Mazda is meg nem is

Néhány nosztalgiázó alkotót megihletett a hajdani orosz autómárka, és megvalósították a Pobeda 21. századi reinkarnációját. A műszaki alapokat a Mazdablog olvasóinak ismerős jármű adta.

Mutattunk már Mazda-alapokra épült fura járműveket, de azok nem Wankel-motoros típus átépítésével láttak napvilágot. Igaz, olyan autóról is írtunk már, amelyben éppen a bolygódugattyús erőforrás látta kárát az átalakításnak, holott külsőleg semmit nem változott az autó. A tengerentúlon népszerű V8-as erőforrásnak éppúgy átadta már a helyét a Wankel-motor néhány Mazda típusban, mint a manapság elterjedőben lévő villanymotoros hajtásláncnak. A következőkben viszont a motor sem maradt az eredeti, és az autót is a felismerhetetlenségig átépítették az igazán egyedi járművet létrehozó alkotók.

Jellegzetesek a Mazda RX-8 ajtajai

Politikai vonatkozása miatt hazánkban talán kevésbé kellemes emlékeket ébreszt a szovjet Pobeda autómárka, mint tőlünk keletre. A lényeg azonban, hogy a nosztalgia szele és néhány más retro típus, sőt márka sikere láttán Ukrajnában is elkészítették a Pobeda – vagyis „Győzelem” autómárka – egyetlen típusának újkori változatát. Fontos leszögezni, hogy a végeredmény persze csak megjelenésében emlékeztet a nagy elődre, egyébként semmi köze hozzá. Ráadásul nem orosz, de még csak nem is kelet-európai termékekből állt össze ez a kétségtelenül egyedi jármű. Hiszen az alapokat jól láthatóan egy Mazda RX-8 adta. Az ajtók, illetve a karosszéria középső része egyértelműen erről tanúskodik.

Részleteiben inkább modern, mint múltidéző ez a Pobeda

A fémet gazdagon tartalmazó hátsó fertály az eredeti Pobeda fő ismertetőjegyét, a jellegzetes fart hivatott felidézni. Ugyancsak a márka stílusjegyeinek tekinthetők a kerek fényszórók és a púpos motorháztető. Alatta azonban hiába keresnénk Wankel-motort, hiszen egy 2,5 literes, 200 lóerős motor gondoskodik a hajtásról. A GAZ 20 SL névre keresztelt kupé kipufogóhang-vezérlést és tolatókamerát is kapott – ez utóbbi messzemenően érthető az autó farkialakítása láttán. A hátsó sor nyilván itt sem kényelmesebb, mint az RX-8 esetében, a menetteljesítmények pedig még kevésbé lehetnek sportosak. Már csak a megnövekedett tömeg miatt is, mivel e különleges Pobeda karosszériaelemei valóban egytől egyig fémből készültek.

Az eredeti Pobedából sem jobb a kilátás hátrafelé

A Mazda RX-8 persze tipikusan a Wankel-motorra vágyók álma, akik előszeretettel mártóznak meg kedvencükkel a tuning ilyen-olyan mélységű bugyraiban. A legtöbben teljesítménynövelésnek vetik alá a bolygódugattyús típust, másoknak viszont ez is kevés. Mondván, nem elég, hogy erős az autó, még jobb, ha látszik is rajta, mire képes. Egy ilyen átalakulás követhető nyomon az alábbi videóban.

Az alaposan felkészített gépekkel aztán tulajdonosaik általában gyorsulási versenyen indulnak vagy drifteléssel szórakoztatják a gumifüstbe vesző érdeklődőket. Olykor nem is egyedül, hanem egyszerre többen driftelnek, ami kétségtelenül látványosabb, mint egy magánszám. A páros műfajt is sikerült fokoznia az alábbi videó szereplőinek, ahol korántsem azonos súlycsoportú versenyzők találkoztak. A Pobeda után mi más következhetne, mint egy Kamaz és egy Mazda RX-8 látványos erőfitogtatása egy szentpétervári iparterületen. No és persze ki más ülne az RX-8 volánja mögött, mint Mad Mike.

Végül, de nem utolsósorban fontos leszögezni, hogy a Mazda RX-8 nemcsak gyorsulásra és driftelésre alkalmas, hanem raliautónak is tökéletesen megfelel. Az alábbi videókban is erre láthatunk példákat, Marcus Van Klink háromdugattyús, 370 lóerős RX-8 raliautója jóvoltából. Ki mondta, hogy letűnőben a bolygódugattyú? Hiszen a SKYACTIV mellett is örök a Wankel.