Egy Mazda élete – Az első nagy kaland

DSCN3360_01Végre itt a nyár, amely egyúttal az utazások, autós kirándulások szezonja is. Így a Mazdablogon immár több mint fél éve nyomon követett új Mazda3-as is túlesett első nagy kalandján. Barátunk párjával és egy másik házaspárral ugyanis a Mazdával utazott el Erdélybe, a csíksomlyói búcsúra, amit a Békás-szorosban tett kirándulással egészítettek ki. Így összesen négy napig tartott a túra, a három éjszakát pedig a Csíksomlyóhoz közeli Csíkcsicsón töltötték egy barátságos magánszálláson.

Több százezer zarándok látogatja meg minden évben a híres csíksomlyói búcsút. A tömeg több útvonalon vonul le a mise helyszínéről
Több százezer zarándok látogatja meg minden évben a híres csíksomlyói búcsút. A tömeg több útvonalon vonul le a mise helyszínéről
Négy személy négy napra összepakolt poggyásza és egy nagy autós hűtőtáska körülbelül 95 százalékosan megtöltötte a csomagtartó kalaptartó alatti részét
Négy személy négy napra összepakolt poggyásza és egy nagy autós hűtőtáska körülbelül 95 százalékosan megtöltötte a csomagtartó kalaptartó alatti részét

Az utazás természetesen a bepakolással kezdődött. Négyük szokásos úti poggyászán kívül egy autós hűtőtáskát vittek magukkal, ám mindez kényelmesen elfért az ötajtós Mazda3 csomagterében. Még a kalaptartót sem kellett kivenni a helyéről, ami nem elhanyagolható szempont egy olyan utazás során, amikor egy-egy városnézés alkalmával hosszabb időre magára hagyják a csomagokkal teli autót. Márpedig hazafelé ez többször is előfordult.

Kirakodóvásár az egyik hangulatos erdélyi faluban, Farkaslakán a hazafelé vezető úton
Kirakodóvásár az egyik hangulatos erdélyi faluban, Farkaslakán a hazafelé vezető úton

Első nap azonban egyhuzamban tette meg a kis társaság a Budapest és Csíkcsicsó közötti mintegy 670 kilométeres távolságot, néhány rövid szünettel 11 óra alatt, hiszen az erdélyi országutakon nem lehet túl nagy átlagsebességet autózni. Aki járt már arra, pontosan tudja, hogy miért. A Mazda3 kiváló utazóautónak bizonyult, ülései még ilyen hosszú távon is megfelelő kényelmet nyújtottak. A hátul ülők sem gémberedtek el, sőt, még nekik is kellő tér jutott egy kis helyezkedéshez a 2,7 méteres tengelytávolság révén a kategóriában tágasnak számító utastérben.

Csak a legkényelmesebb zarándokok érkeznek autóval a búcsúra, a többség gyalog jut el a helyszínre, valaki Egerből indulva három hét alatt teszi meg a több száz kilométeres távot
Csak a legkényelmesebb zarándokok érkeznek autóval a búcsúra, a többség gyalog jut el a helyszínre, valaki Egerből indulva három hét alatt teszi meg a több száz kilométeres távot

A hármas csendes belsőtere szintén hozzájárult ahhoz, hogy a kis csapat mindvégig komfortosan érezte magát a kocsiban. Ráadásul az első és a hátsó ajtókban kialakított nagy palacktartóknak köszönhetően mind a négyüknek folyamatosan kéznél volt egy-egy 1,5 literes ásványvizes palack. Továbbá az egyéb személyes holmiknak, például mobiltelefonoknak, napszemüvegeknek is jutott tárolóhely, és persze a hátsó ülésből kihajtható kényelmes könyöktámasz is dicséretet kapott. A sebességváltókar mögötti multifunkciós forgókapcsolóval pedig az elöl ülők könnyen válogathattak a műszerfalból kiálló nagy, színes, grafikus kijelző menüjében az MP3-as zeneszámok között.

