Félnünk kell Mazdásként az új benzintől?

A cspatunknál korábban szolgáló 323F üzemanyag-rendszere már érintett az E10 kapcsán, az őt váltó első Mazda3 (BK) viszont már nem
A cspatunknál korábban szolgáló 323F üzemanyag-rendszere már érintett az E10 kapcsán, az őt váltó első Mazda3 (BK) viszont már nem

Futótűzként terjed a világhálón a (rém)hír, hogy az új E10-es normál benzin komoly hibákat okozhat az autók üzemanyag-rendszerében. Az igaz, hogy nem minden alapot nélkülöző információk alapján indultak útnak ezek a hírek, de arról azért szó sincs, hogy a hazai járműállomány nagy része veszélyeztetett lenne. Blogposztunk segítségével rávilágítunk arra, milyen Mazda esetében kell odafigyelni és milyen megoldás van, ha érintettek vagyunk!

A teljes történet megismeréséhez egészen 2010-ig érdemes visszaugrani az időben. Az Európai Unió adott ki először irányelvet, amelyben meghatározta célként, hogy a 95-ös benzin minimális bioetanol részarányát 5-ről 10 százalékra kívánja emelni. Tőlünk nyugatabbra akkor már végigsöpört az a pánikullám ami nálunk most indult. A különbség az volt, hogy akkor bizony még a forgalomban lévő autók döntő többsége érintett volt. Ennek ellenére Franciaországban például már 2010 végén bevezették az E10-es üzemanyagot és Németországban is megjelent a kínálatban ez a motorbenzin.

Nálunk újdonság, Európa nagy részén már régóta csak E10-es 95-ös kapható
Nálunk újdonság, Európa nagy részén már régóta csak E10-es 95-ös kapható

Mostanra az uniós ajánlás kötelező érvényűvé vált, ezért 2020 január elsejétől Magyarországon is ez lesz az alap üzemanyag. A cukornádból, cukorrépából, vagy akár búzából előállított alkohol azért nem teljesen ismeretlen hazánkban. Épp az említett uniós ajánlások előtt, a kétezres évek elején benzinkutakon is terjedőben volt az E85 mint üzemanyag. Egy időben olcsóbb volt, mint a benzin, így tankolta mindenki, aki érte, és érdekes módon senki nem félt a következményektől. Pedig az arra nem felkészített autó többet fogyasztott belőle és pont ugyanazokat a gondokat okozta, amitől most mindenki pánikol. Az árváltozással aztán szép lassan kikopott, pedig néhány gyártó külön ehhez optimalizált változatokat is gyártott.

A Mazda3 mostohatestvérének tekinthető Focus még etanolra optimalizált változatban is készült
A Mazda3 mostohatestvérének tekinthető Focus még etanolra optimalizált változatban is készült

Az etanol magasabb aránya nem ördögtől való, az viszont kétségtelen, hogy okozhat problémákat. Ráadásul nemcsak a régebbi autókban, hanem azokban is, amelyek elvileg alkalmasak a használatára. Mivel az etanol tulajdonképp egy alkohol, egyértelmű, hogy még a benzinnél is jobban oldja a szennyeződéseket. Az üzemanyagtartályban, csőrendszerben és az injektorok közvetlen környezetében feloldott szennyeződések jobb esetben különböző szűrőkben akadnak el, rosszabb esetben akár magáig az injektorokig is eljuthatnak. Ott okozhatják a befecskendezők szórásképének megváltozását, vagy akár teljes működésképtelenségét is.

Ez tehát minden autóra igaz, de mi a helyzet a régebbiekkel?

Elsősorban 2000 előtt gyártott autók esetében ennél komolyabb kellemetlenséget is okozhat az új üzemanyag, bár azt sem szabad elfelejteni, hogy minél öregebb egy autó, a koszos üzemanyagrendszer is annál valószínűbb. Náluk viszont jön egy újabb tényező, vagyis, hogy a gumi és műanyag alkatrészeket úgy gyártották, hogy azok nem állnak ellent az töményebb alkoholkoncentrációnak. A megmart üzemanyagcsövek és tömítések szivárgásokat is okozhatnak, de a feloldott műanyag akár az égéstérbe is bekerülhet. 

Ráadásul az új benzin a fémek korróziója kapcsán is új kérdéseket vet föl, ugyanis sokkal agresszívebben támadja azokat, mint a hagyományos üzemanyag. Elsősorban az üzemanyag-tartály lehet kritikus ebből a szempontból, hiszen korábban az szinte minden autón fémből volt. Aki csak ritkán tankolja tele az autót, az különösen veszélyeztetett, mert a szabadon lévő fém részeknél felgyorsul ez a folyamat.

Hiába gyártották 2001-ben, a 323-as nem védett. Ez is azt bizonyítja, hogy nem elég csak az évjáratra támaszkodni!
Hiába gyártották 2001-ben, a 323-as nem védett. Ez is azt bizonyítja, hogy nem elég csak az évjáratra támaszkodni!

A háttér után lássuk, kedvenc márkánk mennyire érintett az említett probléma kapcsán. A hivatalos ajánlás nem újkeletű, hiszen más piacokon a korábbi bevezetés miatt már ki kellett adni ezeket az információkat. Ezek alapján kijelenthetjük, hogy a Zoom-Zoom generációkon kívül, minden más típus érintett. Vagyis a Mazda6 2002-es bevezetésétől maxim a feloldott kosz miatt kell aggódnunk. Bár egyes külföldi források szerint a Mazda2 csupán a 2007-es, a Mazda5 pedig a 2005-ös modellévtől biztonságos ebből a szempontból, a hivatalos importőri anyag szerint ezeknek az autóknak a tulajdonosai is biztonságban vannak. Az alábbi lista a hivatalos importőri anyagot tartalmazza.

  • Mazda 121
  • Mazda Demio
  • Mazda 323
  • Mazda MX-3
  • Mazda MX-5 NA 
  • Mazda MX-5 NB
  • Mazda 626
  • Mazda MX-6
  • Mazda 929
  • Mazda Premacy
  • Mazda MPV
  • Mazda Tribute
  • Mazda Xedos 6
  • Mazda Xedos 9
  • Mazda RX-7
  • Mazda E2000
  • Mazda2
  • Mazda3
  • Mazda3 MPS*
  • Mazda5
  • Mazda6
  • Mazda6 MPS*
  • Mazda MX-5 NC
  • Mazda MX-5 ND
  • Mazda MX-5 RF 
  • Mazda RX-8
  • Mazda CX-3
  • Mazda CX-5
  • Mazda CX-7*
  • Mazda CX-9

* A jelölt modellekbe minimum 98-as oktánszámű üzemanyag ajánlott!

Mi a teendő, ha megtaláltuk autónkat a tiltólistán?

Természetesen a kockázat a miénk, így dönthetünk úgy, hogy továbbra is az olcsóbb üzemanyagot használjuk, ezt azonban mi magunk sem ajánljuk. Ilyen autót hajtva érdemes átállni a magasabb oktánszámú, prémium üzemanyagokra. Néhány benzinkúton még elérhető a klasszikus 98-as, más kutakon pedig a 100-as, vagy annál is magasabb oktánszámú üzemanyag. Ezek ugyan drágábbak, de egyáltalán nincs is bennük alkohol – legalábbis egyelőre. Ha pedig a leírtak ellenére valaki bizonytalan maradt, itt egy link, amelynek segítségével konkrét autóra is el lehet végezni az ellenőrzést!