A jövő hírnöke

Töretlen az elektromos autók térhódítása, manapság már senki sem vitatja, hogy övék a jövendő nemzedék mobilitásának megtisztelő feladata. Ráadásul a Mazda legelső teljesen elektromos, sorozatgyártású járműve két legyet üt egycsapásra, ugyanis a japánok – nagyon bölcsen – „atomstabil” lábakra helyezték. A sikert nemcsak az elektronokra bízták, hiszen az új KODO hordozóját egyenesen a legnépszerűbb járműkategória, legdinamikusabban növekvő szegmensének közepébe, a kompakt szabadidő-autók közé célozták.

Az MX-30 nemcsak külső méreteiben, hanem tengelytávjában is közel azonos a CX-30-al. Nem véletlenül, hiszen annak átalakított platformjára épül. Küllemében azonban teljesen új utakon jár, a KODO formanyelv olyan tájszólását beszéli, amivel nemcsak a tömegben, hanem márkatársai között is azonnal felismerhető. A markáns orr-rész meghatározó eleme az alapfelszereltséghez tartozó LED fényszóró. Igény esetén a minden túlzás nélkül zseniális Matrix-LED fényszórókat is kérhetünk hozzá. Bár a „fényágyú” kifejezés egyértelműen találóbb lenne. Korábban már említettük, hogy annyira biztonságossá teszi az éjszakai közlekedést, hogy kötelezővé tennénk. Vagányok a hátsó, Freestyle doors ajtók is. Nagyon jó ötlet és semmibe sem került leporolni a RX-8 sportautónál már bevált ajtómechanizmust. Az ilyen ajtókra szokásos „öngyilkos” jelző itt nem állja meg a helyét, hiszen csupán az első ajtók kitárását követően nyitható.
Egy teljesen elektromos jármű esetén – legtöbbször – fontos a fenntarthatóság. Az MX-30 szabadidő-autónál ezt részben a középkonzol és a kilincsek parafa betétei képviselik. Amelyek egy része a borászok örömére a parafadugó-gyártás melléktermékéből származik. Mondhatni hazai pálya a Mazda számára, hiszen száz esztendeje a mentőmellénynek sem utolsó parafa megmunkálásával kezdték karrierjüket. Mindenképp említést érdemel, hogy az ajtók belső oldala is száz százalékban újrahasznosított PET palackokból készült.

A 107 kilowattos – 145 lóerős – folyadékhűtéses e-Skyactiv szinkronmotor, 265 newtonméteres forgatónyomatékától nem várhatunk „Teslás” gyorsulást, azonban tisztességesen – 0–100 km/h 9,7 másodperc – mozgatja az üresen is bő 1,6 tonnás harmincast. Amúgy sem szerencsés állandóan padlózni a „gázpedált”, hiszen az MX-30 saját tömegének közel ötödét kitevő, 35,5 kilowattórás akkumulátorok hatótávja csupán 200-262 kilométer. A kisebb érték a valós felhasználást jobban tükröző új WLTP fogyasztási-normára vonatkozik. Az is hozzátartozik azonban az igazsághoz, hogy a Mazda által 2019-ben, 12 ezer európai ember részvételével végzett felmérés szerint átlagosan napi 48 kilométert kocsikázunk. Máris nem tűnik olyan soványnak az MX-30 hatótávja. Minden bizonnyal alaptalan aggódásunkat tovább csillapítja, hogy az akkumulátorok energiaszintje a kombinált töltőrendszer – CCS – töltőcsatlakozóján keresztül egy 50 kilowatt teljesítményű egyenáramú gyorstöltővel negyven percen belül 20-ról 80 százalékra tornázható. Ugyan több forrás is rebesget egy hatótávnövelő Wankel-motorral felvértezett modellt, ami a későbbiekben kiegészítené a kínálatot, de jelenleg ezt sem megerősíteni, sem pedig cáfolni nem tudjuk. Nem titok, hogy örülnénk neki, ha a Mazda nem engedné el teljesen a forgótárcsás motor „kezét”.
Elég a bevezetőből, átadjuk a szót az Autogefühl YouTube csatorna kollégájának. Thomas Majchrzak egy kompakt és egy hosszú tesztút keretén belül, németes alapossággal méltatja a Mazda új korszakának első hírnökét.