A Mazda fél évszázaddal ezelőtti aktuális kínálatát nézve észrevesszük a beszédes Familia nevet. A típus különféle generációi világszerte milliók családtagjai lettek. Ezúttal mai reinkarnációja, a Mazda3 történetét mutatjuk be.
Hasonlóan a legtöbb második világháborúban részt vett országhoz, az újjáépítés utáni éveket követő 1950-es éveket Japánban is a fellendülés évtizedeként jegyezték. Ezt követően, az 1960-as évekre a Mazda is fellélegezhetett, és a kei car R360 után már a családok számára is elegendő kényelmet nyújtó jármű fejlesztésébe kezdhetett. A megfizethető autó koncepciója 1963-ban, a Familiában öltött testet. Érdekesség, hogy ennek vonalait, a Bertone stúdió fiatal munkatársa, Giorgetto Giugiaro rajzolta meg. Az első Familiát hazája mellett még csak Ausztráliában árulták, ahová körülbelül tízezer darabot exportáltak.
A második generáció már Európába is eljutott. A nagyközönség először az 1968-as Párizsi Autószalonon láthatta, majd Észak-Amerikában is bemutatták. Itt később a Grand Familia altípussal is a vásárlók kegyeit keresték, amely eredetileg leváltotta volna a kisebb Familiát. Az 1973-as olajválság következtében azonban a vásárlói igények a kisebb méret és a mérsékelt fogyasztás irányába mozdultak, így végül a Grand és az ekkor megújuló Familia is a kínálat része maradt az Újvilágban. A harmadik generáció motorkínálatában ekkor tűnt fel a Mazda védjegyévé vált Wankel-motor.
Az 1977 és 1980 között forgalmazott negyedik Familia-generáció az, amelyet a világ jelentős része már 323-ként ismer. A vásárlók három- és ötajtós „ferdehátú”, valamint három- és ötajtós kombi kialakítás közül választhattak, magasított tetővel pedig háromajtós áruszállítót is készítettek belőle. További érdekesség, hogy az ötödik generáció bevezetése ellenére a kombi további hat esztendőn át gyártásban maradt. Történetében először, 1980-ban nyerte el a típus a japán Év Autója címet, ugyanakkor Mazda Familia ekkor kapott először egyszerre orrmotort és elsőkerék-hajtást.
A hatodik generáció a már megszokott három-, négy- és ötajtós, valamint kombi karosszéria mellett készült kabrió és – Dél-Afrikában – kupé kivitelben is. Az összkerékhajtás szintén megjelent a 323-ban a Mazda raliszereplése kapcsán, és ez néhány A-csoportos győzelmet hozott a márkának. „Menetrend szerint” érkezett 1989-ben a hetedik generáció, amelynek különféle karosszériaváltozatai meglehetősen eltérő stílusjegyeket hordoztak. Az ötajtós 323 a családban egyedüliként volt bukólámpás, és nevében ekkor kapta az „F” jelölést.
Az 1994 és 1998 között készült nyolcadik generáció emlékezetes tulajdonsága a hosszú tengelytávjából adódó tekintélyes helykínálat. Érdemes kiemelni a 323C-t is, amely már inkább kupé, mint háromajtós ferdehátú karosszériát kapott. Összkerékhajtás csak a kizárólag Japánban értékesített kombihoz járt. Ám ehhez is csupán azért, mert nem a Mazda saját, hanem az egyik konkurens márka átcímkézett termékeként szerepelt a Mazda 323 palettáján. A kilencedik Familia/323-generáció 1998-ban jelent meg. A legkülönlegesebb a 2003-ban felbukkant Mazdaspeed-kivitel, amelynek két változatából mindössze 4500 példány készült, így igazi ritkaságnak számít. A típusváltással együtt aztán a Familia és a 323 neveket egyaránt újakra cserélte a Mazda.
Ekkor, vagyis 2003-ban jelent meg az új alsó-középkategóriás Mazda, a Mazda3, amely teljesítményével, kezelhetőségével és különösen megjelenésével hamar népszerűvé vált. A névváltás a minőségérzet tekintetében is jelentős előrelépést hozott. A Mazda3-ból nem készült háromajtós változat, ám a kínálat csúcsán magasló, 2,3 literes, turbófeltöltős, 260 lóerős MPS/Mazdaspeed-változattal ezt is feledtetni tudta a márka. A Mazda3 első generációjából több mint kétmillió darab talált gazdára, és 2004-ben a Kanadai Év Autójának választották.
A Mazda3 második generációja 2008-ban jelent meg, még vagányabb, ugyanakkor még „felnőttesebb” karakterrel. Ennek megfelelően erőforrásait szinte kivétel nélkül a Mazda6-ból örökölte. Az MPS, avagy a Mazdaspeed3 továbbra is a kínálat része maradt. Jogosan kerültek a köztudatba a takarékosság bajnokaiként a közvetlen befecskendezéses SKYACTIV erőforrások. Ezek néhány változata 2011-ben jelent meg, vagyis éppen abban az évben, amikor elkészült a hárommilliomodik Mazda3.
A jelenleg kapható Mazda3 érkezését a Club Sport és a Vector 3 tanulmányokkal jelezte a Mazda. A tavaly megjelent legfrissebb Hármas gazdaságos karakterét mutatja, hogy már kizárólag SKYACTIV motorokkal kapható. A típus kiválóságát számos díjjal ismerték el világszerte, és biztonsága is a legjobb minősítést kapta. Azonban mindennél többet mond a tulajdonosok véleménye, akiktől szintén csak elismerő nyilatkozatok érkeznek.
A típus képességeit sikeresen bizonyítja a Mazda Route3 expedíció, amelyben egy egész Mazda3-konvoj teljesítette a „maratoni” Hirosima-Frankfurt távot. Abban is biztosak lehetünk, hogy a folyamatos fejlesztések jóvoltából ezután is érkeznek majd a kompakt Mazdát érintő újdonságok. Erre utalnak az olyan járművek, mint például a sűrített földgázzal üzemelő SKYACTIV-CNG tanulmány, vagy a 2013-as Tokiói Autószalonon kiállított SKYACTIV-Hybrid koncepció. Ez utóbbiban a belsőégésű SKYACTIV motor mellett már egy elektromos motor is helyet kapott és a szigetországban már az országutakat rója.
One thought on “Többgenerációs családmodell”
Comments are closed.