkenését is érzékeli a friss MX-5 fejlett biztonsági rendszere.
No, és milyen vezetni? A legszerencsésebbek már ezt is kipróbálhatták, méghozzá Európa egyik legélvezetesebb útvonalán.

Kanyarból nincs hiány a Transzfogarasi úton

A 151 kilométer hosszú Transzfogarasi út Románia úthálózatában a 7C jelölést kapta. A Kárpátok déli nyúlványán, a Fogarasi-havasok központi részén keresztül, észak-déli irányban köti össze Erdély és Havasalföld történelmi régióit. Az út legmagasabb szakasza 2042 méteres tengerszint feletti magasságban, egy alagúton halad át a főgerinc alatt, Románia két legjelentősebb csúcsa között. Ezzel az ország második legmagasabb fekvésű hegyvidéki útja, amely mesés tájakon vezet keresztül. Hosszan elnyúló és hajtűkanyarok sora váltakozik, tekintélyes lejtők és emelkedők ölelésében. Ideális terep ez mindenki számára bármely Mazda, így az új MX-5 képességeinek megismerésére.

Minden szónál többet mondanak a Transzfogarasi úton készült fotók. Ide egyszer minden mazdásnak érdemes ellátogatni…

A Transzfogarasi utat Ceaușescu román diktátor azután építtette, hogy a szovjet hadsereg 1968-ban bevonult Csehszlovákiába. Egy gyors katonai mozgósítást biztosító „folyosót” akart itt létrehozni, amely könnyebben védhető, mint a Kárpátok átszelésére addig használt utak. A hadsereg kivitelezésében, pénzt és energiát nem kímélve folyt az építkezés 1970 és 1974 között, sok más mellett közel 6 tonna robbanóanyag segítségével. A jelenleg ismert útvonal kiépítése azonban 1980-ig húzódott, és a hivatalos adatok szerint összesen 40 ember vesztette életét a munkálatok során.
Az út látványosságai közé tartozik például a 60 méteres Bilea-vízesés, a Bilea-tó és a mesterséges Vidraru-tó, no és persze az 578 híd és viadukt, valamint az öt alagút. Mindenképpen érdemes ide ellátogatni egy kiváló Mazda modellel, de csak július 1. és november 1. között, mert a hűvösebb hónapokban az utat lezárják.