Bírja a törést

Töréstesztnek vetette alá az amerikai IIHS a legnagyobb Mazdát. A CX-9 eredménye azért is érdekes, mert műszakilag az új CX-5 közeli rokona.

Kiváló minősítéssel végzett az amerikai IIHS töréstesztjén a Mazda legnagyobb SUV típusa. A CX-9 kiérdemelte a legjobbaknak járó Top Safety Pick+ minősítést is, hiszen a független intézet mérései alapján valamennyi törésteszten maximális eredményt ért el a jókora SUV. Tehát kis átfedéses és félátfedéses frontális ütközés, valamint oldalütközés tekintetében is abszolút biztonságosnak bizonyult a legnagyobb Mazda. Ezenkívül a tető merevségét és a fejtámlák, valamint az ülések masszívságát is a legjobbak közé sorolták a tesztelők, csakúgy, mint a frontális ütközések elkerülését szolgáló elektronikai asszisztensek működését. Igaz, hogy utóbbi esetben a feláras automatikus vészfékező rendszerrel együtt érdemelte ki a kiváló minősítést a CX-9.

Egyedül a gyerekülésrögzítő pontok és a fényszórók nem kaptak maximális pontszámot a CX-9-ben az IIHS szakembereitől. Gyerekülésből a – bevált módszer szerint – több helyre is beszerelhető egyszerre két darab a második üléssorba. Ám a rögzítési pontok beépítése miatt, középre helyezett gyerekülés esetén, valamelyik szélső helyre már nem kerülhet másik gyerekülés. Így egyszerre mindenképpen legfeljebb két helyet foglalhatnak a gyerekülések, persze pontosan azért, mert három már nem férne el biztonságosan a második üléssorban sem. Ezenkívül a rögzítési pontok fellelhetőségét is kifogásolták, mert nem láthatók azonnal, hanem kicsit keresni kell őket az ülőlap és a háttámla találkozásánál.

A légzsákok hatásosan akadályozták meg a töréstesztben a fej kemény felületnek csapódását
Az alig deformálódott lábtér jóvoltából minimális lábsérülést „szenvedett” a töréstesztben részt vevő bábu

Az IIHS kanyarba világító adaptív funkcióval és a nélkül egyaránt vizsgálta a Mazda CX-9 LED fényszóróit. Egyik sem nyerte el maximálisan a tesztelők tetszését, bár az adaptív funkció automatikus távolságifény-kapcsolással is együtt jár. Nem is ezzel kapcsolatban volt kifogásuk, hanem elsősorban a bevilágított útszakasz hosszával, kanyarban. Elvárásaik szerint messzebbre kellene legalább 5 lux erősséggel világítaniuk a fényszóróknak kanyarodáskor, mint ahogy a méréseik szerint teszik. Az „elmaradás” azonban az IIHS szigorú szakemberei szerint is messze nem olyan jelentős mértékű, ami veszélyeztette volna a Mazda CX-9 összességében kiváló biztonsági minősítését. Ez pedig igazán biztató előjel a műszakilag a CX-9 alapjaira épülő új CX-5 biztonságát illetően is, amit még egyik nagy törésteszteket végző intézet sem vizsgált. Ám amint napvilágra kerülnek annak eredményei, természetesen arról is azonnal beszámolunk.

A félátfedésesnél jobban próbára teszi a járművek energiaelnyelő rendszerét az utóbbi években bevezetett kis átfedéses ütközés, ám a Mazda CX-9 ebben is remekelt