Borban az igazság?

Igazságot kerestünk a Mazda3 lélekmelengető vörös – avagy Soul Red – árnyalatú ötajtósa segítségével. Azt vizsgáltuk, hogyan állja meg a helyét a piacon immár ötödik évét taposó Mazda3.

Ízlésről nem vitatkozunk, senkit nem akarunk Mazda-hívővé téríteni, hiszen aki szereti, tudja miért a Mazda a kedvence. A mai kompakt típusok egyébként sem mutatnak érdemi eltérést méretben és más objektíven mérhető tényezőkben. Így felesleges is lenne ilyen unalmas szempontok szerint összevetni a Hármast a többiekkel. Más kérdés a stílus, a megjelenés, a vezetési élmény vagy a motor. Ezek azonban olyan tényezők, amelyek teljes mértékben szubjektív élmények formájában befolyásolják a vevők autóválasztását. Talán az üzemanyag-fogyasztás és a megbízhatóság lehetnek még olyan érvek, amelyek alapján objektíven minősíthető a Mazda SKYACTIV technikája. A fogyasztásról már írtunk korábban, télen, nyáron egyaránt, a megbízhatóságról pedig meggyőződhettünk barátunk autójának élettörténetét követve. Mindezekből kiderült, hogy bejött a Mazda számítása, valóban reális alternatívát jelenthetnek a nagyobb hengerűrtartalmú benzinmotorok a kis turbófeltöltős egységekkel szemben. Csupán az a kérdés tehát, hogy – szó szerint – milyen áron.

Magáért beszél

A Mazda3 legjobban felszerelt és legerősebb benzines képviselőjéhez igyekeztünk keresni vetélytársakat. Bevettük az összehasonlításba a kategóriateremtőként emlegetett Volkswagen Golfot, a japán vetélytársak közül az új Honda Civicet és a prémiumnak mondott márkák közül a Minit. Utóbbit már csak azért is, mert az új Clubmant immár kompakt típusként népszerűsíti a márka. Igyekeztünk a Mazdához árban és menetteljesítményben illő vetélytársakat találni, a Mini viszont kilóg a sorból. Az alapárban második legolcsóbb modell a társaság leggyengébbje, ám felszereltségét a többiekéhez – és így a Mazdáéhoz igazítva – igencsak elszalad az ára.

Piszkos anyagiak

Nem véletlenül írtuk, hogy menetteljesítményben igyekeztünk a Mazdához közel álló vetélytársakat keresni, hiszen teljesítményben nagy a szórás a modellek között. Ugyanakkor például gyorsulásban csak a Mini marad le a mezőnytől, cserébe csekély fogyasztást ígér. Annyit, amennyit a Mazda3 a G120 erőforrással, bár gyorsulásban még az is jobb a Mininél. Talán érdemes azt is megemlíteni, hogy a Mini erőforrása háromhengeres. Persze ez legfeljebb szubjektíven befolyásolhat bárkit a választásban, objektíven semmit nem számít ebben az összehasonlításban.

Bőrkötésben

Ahogy hasonló cikkeinknél lenni szokott, úgy most is egyszerűsített formában tudtuk csak megejteni összevetésünket a Mazda3 vetélytársaival. Ezért a táblázat csak az adott extra árát tartalmazza, a járulékos tételek árát nem. Például a Volkswagen Golf esetében a 292100 forintos összeg csak a 18 colos könnyűfém keréktárcsák ára. Ennek megrendelésével viszont legalább a 66040 forintos sportfutóművet is meg kell rendelni, ám ennek összegétől itt a számolásban az egyszerűség kedvéért most is eltekintettünk. Összességében mégis a valóságot nagyjából jól közelítő végösszeget kaphatunk, hiszen a vetélytársak esetében némely extra csomagban olcsóbban vásárolható meg, mint egyenként.

Műszaki adatok

Szintén csak azokat a tételeket tartalmazza a táblázat, amelyekben eltérés mutatkozik a vetélytársak felszereltségében a Mazda3 Revolution Tophoz képest. Így például a többi típushoz is alapáron járnak a könnyűfém keréktárcsák – 16 colos méretben. A Mazda3 Revolution Top modelleken megtalálható 18 colos méret viszont csak felárért érhető el, ezt tüntettük fel a táblázatban. Már ahol lehetséges volt, hiszen a Civichez például nem kínál 18 colos kereket a Honda, csak 17-eset. Ugyanakkor a Honda Civic csúcsváltozata – legalábbis árban – valójában nem is a táblázatban szereplő Sport Plus, hanem a Prestige modell. Ám ez szinte csak stílusában tér el a Sport Plustól. A Prestige elegánsabb, a Sport Plus pedig – igen – dinamikusabb (például kék helyett piros műszer-megvilágítást kínál). Ráadásul sportos stílusán túl, a Sport Plus ára is közelebb áll a Mazdáéhoz, mivel a bőrkárpitozást is kínáló Prestige még drágább.

Folyamatos frissítése jóvoltából ma is helytáll a Mazda3

Összességében ár-érték arányban csak a Civic tudja megközelíteni a Mazda3 csúcsváltozatát. Bár a Honda is csak a 200 ezer forintos akciós ajánlatával áll nagyjából azonos árszinten a Mazdával. Így el lehet gondolkozni, hogy kinek melyik felszereltség tetszik jobban, hiszen csak 1-2 tételes eltérés mutatkozik a Mazda3 és a Civic között. Ám, ha a Hondát is bőrkárpitozással állítjuk a Mazda mellé, akkor máris egyértelműen drágábbá válik a Civic. A Golf és a Mini esetében pedig hatalmas a felár közel azonos felszereltség mellett, bő 1,5 és 3 millió forint a Mazdához képest. Mindezek alapján mi ismét úgy látjuk, hogy kategóriájában továbbra is nyerő ajánlat a Mazda3.