Másnak látszik?

Elég alaposan átalakult az elmúlt évtizedben az autópiac. Az egyterűek térnyerése után egy csapásra mindenki a SUV modellek felé fordult. A dolog lassan odáig fajul, hogy nemcsak a praktikum szerelmesei vásárolnak ilyen autókat, hanem azok is, akiknek valójában sem a tér, sem a magasabb építés nem lényeges. Igazi divattermék lett szabadidőautó, amely a korábbi fellángolásokkor előtérbe kerülőkkel szemben, szép lassan megfojtja az egyéb kategóriákat.

A legtöbben soha nem használják ki a formát és a vitathatatlan előnyeit sem
A legtöbben soha nem használják ki a formát és a vitathatatlan előnyeit sem

A nagyméretű szedánok sorban tűnnek el, az egyszerű városi kisautók szintén, és most már az egykor érinthetetlennek tűnő kompakt kategória is fenyegetve érezheti magát. Nos, a CX-30 ennek a kornak a szülöttje, csakhogy a története közel sem annyira egyszerű, mint ahogy elsőre tűnik. Ő ugyanis nem SUV, ha mindenképp kategóriát kell neki találni, akkor a Crossover sokkal jobban illik rá. Szándékosan nem adnék ennek magyar elnevezést, de azért próbáljuk meg behatárolni. A SUV típusokat valamikor azzal csúfolták, hogy eredetileg terepjárók akartak lenni, csak nem voltak elég masszívak és erősek a feladathoz. Nos, a Crossoverek még hozzájuk képest sem tudnak annyit, mint amit mutatnak – legalábbis, ha a terepjáróképességről van szó. Csakhogy ezek az autók használatuk során nem is térnek le túl gyakran az aszfaltozott utakról.

A szabadidőautók többsége még ennyire sem hagyja el az aszfaltozott utakat
A szabadidőautók többsége még ennyire sem hagyja el az aszfaltozott utakat

Persze, ha azt gondoljuk, hogy a Mazda CX-30 esetében egész egyszerűen arról van szó, hogy a Mazda3 kapott egy divatosabb ruhát, akkor azért tévedünk. Ebben az esetben ugyanis nem csak néhány műanyag burkolat, a keréktárcsa és a jármű hasmagassága változott. Más a C-oszlop, a hátsó lámpák rajzolata és az első traktus is. A csomagtérajtón persze tetten érhető a rokonság, csakhogy itt (szemben a Mazda3-mal) például van értelme az elektromos gomboknak az ötödik ajtó alsó burkolatán. Merthogy a CX-30 elektromos csomagtérajtó-nyitást is kapott, amit még a Hatos sem tud. Ez a kettősség tökéletesen szimbolizálja, miért is hasítanak egyre nagyobb szeletet a SUV/Crossover modellek az autópiaci tortából. Többek, mert a gyártók így akarják, sok fogy belőlük, ugyanakkor problémások is, hiszen a környezetvédelmi előírások kapcsán nem jön jól vaskos testfelépítésük.

Innen a legszembetűnőbb a különbség a hármashoz képest
Innen a legszembetűnőbb a különbség a hármashoz képest

Ebből a szempontból a CX-30 sem tud elszakadni a kategóriatársaktól. 120 kilométer/óra sebességig elképesztően jó fogyasztási értékeket produkál, fölötte viszont érezhetően éhesebb, mint a Mazda3. A Skyactiv G122 ekkor már nem rendelkezik elegendő tartalékkal a (részterheléshez) gyakori hengerlekapcsoláshoz, sőt folyamatosan dolgozik. Az addig stabilan 6 és 6,5 liter közötti fogyasztás akár 7 liter fölé is csúszhat a 130 kilométer/órás korlátozást betartva. Ez persze nem tragédia, de a Mazda3 esetében ilyet nem tapasztaltunk. Az eddig leírtakból úgy tűnhet, mi nem szeretjük az ilyen magas építésű autókat, pedig erről szó sincs, sőt, épp ellenkezőleg. A CX-30-nak megvannak a vitathatatlan előnyei és ezek egy része az építési módból adódik.

