Papíron rendkívül jól mutatott a Mazda CX-5 kínálatában újonnan megjelent Takumi felszereltség, úgyhogy utánajártunk, hogy valóban őszinte örömre ad-e okot az új felszereltség. Két különböző motorral és hajtásképlettel is kipróbáltuk a szabadidő-járművet, természetesen mindkettőt Takumiként.
Rendkívül érdekes gyors egymásutánban kipróbálni egy benzines elsőkerék-meghajtású szabadidő-autót és ugyanennek az összkerékhajtású dízel változatát, automatikus sebességváltóval. A tapasztalatok ugyanis élesen rávilágítanak a különböző megoldások előnyeire és hátrányaira. A tökéletes választás valahol a kettő között helyezkedne el – egy ideális világban. Természetesen a tökéletességet ebben az esetben sem lehet egy fix viszonyítási pontként értelmezni, hiszen a felhasználók egyedi igényeitől, életmódjától függően sokféle tökéletesség létezik, így most a tesztidőszak a kiinduló pontunk, amelynek jellegzetességeit gyorsan fel is vázoljuk. Többnyire (az esetek 90 százalékában) városban közlekedtünk a nagy testű, ám tömegükkel a kategóriatársak közül pozitív irányban kitűnő CX-5-ösökkel. Olykor kiruccanva Budapest agglomerációjába, annak is hegyvidéki, a Pilis lábánál elterülő községeibe.
Mielőtt azonban elmerülnénk a részletekben, járjuk körbe alaposan a Takumi felszereltség előnyeit. Az új szint a kínálatból eltűnő Attraction helyére érkezett, amely azt jelenti, hogy a Challenge változatnál többet nyújt, ám a Revolution szintjét nem éri el. Ugyanakkor az egykori Attractiont egyértelműen lekörözi néhány tétellel, amelyek hasznosak, ráadásul a vételárat sem növelik. Nem titok, a Mazda azért döntött e változat bevezetése mellett, mert jövőre érkezik az új CX-5, az eddig töretlen népszerűségnek örvendő első generációt pedig addig is a felszínen szeretnék tartani!
Egyik nagy előnye a Mazda „csomagos” módszerének, hogy a felszereltségi szinteket rendkívül logikusan, a mindennapi használhatóságot valóban előtérbe helyezve alakították ki. A szinteket böngészve bárki megbizonyosodhat róla, hogy a Mazdánál nem bukkannak fel kellemetlen meglepetések, nem kell egy felszereltségi tétel mellé még három másikat is kötelezően bejelölni horrorisztikus árakon, ahogy az sok konkurens gyártónál megfigyelhető.
Kívül a látványos könnyűfém keréktárcsák és a karosszéria színére fújt hátsó légterelők máris a Takumi változat egyediségét hirdetik. A két tónusú, 19 colos keréktárcsákkal kitűnik a többi CX-5 közül, amelyekből Magyarországon is sokkal találkozhatunk út közben, bizonyítva a Mazda népszerűségét. Sokan ódzkodnak az ilyen nagyméretű kerekektől, mondván, a menetkomfort látja kárát. Ám a CX-5-ben ebből nem érezni semmit. A híresen kátyús budapesti utakon kitűnően vizsgázott, a futómű felől csak a bukkanókon átlibbenő kerekek dobbanása hallatszik, ám a megfelelő oldaltartású és szövetkárpitozású üléseknek köszönhetően fejedelmi kényelemben utazhatunk.
Az utastérben a képaláírásban már említett Bose hangrendszer mellett az ülésfűtéssel is gazdagabb a Takumi, amely igazi áldás így a tél beálltával, amikor reggelente nulla Celsius fokos hőmérsékletet mérve indulunk útnak. Kimondottan igaz ez a lassabban bemelegedő dízelmotoros változat esetében. Szintén a kényelmet szolgálja az intelligens, kulcs nélküli ajtónyitás. A zsebünkben lapuló egységgel az autó közelébe érve máris nyithatjuk a csomagtartót illetve az ajtókat, a motor pedig szintén gombnyomásra kel életre.
A kényelem felől a biztonság felé mozdulva, fontos tétel a Takumi felszereltségben a mindennapokat jelentősen megkönnyítő parkolássegítő rendszer, amely elől-hátul egyaránt jelzi az utunkba kerülő akadályokat és hangjelzéssel is figyelmeztet közeledtükre. Sőt, még a keresztirányú forgalomra figyelmeztető funkcióval is segít! Emellett a tolatókamera is egyértelmű vizuális jelzésekkel szolgál az autó dimenzióiról. Mindezekkel felvértezve csak valami homályos, megfoghatatlan fogalommá válik a parkolásból adódó karosszériasérülés (legalábbis a saját hibából elkövetettek). Ha pedig elindulunk, LED fényszórókkal boríthatjuk nappali fényárba az esti tájat, oly módon, amelyet még a xenon fényszórók is megirigyelhetnek.