Lenyűgöző a természet ereje. Egy kis patak vájta ki szorgos, aktív munkával a csodálatos Békás-szorost. De azért a Mazda3 SKYACTIV sem rontja a képet…
Lenyűgöző a természet ereje. Egy kis patak vájta ki szorgos, aktív munkával a csodálatos Békás-szorost. De azért a Mazda3 SKYACTIV sem rontja a képet…

A középkonzol alsó részén a hordozható navigációs készüléket is sikerült stabilan, kulturáltan elhelyezni, így nem zavarta a kilátást. Az említett nagy képernyőn persze gyári navigációs rendszer is futhatna, ám barátunk továbbra is sokallja ennek árát. Így inkább a meglévő kis készülékét használja, amikor valóban szüksége van rá. Ugyanakkor a Challenge felszereltséghez alapáron tartozó fedélzeti informatikai rendszer nyomokban GPS-t is tartalmaz, vagyis megjeleníthető a képernyőn egy iránytű, az aktuális GPS-koordináták és a tengerszint feletti magasság. Leginkább ez utóbbi bizonyult hasznosnak az utazás során, a kis csapat minden tagja izgalommal figyelte, hogy a Békás-szorosban tett kiruccanáskor milyen magasságokba érnek fel. A legmagasabb pont 1250 méter volt!

Festői táj a Békás-szoros felé vezető úton
Festői táj a Békás-szoros felé vezető úton

A Mazda3 azonban meg sem érezte a magasságot, pontosabban a ritkább levegőt, mit sem veszített erejéből. Míg a lejtőkön kellő motorfékhatással segített kímélni az üzemi fékeket. Kiváló futóművével pedig stabilan, magabiztosan vette a hegyi utak kanyarjait, őszinte mosolyt csalva vezetője arcára, miközben utasai önfeledten gyönyörködtek a lenyűgöző sziklafalak látványában. Ugyanakkor az olykor rossz minőségű, kátyús erdélyi utakon sem volt kényelmetlenül kemény, rázós a futómű. Mivel Erdélyben az autópálya ritka, mint a fehér holló, a forgalom viszont igen sűrű és sok a lassú jármű, barátunknak gyakran kellett előzni. Ilyenkor azért érzékelte a különbséget előző autója, a dízelmotoros Mazda6 és a mostani benzines Mazda3 között, de egy-két fokozatot visszaváltva a nagyobb fordulatszám meglehetősen jól kompenzálta ezt. Így megfelelő fordulatszám mellett nem jelentett problémát gyorsan befejezni az előzéseket.

A csíkcsicsói magánszállással szemközt egy jellegzetes székelykapu társaságában csillogtatta lökhárítóját a Mazda3
A csíkcsicsói magánszállással szemközt egy jellegzetes székelykapu társaságában csillogtatta lökhárítóját a Mazda3

Egyszóval mindvégig kényelmesen, biztonságosan és élvezetesen telt a csíksomlyói túra a hármassal. Nem utolsósorban pedig gazdaságosan! Az összességében 1500 kilométeres úton a Mazda3 átlagfogyasztása 5,4 liter/100 kilométerre adódott. Ez annak tükrében, hogy négy felnőtt utassal és tele csomagtartóval, hetven százalékban légkondicionálót használva tette meg a tíz százalékban tempós autópályás szakaszokat, egyébként pedig kanyargós, előzésekkel teli országúti forgalmat, sok lakott területet és hegyi utakat tartalmazó távot, nagyszerű értéknek számít.