Nagyobbnak mutatja magát, mint amekkora valójában és ezt ügyes trükkökkel éri el

Épp annak köszönhetjük, hogy az autóba be és nem leülünk. A belső tér kísértetiesen hasonlít a Mazda3-ra, ami ez esetben abszolút előny, mert már ott is dicsértük. A zajszigetelésre azonban kénytelenek vagyunk néhány gondolatot áldozni. Emlékszem, amikor először hozzánk került a második generációs CX-5, csoportosan csodájára jártunk, milyen csendes bent. A CX-30 esetében ez a tendencia folytatódott, egyenesen elképesztőnek nevezném, amit a japán mérnökök alkottak. Az embernek az az érzése van, hogy túlságosan is steril a bentlét, se motor, se szélzaj, vagy gördülési zörej. Sokszor egyedül a tetőkárpit halk rezonanciája ébreszti rá az embert, hogy az autó bizony halad.

Ez itt a nyugalom, a béke szigete
Ez itt a nyugalom, a béke szigete

Hátránya azért ennek is van. Épp a múlt heti Mazda3 Sedan teszt kapcsán tértünk ki rá, hogy ez a csend az egyik oka annak, hogy néhányan gyengének érzik a 122 lóerős alapváltozatot és bizony itt is hasonló a helyzet. Ennél az autónál ráadásul a kézi sebességváltó sem segítette ki az erőforrást, amire a gyenge jelző továbbra is erős túlzás. A hatfokozatú váltóval lehet dinamikusan autózni a CX-30-al, az emberek nagy többsége azonban mégsem fog. Ezt azért merem ilyen biztosan kijelenteni, mert a szerkezet nem erre motiválja az embert. Zavarba ejtően puha a kapcsolási érzet, már-már túlságosan is. A fokozatok szinkronizálását jól mutatja, hogy kuplung használata nélkül is lehet kapcsolgatni a fokozatokat egy kis odafigyeléssel. Mintha egy félautomata szerkezet lenne és ezt az érzetet a sebességtartó automatika vezérlése is fenntartja, a tengelykapcsoló-pedál lenyomására ugyanis nem kapcsol ki azonnal. Fokozatváltást követően ugyanúgy visszaáll a beállított értékre. Csak hosszabb lenyomás után kapcsol ki az MRCC.

A kék betétek a CX-30 sajátjai, egyébként szinte megegyezik a Mazda3 belsejével
A kék betétek a CX-30 sajátjai, egyébként szinte megegyezik a Mazda3 belsejével

Visszatérve még egy pillanatra az egyéb tulajdonságokra, a mild hybrid hajtásláncon azért lehetne még finomítani. A hengerlekapcsolás kifejezetten jól működik, a hibrid rendszer akkumulátorának visszatöltése azonban érdekesen alakul. Motorfék esetén visszatáplál a rendszer a lítiumion akkumulátorba, de csak akkor, ha a kuplungpedálon egy picit sincs rajta a lábunk. Ha pedig nincs elég töltöttség, akkor menet közben is terheli az elektronika a generátort, ami a folyamatjelzőt és a pillanatnyi fogyasztás kijelzőjét vizsgálva egyértelmű. Az akksit nekünk nem sikerült teljesen feltölteni, pedig a Normafától egészen a Virágpiacig ereszkedtünk vele, ahol lehetett természetesen motorfékkel. Azért pedig egy külön feketepontot írunk be a gyáriaknak, hogy 2019-ben még mindig olvashatunk olyat, a központi kijelzőn, hogy „Cylinder Deactivitation-állapot”.

