Lift helyett lépcső

Néhány héttel ezelőtt már bemutattuk Nektek a Mazda3 megújult, ötajtós változatát. A kronológiához hozzátartozik, hogy az és mostani bejegyzésünk főhőse egymásután jártak nálunk. A lépcsőshátú változatot ötajtós társánál is jobban vártuk, hamarosan el is áruljuk, hogy miért.

Egyrészt azért, mert ezzel a karosszériavariációval még nem próbáltuk az aktuális generációt, másrészt azért, mert tudtuk, hogy ebben az autóban automatikus váltó dolgozik – ahhoz pedig szintén nem volt még szerencsénk az aktuális Hármasban. Persze mindennek oka van: amióta a kompakt osztály autói ekkorára nőttek, Európában sokkal kevesebben választják a négyajtós karosszériát. Az ötajtós változatok csomagtere már kellően nagy, a praktikum szempontjából pedig behozhatatlan előnyük van szedánokkal szemben. Érthető, hogy a magyarországi importőr sem erőltette ezt a formátumot. Néhányan persze ragaszkodnak a klasszikus formákhoz, így a lépcsőshátú autókra Magyarországon még mindig van kereslet. Na, meg ne felejtsük el, hogy van néhány olyan cég, ahol az arculati előírás kiköti ezt a karosszériaformát, létjogosultsága tehát megkérdőjelezhetetlen.

Kevésbé kecses, mint a Mazda6

A képeket elnézve egyáltalán nem látszik, hogy a formatervező mérnök ezt, vagy az ötajtós testvérét rajzolta meg először. Vonalai harmonikusak, bár az vitathatatlan, hogy a KODO ebben a formátumban a Hatos lépcsőshátú változatán mutat jobban. Az árulkodó jeleket (amelyekből kiderül, hogy a 2017-es modellévű autóról van szó) legutóbbi tesztünkben már részletesen bemutattuk. Dióhéjban legyen elég annyi, hogy a LED-technológiát használó fényszórókról, mini ködfényszórókról és a visszapillantó tükrökbe integrált irányjelzőkről azonnal felismerhető a lépcsőshátú változat is. A legfontosabb dolog, ami mellette szól, a csomagtér mérete. Míg az ötajtós 364 liternyi poggyászt képes elnyelni, a Mazda3 limuzin változata 420 litert. Sok esetben ez a közel hatvan liter érdemi különbséget jelenthet, ha azonban a praktikumot vesszük, az előnyből rögtön hátrány lesz. Hiába a ledönthető ülések és a viszonylag nagy üreg, a csomagtérnyílás jóval szűkösebb, mint testvérénél. Előnybe csak szinte hosszú tárgyak fuvarozásakor kerül a 11 centiméterre hosszabb négyajtós változat.

A csomagtér viszonylag nagy, de a bepakolható tárgyak méretét a nyílás határozza meg

Tovább vizsgálva a műszaki adatokat és a felszereltségeket, újabb érdekességeket figyelhetünk meg. A lépcsőshátú változatban a kétliteres Skyactiv benzines erőforrás 120 lóerős változata érhető csak el. Az erősebb, 165 lóerős kivitel tehát nincs, ahogy automatikus váltóval szerelve Revolution Top felszereltségi szint sincs. Így ez a legjobban felszerelt és legerősebb, automatikus váltóval szerelt lépcsőhátú Mazda3. Persze szégyenkezni valója nincs ennek a kivitelnek sem, egyedül talán az automatikus váltó félmillió forintos felára miatt pironkodhat. A hatfokozatú szerkezet egyébiránt finoman teszi a dolgát. Fokozatváltáskor nem hirtelenkedik, nem rángat, gyorsan kapcsol és viszonylag alacsony fordulatszámot is jól tolerál. A „Sport” üzemmódnak köszönhetően valóban agilisabbá válik a jármű, de igazából a legtöbb esetben nem nagy szükség van erre. Ahogy már korábban is írtuk, a 2017-es Mazda3 sokkal csendesebb lett mint elődje volt, a G120 erőforrás pedig egyébként is halkabb mint erősebb testvére. Így ennél konkrétan csak a fordulatszámmérő árulkodik arról, hogy jár-e a motor, illetve talán az, hogy indításkor a nagyobb tömegű motor-váltó páros jobban megmozdítja a karosszériát.