Csupán egyszer kellett megállni tankolni az 1500 kilométeres úton, több mint 750 kilométerrel az indulás után. A teljes útra 5,4 liter/100 kilométeres átlagfogyasztás jött ki. Erdélyben körülbelül 450 forintba került akkor egy liter 95-ös benzin és 420 forintba egy liter gázolaj. Így a teljes út üzemanyagköltsége 35 ezer forint alatt megállt
Csupán egyszer kellett megállni tankolni az 1500 kilométeres úton, több mint 750 kilométerrel az indulás után. A teljes útra 5,4 liter/100 kilométeres átlagfogyasztás jött ki. Erdélyben körülbelül 450 forintba került akkor egy liter 95-ös benzin és 420 forintba egy liter gázolaj. Így a teljes út üzemanyagköltsége 35 ezer forint alatt megállt

Barátunk tapasztalatai szerint ugyanez a korábbi dízel Mazda6-osával nem igazán jött volna ki 6,2 literes átlagfogyasztás alatt. Nem is jött ki tavaly, amikor még a hatossal járták meg ugyanilyen körülmények között, de csak kettesben, azaz feleekkora terheléssel a csíksomlyói búcsút. A négy gyönyörű nap sok-sok élménye mellett tehát barátunk ismét megbizonyosodott arról, hogy jól választott, amikor bő fél évvel ezelőtt a Mazda3 Sport G100 Challenge mellett döntött.

Hazafelé a 4-es úton érte a naplemente a kis csapatot a mindvégig remekül helytálló Mazda3-ban
Hazafelé a 4-es úton érte a naplemente a kis csapatot a mindvégig remekül helytálló Mazda3-ban

6 thoughts on “Egy Mazda élete – Az első nagy kaland

  1. Kérdésem, hogy az 5,4 literes átlagfogyasztás pontosan hogyan jött ki? köszönöm.

    1. “Az összességében 1500 kilométeres úton a Mazda3 átlagfogyasztása 5,4 liter/100 kilométerre adódott. Ez annak tükrében, hogy négy felnőtt utassal és tele csomagtartóval, hetven százalékban légkondicionálót használva tette meg a tíz százalékban tempós autópályás szakaszokat, egyébként pedig kanyargós, előzésekkel teli országúti forgalmat, sok lakott területet és hegyi utakat tartalmazó távot, nagyszerű értéknek számít.”

      Egyébként tankolt mennyiségek alapján számolt adat (tehát nem a fedélzeti rendszer adatai)
      Esetleg mire vagy még kíváncsi?

  2. Szia, grat a cikkhez. Örömmel olvasom a tapasztalatokat az autóval, közeljövőben én is egy 3-asban gondolkodom. Nem tudom a 2 literes verzió megéri a nem nagy felárat, fogyasztásban tapasztalatok alapján nincs különbség, viszont nyomatékban jóval többet ad… A navi ára tényleg érthetetlen, pláne hogy a rendszer ki van építve, csak a szoftver SD kártya kell bele (van olcsóbb beszerzési forrás, de még az is drágának mondható). Valamint a legfontosabb opció, a tolatóradar is beférhetne ebbe a felszereltségbe (sőt az alapkivitelben is benne lehetne, ma már nem nagy költség ez), ha már ilyen sportos fenékkel áldották meg. További kellemes kilómétereket!

  3. Egy kérdés: olvasom, hogy autópályázol is gyakran. Tudja tartani a tempót emelkedőkön is 6-ikban? Nem kell visszakapcsolni pl M1, M7 emelkedőin?

    1. Az M6-os Érdi emelkedőjén hatodik fokozatban, tempomattal 130 km/h-ról szép lassan visszaesik a sebesség 120-ig, de például 110 km/h sebességet simán tartja. Ez egy elég jelentős emelkedő, kisebb emelkedőket egyáltalán nem érez meg, optimális választásnak tűnik ez a motor ehhez a karosszériához. A Békás-szoroshoz vezető hegyi szerpentinen sem volt kevés a motorerő… 🙂

      1. Értem. Igen az ott erős emelkedő, a mostani dízelem is éppen tartja csak a 130-at, 200 Nm-el. Nyilván a szélesebben használható fordulatszám tartomány ellensúlyozza a kevesebb nyomatékot. Erősek a dízelek, de max 2000-3500 között, előtte-utána életnek nyoma sincs. Ehhez képest egy ilyen jófajta szívó erőforrás 1500-4500 között éldegél boldogan.

Comments are closed.