Nehéz nyelv a magyar, nem is beszéli szépen néha a központi kijelző
Nehéz nyelv a magyar, nem is beszéli szépen a központi kijelző

Használni viszont tényleg jó az autót. Most először tudtuk kipróbálni hidegebb reggeleken, hogy mit jelent a hőérzet beállítása a klímavezérlő-panelen. Az ülésfűtést és a kormányfűtést egyaránt használó rendszer pillanatok alatt varázsol kellemes hőérzetet és ezt automatikusan tartja is. Egyedül a belsőlevegő-keringetés kapcsolója igényel megszokást ennek kapcsán. Szintén a hidegebb és sötétebb időszaknak köszönhetően barátkoztunk össze a típuscsalád adaptív LED-technológiás fényszóróival. Az automatikus rendszer nagyszerűen végzi a dolgát és a legritkább esetben jön zavarba a szemben érkezőktől, vagy az előttünk haladóktól. A magam részéről egészen odáig mennék, hogy ezt bizony kötelezővé kellene tenni minden új autóban. Egyrészt mindenki látna, másrészt senki nem vakítana, harmadrészt pedig nem lenne annyi „félszemű” autó az utakon.

A fényszóró zseniális, kötelezővé tennénk minden autón ezt a rendszert
A fényszóró zseniális, kötelezővé tennénk minden autón ezt a rendszert

A CX-30 kék belső burkolatai elsőre talán furcsának tűnhetnek, de valójában gyorsan hozzászokik az ember szeme. A felszereltség kapcsán az alábbi táblázat szolgál érdemi információkkal, hiszen a Hármashoz hasonlóan a felszereltségi szintek mellett csomagokat találunk, amellyel kedvünkre bővíthetjük az autó tudását.

Felszereltség lista – Skyactiv-G122 Plus

  • 18"os könnyűfém keréktárcsák
  • LED fényszórók, mosóval
  • LED irányjelző
  • LED hátsó lámpa
  • Színre fújt külső tükrök
  • Elektromosan állítható, automatikusan behajló, fűthető tükrök
  • Rejtett ablaktörlő, beépített mosóval
  • Projektoros HUD
  • 8,8"-os színes kijelző
  • HMI vezérlő
  • Digitális kijelző
  • Fedélzeti számítógép
  • 2 zónás automata klíma
  • Elektromos kézifék és Auto Hold
  • Haladási mód választó (csak AT esetén)
  • Motorindító gomb
  • Bőr kormánykerék
  • Audio és Bluetooth vezérlés a kormányról
  • Fűthető kormánykerék
  • Bőr váltókargomb
  • Elektromos ablakok elöl/hátul
  • Magasságban állítható utasoldali ülés
  • Fűthető ülések elöl
  • Elektromos csomagtér ajtó
  • 60:40 arányban dönthető hátsó üléstámla
  • Oldal- és függönylégzsákok
  • Térd légzsák (vezető oldal)
  • Távirányítós központizár
  • Intelligens kulcs néküli nyitás
  • Automatikusan záródó ajtók
  • Automatikusan sötétedő külső visszapillantó tükör
  • Automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör
  • Defektjavító készlet
  • Keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS)
  • G-Vectoring Control Plus (GVC+)
  • Emelkedőn elindulást segítő rendszer (HHA)
  • Eső- és fényérzékelő
  • Ablaktörlő jégtelenítő
  • Városi vészfék asszisztens, gyalogos védelemmel (SCBS, AEB)
  • Holttérfigyelő rendszer, hátsó keresztirányú forgalom figyelővel (BSM, RCTA)
  • Sávtartó automatika (LKA)
  • Adaptív tempomat (MRCC)
  • Intelligens sebesség asszisztens (ISA)
  • Smart Brake Support (SBS)
  • Távolsági fényszóró vezérlés (HBC)
  • Fáradtságfigyelő rendszer (DAA)
  • Parkolóradar – hátul
  • Parkolóradar – elöl
  • Tolatókamera
  • E-Call
  • Riasztó
  • USB
  • AM/FM-Rádió
  • 8 hangszóró
  • Bluetooth
  • DAB-digitális rádió
  • Navigáció és tábla felismerő rendszer (TSR)

