Flyin’ Miata – Tökéletes festmény a tökéletes vásznon

A Colorado államban működő Flyin’ Miata cég régóta foglalkozik V8-as motorok beépítésével különböző autókba. Kapcsolatuk a Mazda Miatával még a nyolcvanas évek végén kezdődött, amikor egy régi vásárlójuk bevitt egy MX-5-öt a műhelybe.

Mi magunk is többször írtunk már a Mazdablogon a különleges műhelyről és termékeikről. Nem is csoda, hiszen anno azonnal meglátta a cég tulajdonosa a lehetőséget a Mazda MX-5-ben. Vásárolt is magának egyet, ezzel egyike lett a boldog Miata tulajdonosoknak, akikből bizony elég sok van. Az autó 2000-ben Guinness Világrekordot állított fel, a legtöbbet eladott kétszemélyes sportautó kategóriában, idén tavasszal pedig már az egymilliomodik Mazda MX-5 is kigördült a gyárkapun.
A legújabb generáció (ND) is felkerült természetesen a Flyin’ Miata bakancslistájára, és el is készítették a nyolchengeres változatot. A videóban Keith Tanner, több nagysikerű könyv szerzője mutatja be az autó fontosabb aspektusait. Az eredetileg 1058 kilogrammot nyomó járgány az új motorral és tele tankkal már több mint 1170 kilogramm lett, és noha a specifikációt elnézve egy öncélú, veszett járgányt képzelne el az ember, valójában kimondottan letisztult, kompakt hatást kelt vezetés közben.

A legfontosabb változás a gyári változathoz képest természetesen a GM által gyártott, 520 lóerős, LS376/525 motor, aminek köszönhetően az autó – lényegesen apróbb termete dacára – egy Corvette teljesítményét képes nyújtani. A hatfokozatú T56 Magnum sebességváltó kényelmesen és hatékonyan végzi dolgát, akárcsak a Fox Racing felfüggesztés, ami szintén nem eredeti darab. Tanner szerint a Fox és a Flyin’ Miata filozófiája nagyon hasonló, az általuk gyártott, dinamikus felfüggesztés mellett az átalakított Miata vezetése igazi élmény, hiszen a megfelelő kezekben valódi kezesbárányként viselkedik. De olyan bárányként, ami bármikor kész kitörni, ezért az újdonságra a Miata által még elviselhető, lehető legnagyobb keréktárcsákat szerelték fel.
Noha a Mazda MX-5 eredetileg elektronikus kormányművel rendelkezik, a Flyin’ Miata csapata ezt hidraulikusra cserélte. Szerintük ugyanis ez sokkal nagyobb kontrollt biztosít a vezető számára. Egy V8-as motor mellé pedig ez kell is, sőt más kiegészítők is – például egy komplett kipufogórendszer, mert bár az autó viszonylag halknak mondható, azt senki se gondolja azt, hogy az emberek nem hallják majd jó előre, hogy valami egészen különleges jármű tűnik hamarosan elő a semmiből. A hegyi utakon végigszáguldva az autó bizonyságot tesz arról, hogy a versenymotor dacára nem lett orr nehéz szörnyeteg, kiváló egyensúllyal és úttartással rendelkezik. Az egyetlen dolog, ami nem derül ki a videóból, hogy mennyi a jármű végsebessége, ezt egyelőre a Sziklás-hegység útjain nem sikerült letesztelniük. Mi persze szívesen megtennénk helyettük itt a végtelen Alföld valamely lezárt útszakaszán…