A legnagyobb Mazda

Amikor a napokban elkezdtük szemezgetni együttműködő partnerünk használtautó-hirdetéseit, nem számítottunk arra, hogy egy igazi ritkaságra bukkanunk. Annak az esélye ugyanis, hogy egy új CX-9 modellel találkozzunk Magyarországon elég csekély, mondhatni konvergál a nullához. Erre tessék, most itt ülünk benne.

Mifelénk nem létezik

Az esélytelenek nyugalma azért jár nekünk, mert nálunk hivatalosan nem forgalmazták és már valószínűleg soha nem is fogják. Persze ez nem magyar sajátosság, ugyanis az óriás SUV kapcsán Európa döntő többsége kimaradt a Mazda szórásából. Oroszországban mondjuk árusítják, de onnan importálni szinte esélytelen, vendégségbe pedig mostanában autóval sem sokan jönnek kis hazánkba. A hirdetés képein viszont látszott, hogy ez az autó magyar rendszámos, így értelemszerű volt, hogy ha lehet megismerkedünk vele személyesen. Mert többször bemutattuk már áttételesen, de megnézni, kinyitni, beülni, menni vele, mégiscsak más.

Sokat fejlődött

Anno az előző generációval volt már egy rövid kalandunk. Abból egy kis szériát hivatalosan is forgalmaztak Magyarországon. Ez a generáció viszont nem is álmodhat európai típusengedélyről és őszintén szólva nem is nagyon értem, hogy tudták így lepapírozni az első Európába érkező példányokat. Persze Hollandiában, Litvániában, Lengyelországban rugalmasabbak a hatóságok, mint például nálunk. Lényeg a lényeg, ez a 2019-es, alig több mint 20 000 kilométert futott darab már hivatalos magyar papírokkal, sőt magyar nyelvű fedélzeti rendszerrel várja új gazdáját. Ezzel együtt természetesen központi kijelzője is kilométer/órában mér, valamint számlál. Nagy titok nincs e mögött, hiszen a korábbi hatosok fedélzeti rendszere szinte teljesen megegyezik a CX-9 megoldásával.

Ha már a belső térnél tartunk, az jól látszik, hogy ez a modell az amerikai piacra készült. Na nem az anyag, vagy összeszerelési minőségből, sokkal inkább abból, hogy minden nagyobb. Az ülések kényelmesek, a tapintható felületek nagy részét bőr borítja. A kétoldalra nyíló könyöktámasz alatt hatalmas tároló bújik meg. Az audiorendszer természetesen Bose, szépen szól, a színpadképe minden eddig hallottnál szebb, pedig valóban hatalmas a tér, amit be kell töltenie. Az ülések természetesen fűtöttek és szellőztetettek, a kormányt szintén elektromosság melegíti a hideg téli reggeleken. A fedélzeti rendszer kezelőszervei mind-mind ismerősek lehetnek a Hatosból, ahogy a kormánykerék is. Amit viszont hiába keresünk, az az i-Stop rendszer és a szuperkondenzátoros energiatároló, vagy az enyhe hibrid megoldás. Úgy tűnik, az amerikai regulák nem indokolják ezeket. Persze az i-Stop egyébként sem tenne túl jót a 2,5 literes turbós Skyactiv erőforrásnak.

Méretre igazított erő

Merthogy bizony ebben egy feltöltővel lélegeztetett erőforrás dolgozik 253 lóerővel. Ez nem más, mint az általunk is ismert 2,5 literes motor turbós változata, ami még a CX-9 kéttonnás saját tömege ellenére is meglehetősen dinamikusnak tűnt a rövid próbaúton. Érthető okokból a fogyasztásáról nem tudunk nyilatkozni, de a fedélzeti műszer 10,3 liter/100 kilométer hosszútávú adata több mint biztató. A négykerékhajtású SUV futóműve inkább kényelmesen ringatózó, mintsem sportos, de ez így is van jól. A hely a második üléssorban is bőséges, ráadásul ezt a sort is mozgathatjuk előre és hátra is. Itt is külön zónája van az utasoknak a klimatizálás kapcsán és még ülésfűtés is jut nekik. A harmadik üléssor egy picit már szűkebb és természetesen a „fotelek” is kisebbek, viszont szükségmegoldásnak azért nem neveznénk. A csomagtér még három üléssorral sem reménytelenül kicsi, két sorral pedig kimondottan bőséges.

Ez nem is csoda, hiszen az autó teljes hossza több mint öt méter! És bár hasonlóan a CX-5-höz, ő is jól rejti el méreteit, azért, ha van viszonyítási pont, rögtön látszik milyen hatalmas. Ennek ellenére hasonlóan kisebb testvéreihez nagyon arányos és igazából a vezetéssel sem lehetnek problémák. Méretei és tömege ellenére nagyon kezes, parkolásnál a radarok mellett 360 fokos kamerarendszer is segít.

És ezt most meg lehet venni

Ez a konkrét példány alig több mint egy éves és 23000 kilométert futott, tehát újszerű. A Mazda Centrumnál bizományos értékesítésre hagyta gazdája. Bár ahogy írtuk, a CX-9-et soha nem forgalmazták nálunk, ennek ellenére ez a példány akár 3 év garanciával is megvásárolható. Ha valaki egy különleges, ugyanakkor megbízható autóra vágyik, amivel esetenként akár hetedmagával utazhat, akkor érdemes elgondolkodni rajta.

  • Mazda CX-9 2.5 Skyactiv G AWD
  • Gyártási időszak: 2016-
  • Ülések száma: 7
  • Ajtók száma: 5
  • Fogyasztás (gyári) városban: 11,5 liter/100 kilométer
  • Fogyasztás (gyári) városon kívül: 8,9 liter/100 kilométer
  • Maximális teljesítmény (95-ös benzinnel): 253 lóerő 5000 fordulat/percnél
  • Maximális nyomaték: 420 Nm 2000 fordulat/percnél
  • Motor: turbófeltöltéses négyhengeres Skyactiv G keresztben beéptve
  • Lökettérfogat: 2488 köbcentiméter
  • Saját tömege: 1969 kg
  • Csomagtér legkisebb térfogata: 407 liter
  • Csomagtér maximális térfogata: 2017 liter
  • Üzemanyagtartály térfogata: 74 liter
  • Karosszéria hossza: 5065 miliméter
  • Karosszéria szélessége (tükrökkel): 2207 miliméter
  • Karosszéria magassága: 1753 miliméter
  • Tengelytávolsága: 2930 miliméter
  • Első nyomtáv: 1659 miliméter
  • Hátsó nyomtáv: 1656 miliméter
  • Legkisebb hasmagasság: 216 miliméter
  • Fordulókör: 11,8 méter
  • Első futómű: McPherson, stabilizárottal
  • Hátsó futómű: független, többlengőkaros, csavarrugókkal
  • Kerékméret: 255/60 R18, vagy 255/50 R20

Mit adott még nekünk ez a délelőtt?

Fontos mellékzönge, hogy mi a magunk részéről ezek után még jobban vágyunk a 2,5 literes turbós benzines Skyactiv európai premierjére. Ha ugyanis a két tonnát így mozgatja az 5000-es percenkénti fordulaton 253 lóerős motor, akkor bizony joggal csillog a szemünk. A csúcsnyomatéka is tekintélyes 420 Nm, ami már 2000-es percenkénti fordulattól megvan. Érzetre mégis olyan, mint egy erős és pörgős szívómotor, azt pedig ki ne szeretné!