Jól törik

Jelenleg a CX-30 a világ legbiztonságosabb autója a saját kategóriájában
Jelenleg a CX-30 a világ legbiztonságosabb autója a saját kategóriájában

Egy ideje már teljesen természetes, hogy a Mazda modellek nemcsak szépek, hanem kiemelkedően gazdaságosak és biztonságosak is. Olyan azonban még nem volt, hogy egy adott kategóriában egy Mazda legyen a legbiztonságosabb autó. Eddig, ugyanis a népszerű kompakt SUV kategóriában a CX-30 99 százalékos eredménnyel végzett a felnőttek biztonsága kapcsán az Euro NCAP töréstesztjén!

Ez pedig azt jelenti, hogy jelenleg egyik gyártó sem kínál ennél biztonságosabb autót abban a kategóriában, amelyben szinte mindenki ott van, aki csak számít, beleértve a német és japán prémiumgyártókat is.

Az öt csillag dicséretes, de ezt azért sok más gyártó is tudja, így érdemes a részleteket is vizsgálni. Kezdjük az említett rekorddal, a 99 százalékos felnőtt utasvédelemmel. A szervezet pontrendszerének köszönhetően könnyedén azonosítható, hogy hol veszít egységeket az adott autó. A CX-30 esetében a félátfedéses ütközésnél veszik el 0,2 pont (a nyolcból) a vezető és az utas lábszárának védelme kapcsán. Szintén 0,2 pont veszik el (a kettőből) az első és hátsó fejtámlák kialakítása miatt. Más szempontból viszont abszolút maximálisan teljesít, vagyis a megszerezhető 38-ból 37,6 pontot gyűjt be a rekorder. Ez kiemelkedő, de a többi vizsgált szempontból is az élmezőnyben van a CX-30.

A frontális ütközések kapcsán is kiemelkedő eredményeket ért el
A frontális ütközések kapcsán is kiemelkedő eredményeket ért el

Ami azonban ennél is fontosabb, hogy ha megnézzük a videót, vagy akár a fotókat, az utascella szinte egyetlen ütközés esetében sem deformálódik. Jól látható a szuperlassításokon, hogy a masszív fémszerkezet kitart, sőt olyan elemek is teherviselővé válnak, mint a tetőlemez, vagy a padlólemez. Ezek azonban nem deformálódnak, olyannyira nem, hogy az ajtók minden esetben nyithatók maradnak és a bennük lévő szélvédő sem sérül. És bár a becsapódás minden esetben sokkoló egy ilyen videó vizsgálatakor, ha megnézzük szemmel is jól látható, amit a leírt eredmények visszaigazolnak.

A CX-30 ugyanakkor a gyermekbiztonság terén is jól teljesít. Az ütközésvédelem itt is kiemelkedő. Frontális ütközésnél 15,2 pontot szerez (16-ból), oldalirányú ütközésnél pedig a maximálisan megszerezhető 8-at gyűjti be. Hogy összességében mégis „csak” 86 százalékos eredménnyel végez, az annak köszönhető, hogy a mindössze a hátsó két szélső üléshely rendelkezik Isofix bekötési ponttal és hiányzik az integrált CRS-rendszer. Ez, illetve a különböző biztonsági gyermekülést gyártó cégek egyedi megoldásainak csatlakoztathatósága más kategóriatársak esetében sem jellemző. Maga az autó tehát ebből a szempontból is kimondottan biztonságos, ha a fizikális védelemről van szó.

Oldalról érkező ütések ellen is hatékonyan véd
Oldalról érkező ütések ellen is hatékonyan véd

Hasonló a helyzet, ha a gyalogosvédelmet vizsgáljuk. Egyedül az A-oszlopok veszélyesek a fejsérülések kapcsán, de ez szinte minden autó esetében igaz. Ráadásul részben ezek masszív felépítésének köszönhető a bent ülők kapcsán elért 99 százalékos eredmény. Ennek kapcsán érdemes vetni néhány pillantást az autó felépítésére. Mert bár élek és ívek gazdagon találhatók a front részen, ezek mind úgy vannak kialakítva, hogy ne emelkedjenek ki a tompítást biztosító hűtőmaszk, vagy lökhárító síkjából.

A CX-30 mechanikailag tökéletesen vizsgázott
A CX-30 mechanikailag tökéletesen vizsgázott

A vezetőt támogató rendszerek kapcsán is kedvező az összkép, itt 77 százalékos eredménnyel zárt a CX-30. A vizsgálatot végző szakemberek csupán azt rótták fel hibaként, hogy a sávtartó és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek csupán 55 kilométer/órás sebességtől működnek. A teljes igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy sokan épp ennek örülnek, hiszen a városi manőverezés közepette akár zavaró is lehet, ha egy keskeny forgalmi sávban folyton segíteni próbál a kormányzásban az autó. A ráfutásos baleseteket megelőző kiegészítők maximális pontszámot kaptak, a többi vizsgált rendszer kapcsán pedig tizedpontokat vesztett a CX-30.

Igazi mintaként szolgálhat a konkurenciának a CX-30
Igazi mintaként szolgálhat a konkurenciának a CX-30

Összességében tehát meggyőző eredménysort produkált a kompakt SUV, amely talán a legfontosabb szempontból vizsgázott a legjobban. Az összetett ötcsillagos eredmény pedig – bár elvárható volt – tovább erősíti a bejegyzés elején leírtakat. Vagyis azt, hogy a Mazdák nemcsak szépek és gazdaságosan üzemeltethetők, hanem biztonságosak is!