Dolce Vita

Minden bizonnyal sokan megbocsátanak nekünk, hogy az MX-5 rajongótáborával együtt itt a Mazdablogon sem győzünk megemlékezni a világ legnépszerűbb roadsteréről. Hiszen ritkán ünnepelhetünk ilyen kerek évfordulót, mint az idén 30 éves MX-5 esetében.

Kiválóan mutatja kedvenc márkánk roadsterének széles körű közkedveltségét, hogy még az olasz autógyártás fellegvárában is megemlékeztek harmincadik születésnapjáról. A torinói Parco Valentino adott helyet a rendezvénynek, mint már eddig is sok más hasonlóan nagyszabású autós seregszemlének. Ezúttal viszont csakis a Mazda MX-5 került a középpontba, június 22-én, amikor több mint háromszáz MX-5 modell és közel hatszáz rajongó érkezett a helyszínre. Az eseményen Torino polgármestere mellett szintén megjelent Tom Matano, az első MX-5 atyja, valamint Nobuhiro Yamamoto, a típus jelenlegi programmenedzsere. Mindketten részt vettek a 30 éves jubileumi modellek helyi leleplezésében, és együtt fújták el az MX-5 születésnapi tortájának gyertyáit. Ezután mind a 305 megjelent Mazda roadster útnak indult, hogy a városon át – négy sávban –, a Piazza Valentinóig tartó konvojban ünnepeljék e nevezetes napot. A Torino történelmi városnegyedén keresztül vezető Mazda-felvonulás hangulatáról is ízelítőt adnak az alábbi fotók.

E képek láttán jut eszünkbe, hogy miért nincs minden nap karácsony, ugye? Pedig igazából akadnak olyan szerencsések, akik számára valóban minden nap ünnepnap, legalábbis a Mazda MX-5 tekintetében. Hiszen a hónap minden napjára jut egy-egy MX-5 a világ talán legnagyobb magántulajdonú MX-5 gyűjteményében. Az élményt ráadásul nem csupán magának tartogatja a szerencsés tulajdonos, 17. századi birtoka ugyanis látogatható. A Miataland névre keresztelt olasz MX-5-oázisban mindent megtalálnak a Mazda roadsterének hívei. Sőt, ott is alhatnak a számozás helyett MX-5 fényezési fantázianevekkel elnevezett szobákban, valamint pihenhetnek az elmúlt harminc év katalógusait, magazinjait és egyéb ismeretterjesztő anyagait gyűjtő könyvtárban. A szobafoglalás napi 60 kilométer szabadon felhasználható MX-5-használatot is tartalmaz a Mazda-gyűjtemény valamely tagjával, méghozzá ideális helyszínen, az idilli olasz vidéken. Ezt a mesebeli Miataland-hangulatot igyekszik elénk tárni az alábbi videó.

Szinte természetes, hogy a fenti magángyűjteménybe is érkezik majd egy narancsszínű 30th Anniversary Edition Mazda MX-5. Ilyen – illetve hasonló – árnyalatot azonban nem csupán a születésnapos Mazda roadster visel. Avagy mások is ezzel a színnel ünneplik a harmadik x-be lépő MX-5 roadstert, méghozzá egy igazán különleges modellel. A szóban forgó, egy NB alapjaira épített fenevad egyediségét az adja, hogy minden bizonnyal csupán egyetlen példány létezik belőle. Pedig V8-as motorral mi is mutattunk már több MX-5-átépítést is, de ez most valami más. Több, mint egy V8-as erőforrás „egyszerű” bepréselése a Mazda roadsterének orrába. Annál is inkább, mert nem sikerült maradéktalanul a motor beépítése, jól látható ez a motortérből kilógó elemekből. Persze az alábbi videó árul el igazán sokat a 700 lóerős Dodge Hellcat erőforrásával felvértezett Mazda MX-5 képességeiről.

Kezdésnek nem rossz – mondanák a Hellcat-motoros MX-5 roadsterre a következő videóban szereplő Mazda alkotói, akik még többre vágytak, mint 700 lóerő. Ugyanakkor hűek maradtak az alapokhoz, legalábbis a márka vonatkozásában. Bár ez a szintén NB-alapokra épült négykerekű sem tartotta meg eredeti erőforrását, de az új motor legalább a „családban maradt”. A szívátültetés eredményeként ugyanis egy Wankel-motor került – erős átalakítás után az MX-5 orrába. Az eredmény 1200 lóerő, és korlátozott használhatóság, de legalább egyenesen nagyon gyorsan tud menni a videóban látható Mazda.

Kevésbé gyorsul, viszont cserébe kanyarban is helytáll az a Mazda MX-5, amelyet a lenti videóban mutatunk, méghozzá nem is akármilyen társaságban. A szintén alaposan átépített NA ugyanis egy másik Mazda, egy RX-7 FD mögött rója a köröket a Nürburgringen. Egyik Mazda sem gyári állapotú, a turbófeltöltős Wankel-motorral hajtott RX-7 már a műszerfalával is elárulja ezt. Az MX-5 pedig V6-os erőforrást hord a motorterében, így már érthető, hogy simán tartja a lépést az RX-7 tempójával. Bár mindketten alaposan benne vannak már a korban, mégsem járt el felettük az idő. Hiszen éppen ilyen terepre készítették fel őket, mint a Nürburgring. Értő kezek között pedig gép és ember egyaránt fantasztikusan érzi magát – akárcsak mi nézők a monitor előtt ülve.

Te inkább az eredeti állapotú Mazda roadstereket részesíted előnyben? Értékeled az olyan különlegességeket, mint például a típus 30 éves jubileumára készült különleges kivitel? Mégis jobban tetszene egy makulátlan MX-5 NA 1991-ből? Az a jó, hogy igazából mindkét vágyad teljesülhet, hiszen hajdan is napvilágot láttak különleges Mazda MX-5 sorozatok. Igaz, tán eredetileg kevésbé volt ritka, hiszen összesen nem háromezer, hanem négyezer példány készült ebből a British Racing Green színű, barna bőrbe bújtatott gyönyörűségből. Ilyen állapotban viszont manapság már aligha akad még egy a környéken. Éppen ez a bökkenő vele, hogy a képeken látható – a négyezerből a 389. legyártott – példány is az Egyesült Államokban eladó, Kaliforniában. Pedig csak bő 26 ezer kilométert tettek meg vele az elmúlt 28 évben, és a fotók alapján még keménytető, valamint egyéb kiegészítők is járnak hozzá, az 5,87 millió forintos árért.