Hasznos megoldás a sávváltást segítő rendszer, amely a többnyire városi autózás során nyújt nagyobb biztonságérzetet és fényjelzéssel, illetve hanggal segít elkerülni a koccanásokat, baleseteket. Az eleve gazdag Challenge felszereltséghez képest tehát csupa valóban hasznos tétel szerepel a Takumi listáján, az árképzés mégis józan maradt, sőt, egyenesen kedvező a konkurenciával összevetve.
Már 8 600 000 forinttól hazavihető egy Takumi felszereltségű CX-5! Pont egy ilyen változatot próbáltunk, amelyben a kétliteres, benzines Skyactiv motor dolgozik, az első kerekeket hajtva, hatfokozatú manuális sebességváltó közreműködésével. A Skyactiv motor nagyszerűségét már sokszor kitárgyaltuk, és továbbra sem férhet hozzá kétség, hogy igazi unikum a mai, turbófeltöltés őrülettől vezérelt világban. Szinte néma csendben végzi a dolgát, egyenletesen érkezik a teljesítmény, nem érződik a turbós motorok „rúgása”, ám mégis képes sportos hangulatot kelteni, hiszen a 165 lóerő könnyedén mozgatja a nem egészen 1500 kilogrammos testet. Ahogy korábban már említettük, kellemes meglepetés a futómű hangolása, egy pillanatig sem éreztük a magas építésmódból következő dőlési hajlamot, igazán élvezetesen lehet a Pilis útjain vadászni a kanyarcsúcspontokat. Persze ezt az autót nem erre tervezték, sokkal fontosabb a „telekjáró” képessége. Könnyebb, vízszintes terepen a kétkerék-hajtású változat is elegendő, ám a hegyvidéki lakhellyel rendelkezőknek inkább az összkerékhajtású változatokat ajánljuk.
Külön dicséret illeti a japán mérnököket a dízel Takumiért, amely bő egy mázsával többet nyom a mérlegen, bár ebben az AWD (All Wheel Drive) hajtásmód is „ludas”, mégis hasonlóan élvezetes terelgetni a kanyarokban, mint a könnyebb benzines testvérét. Ám kizárólag városi használtra kevésbé jó választás. Igaz, hogy az összkerékhajtás elhagyásával spórolhatunk kicsit a fogyasztáson, de a teszt során a 150 lóerős 2,2 literes dízelmotor kicsit többet fogyasztott a benzinesnél. Persze igazságtalan lenne, ha nem hangsúlyoznánk a már említett összkerékhajtást, az automatikus sebességváltót és a nagyobb gördülési ellenállású téli gumiabroncsokat, amelyek mind szerepet játszanak a fogyasztás növekedésében. Ennek fényében sem égbekiáltó egyébként a különbség. A kétliteres benzines motorral felszerelt CX-5-be 7,8 litert tankoltunk, a dízelbe pedig 8,1 litert 100 kilométerre vetítve. Fontos ismét kiemelni, hogy nagyrészt városi használat mellett! Visszatérve a tökéletességről alkotott gondolatmenetre, a lelki szemeink előtt egy kétliteres benzines, összkerékhajtással és automatikus sebességváltóval szerelt Takumi CX-5 jelent meg. Miért? Mert a turbófeltöltő nélküli benzinmotor rendkívül kulturáltan és csendesen jár, az összkerékhajtással bármikor felfedezőútra indulhatunk a hegyekben, és valljuk be őszintén, egy SUV-ban ülve biztos, hogy előbb-utóbb csábítani kezd ez a gondolat. Továbbá az automatikus sebességváltóval jóval kényelmesebb az utazás, és itt félreértés ne essék, nagyon kellemes szerkezet a Mazda manuális váltója, de az automatikus egyszerűen ellenállhatatlan. Mindez tízmillió forint alatt (9 750 000 Ft) a garázsunkba gurulhat Takumi felszereltséggel!
Összességében tehát a Takumi talán a legésszerűbb választás a felszereltségi palettáról. Mindent tartalmaz, ami a kényelmes és biztonságos autózáshoz elengedhetetlen. Csak néhány tétellel nyújtanak többet a magasabb felszereltségi szintek és majdnem minden Takumi változat a tízmillió forintos – nevezzük lélektani határnak – ár alatt marad.