Egy picit talán komor, de minden ízében minőségi a belső tér

Felszereltség terén a Revolution még mindig egy nagyon jó alternatíva. A valóban mindent tartalmazó modellhez képest csak az első állítható fejtámlák, az elektromosan állítható első ülések, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az adaptív fényszóróvezérlés és tempomat, valamint a bőr kárpitozás és a táblafelismerő rendszer hiányzik. Ezen tételek nagy részének hiánya nem zavaró, de az adaptív fényszóró nagyon hasznos és szerethető, az adaptív sebességtartó pedig pont az automatikus sebességváltóval alkotna igazán jó párost. Ebben is megvan viszont a fűthető kormánykerék, ami így télen különösen kellemes, valamint a Head-up Display, ami szintén nagyon hasznos újítása a 2017-es modellévű Mazda3-nak.

Az új kormánykerék segítségével könnyű terelgetni a hármast, a fűthetősége pedig nagy előny

Mivel legutóbb a Mazda3 G165 nagyon „bejáratós” volt, ezért megkíméltük a hivatalos fogyasztásméréstől, lépcsőshátú testvére viszont nem úszhatta ezt meg. Ha valaki többet szeretne tudni a Mazdablog módszeréről, ide kattintva olvashat róla. A lényeg röviden annyi, hogy kereken 100 kilométert autózunk minden tesztautónkkal, amelynek egyharmada budapesti, egyharmada autópályás (M3), egyharmada pedig főúti szakasz (21-es út). Ennek során a téli gumikkal felszerelt Mazda3 6,2 liter/100 kilométer átlagfogyasztást produkált. Ez ugyan több, mint a gyárilag megadott 5,6 literes érték, de a körülményeket figyelembe véve nincs miért szégyenkeznie. Titka neki is az, mint a korábban mért, kéziváltóval szerelt változatoknak. A gazdaságos erőforrás és a hosszú végáttétel párosa elképesztő adatokat produkálnak. 90 km/órás sebességnél valamivel kevesebb, mint 2000 fordulat/perc a motor fordulatszáma hatodik fokozatban. Ráadásul – ahogy korábban már említettük – a váltó nagyon hamar felkapcsol, ha nem forszírozzuk a gyorsítást. Ha pedig még arra is figyelünk, hogy használjuk a motorféket, akkor az elért eredményeket tovább fokozhatjuk. Ehhez csupán a kormánykerék mögött elhelyezett fülecskéket kell aktívan kezelni, így egyáltalán nincs nehéz dolgunk.

Avatatlan szemek könnyen összekeverhetik a Hatossal

Nagyon kíváncsian vártuk a Mazda3 G120 (AT) Revolutiont, és nagyjából azt is kaptuk tőle, amit reméltünk. Tisztában voltunk azzal, hogy ennek a karosszériaformának megvannak a hátrányai. Ezzel együtt a formája harmonikus, nyugodtan fogalmazhatunk úgy, hogy elegáns. Felületes szemlélő még akár a Hatossal is összekeverheti, érthető tehát, hogy a cégek ezt a kategóriát erőltetik munkavállalóiknak. Az automatikus váltó kellemes társ, főleg városi közlekedésnél, hogy a félmilliós felárat megéri-e, azt pedig mindenki saját maga dönti majd el vásárlás előtt. A kellemes felszereltséggel és a takarékos hajtáslánccal ebben a „gépszürke” színben valamivel több, mint 7,3 millió forintért hazavihető a Mazda3 lépcsőshátú változata. Persze ahogy a Mazdától megszokhattuk, csomagonként növekszik a felszereltség, így ha kedvezőbb ajánlatra vágyunk és le tudunk mondani a kiegészítők egy részéről, akkor bőven van választásunk. Igaz, a lépcsőshátú változat az alap, Emotion felszereltséggel nem elérhető, de a Challange változat a 100 lóerős 1,5 literes motorral 5,5 millió forinttól elvihető. Ebben és minden más felszereltségi szintben viszont pont annyiba kerül a szedán, mint ötajtós testvére. És a végére maradt még egy fontos újdonság. Immár a CX-3 kapcsán megismert 1,5 literes dízel erőforrás is elérhető a Mazda3 modellekhez. Így aki takarékos és kis hengerűrtartalmú dízel hiányában nem vett eddig Hármast, annak is érdemes megfontolni ezt az alternatívát!

A „gépszürke” szín egyáltalán nem feltűnő, sokkal inkább visszafogott