Egy Mazda élete – 220 felett

Természetesen nem sebességről, hanem futásteljesítményről van szó Barátunk új kora óta nyomon követett Mazda3 G100 autójával kapcsolatban. A januárban már a hetedik életévébe lépett Hármas számlálója ugyanis elérte a 220 ezer kilométert, így ismét a Mazda Centrum újbudai márkaszervizének vendégszeretetét élvezhette egy időszakos karbantartás erejéig.
Magyarországi viszonylatban már igen tisztességes futásteljesítménynek számít 220 ezer kilométer, sokaknak ez már jóval túl van a lélektani határon, amikor használt gépkocsit keresnek. Azonban Barátunk több mint hat éve hű társa kapcsán továbbra sem tudunk meghibásodásokról, bosszantó problémákról, de még csak egy árva hibakódról sem beszámolni. Rendkívüli szervizlátogatások és váratlan szervizköltségek tehát nem kísérik ennek a Mazdának az életét. Ahogyan a szerviz tapasztalt szerelőitől hallottuk, ez nem kirívó eset, ezek a Skyactiv generációs benzines Hármasok már csak ilyenek. Még a futóművek szilentjei sem fáradnak el a „kiváló” magyar utakon legalább 250-300 ezer kilométerig. Továbbá a karosszériájuk masszívan ellenáll a rozsda vasfogának, legfeljebb a lengőkarokon jelenik meg egy kis ártatlan felületi barnaság.

Ezúttal is jól sikerült a szervizlátogatás időzítése. Barátunk autója alig több mint hat év alatt érte el ezt a futásteljesítményt

Barátunk autójának szervizelését most is alapos átvizsgálás kísérte. Futómű, kormánymű rendben, korrózió nincs, kipufogórendszer egészséges, hajtáslánc elemei porszárazok, fékek… Ott annyi derült ki, hogy jobb hátul a belső fékbetét hamarosan eléri a kopásjelzőt, így közeleg a hátsó fékbetétek és tárcsák cseréje. Ám ezek még a gyári beépítésű alkatrészek. Továbbá a kézifék már kicsit felül fogott, így ezt a szerelő pillanatok alatt utánállította. Ezenkívül az autó új kora óta használt téli abroncsszettnek ez volt az utolsó szezonja, ugyanis a négymilliméteres téli kopásjelzőt már szinte elérte a mintázat. Közel százezer kilométert bírtak a Yokohama gumik, ami szintén igen jónak számít.

A kézifék kicsit már fent fogott, ezért ezt beállította a szerelő
A generátort hajtó hosszbordás szíj még jó állapotú, egyelőre nem kell számolni a cseréjével

Most tehát csak a motorolaj és az olajszűrő cseréjére volt szükség. A szerelő ellenőrizte a levegőszűrő és a pollenszűrő állapotát is, de azok minimális szennyezettsége még nem indokolta a cserét. A hűtőfolyadék és a szélvédőmosó folyadék fagyáspontját is megfelelőnek találta a teszt. A következő, 240 ezer kilométeres szervizelésnél a motorolajon, illetve a szűrőkön túlmenően a gyújtógyertyák és a fékfolyadék cseréje lesz esedékes. Most már nyugodtan kijelenthetjük, hogy ezeknek a Skyactiv generációs Hármas Mazdáknak amennyire mozgalmas a formaviláguk és a vezetési élményük, annyira unalmas az üzemeltetésük. De halvány sejtelmünk szerint ennek mindenki jobban örül, mint ha fordítva lenne!

A futómű alkatrészei is igen tartósak, például az első lengőkarok szilentjei még messze nem csereérettek