Vételár: 8 154 900 forint

  • BOSE hangrendszer 12 hangszóró

150 000 forint

  • Adaptív LED fényszóró (20LED)
  • LED nappali fény
  • LED hátsó lámpa
  • Sötétített üveg
  • B és C oszlopon dekorpanel
  • Keret nélküli belső visszapillantó tükör
  • További belső dekor elemek*
  • Kormány mögötti váltófülek (csak AT esetén)

360 000 forint

  • Bőr ülések
  • Elektromosan állítható vezető oldali ülés, deréktámasszal
  • Vezető oldali ülés memória funkcióval
  • Memória funkció – külső tükör és HUD
  • Automatikusan behajló külső tükrök

450 000 forint

  • Fehér bőr ülések
  • Elektromosan állítható vezető oldali ülés, deréktámasszal
  • Vezető oldali ülés memória funkcióval
  • Memória funkció – külső tükör és HUD
  • Automatikusan behajló külső tükrök

520 000 forint

  • 360° -os kamera
  • Kamera alapű fáradtság figyelő rendszer (DAA+)
  • Első keresztirányú forgalom figyelő rendszer (FCTA)
  • Hátsó keresztirányú forgalom figyelő, fékezés funkcióval (RCTA+)
  • Városi vészfék asszisztens – hátul (SCBS-R)
  • Városi haladást segítő rendszer (CTS)

270 000 forint

Mielőtt összegeznénk, térjünk vissza egy kicsit a bejegyzés elején boncolgatott felhasználhatóságra. Ennek a konkrét példánynak kizárólag az első kerekei hajtottak, így a felületes szemlélők és Crossover ellenzők is elégedetten bólogatnak: ugye megmondtuk, hogy semmire sem jó. Az igazság azonban az, hogy az aszfaltozott útról letérve is kellemes meglepetésben volt részünk. Bár volt, ahol a fűben húzta a hasát, közel sem olyan félénk a földutakon, mint a CX-3. A városi terepen is jól teljesített, a temető melletti vízelvezető árkot is könnyen átlépte, azt amin előtte egy másik hasonló felépítésű társa nagyot koppant. Közel 800 kilométert autóztunk vele, amiből 500 esetében mértük a fogyasztást. Ebben vegyesen volt autópálya, városi araszolás a péntek esti budapesti csúcsban és autóút 90/110-es tempóval. A vegyes fogyasztás így 6,4 liter lett, ami ugyan messze van a gyári vegyes értéktől, de a városi használt is extrém volt és az autópálya tempó is viszonylag sok volt az 500 kilométer alatt.

Meglepően használható maradt a földutakon is
Meglepően használható maradt a földutakon is

És hogy milyen autó a CX-30. A BL sorozatú MPS-be visszaülve olyan érzése van az embernek, mintha nem 10, hanem 20-25 év lenne a két autó között. A kifinomult, csendes, újdonság mellett az egykori csúcs hármas karcos, hangos és sprőd. Ezzel együtt közel sem tökéletes: a motoros csomagtérajtó egy kicsit sokat vár mielőtt kinyílik, vagy záródni kezd. A kulcsnélküli ajtónyitás szenzorai nem mindig reagálnak elég gyorsan, én magam sokszor visszasírtam a korábbi gombos megoldást. A belső tér pedig az évtizedek óta autón szocializálódott embernek már talán túlságosan is halk. Mégis jó megoldás a mindennapokra, mert ahogy magadra húzod az ajtót olyan csend és nyugalom száll meg, mintha a világ minden gondját kizártad volna. Megvan a televízióban is látott reklám, ahol a pár férfi tagja a zajos városban ül be a csöndes utasérbe? Na, ez az autó tényleg pont olyan mint a reklémban! 2019 közlekedési eszköze, ami megfelel a divat, a társadalom, a műszaki előírások és a legtöbb ember elvárásainak.