Futótűzként terjed a világhálón a (rém)hír, hogy az új E10-es normál benzin komoly hibákat okozhat az autók üzemanyag-rendszerében. Az igaz, hogy nem minden alapot nélkülöző információk alapján indultak útnak ezek a hírek, de arról azért szó sincs, hogy a hazai járműállomány nagy része veszélyeztetett lenne. Blogposztunk segítségével rávilágítunk arra, milyen Mazda esetében kell odafigyelni és milyen megoldás van, ha érintettek vagyunk!
A teljes történet megismeréséhez egészen 2010-ig érdemes visszaugrani az időben. Az Európai Unió adott ki először irányelvet, amelyben meghatározta célként, hogy a 95-ös benzin minimális bioetanol részarányát 5-ről 10 százalékra kívánja emelni. Tőlünk nyugatabbra akkor már végigsöpört az a pánikullám ami nálunk most indult. A különbség az volt, hogy akkor bizony még a forgalomban lévő autók döntő többsége érintett volt. Ennek ellenére Franciaországban például már 2010 végén bevezették az E10-es üzemanyagot és Németországban is megjelent a kínálatban ez a motorbenzin.
Mostanra az uniós ajánlás kötelező érvényűvé vált, ezért 2020 január elsejétől Magyarországon is ez lesz az alap üzemanyag. A cukornádból, cukorrépából, vagy akár búzából előállított alkohol azért nem teljesen ismeretlen hazánkban. Épp az említett uniós ajánlások előtt, a kétezres évek elején benzinkutakon is terjedőben volt az E85 mint üzemanyag. Egy időben olcsóbb volt, mint a benzin, így tankolta mindenki, aki érte, és érdekes módon senki nem félt a következményektől. Pedig az arra nem felkészített autó többet fogyasztott belőle és pont ugyanazokat a gondokat okozta, amitől most mindenki pánikol. Az árváltozással aztán szép lassan kikopott, pedig néhány gyártó külön ehhez optimalizált változatokat is gyártott.
Az etanol magasabb aránya nem ördögtől való, az viszont kétségtelen, hogy okozhat problémákat. Ráadásul nemcsak a régebbi autókban, hanem azokban is, amelyek elvileg alkalmasak a használatára. Mivel az etanol tulajdonképp egy alkohol, egyértelmű, hogy még a benzinnél is jobban oldja a szennyeződéseket. Az üzemanyagtartályban, csőrendszerben és az injektorok közvetlen környezetében feloldott szennyeződések jobb esetben különböző szűrőkben akadnak el, rosszabb esetben akár magáig az injektorokig is eljuthatnak. Ott okozhatják a befecskendezők szórásképének megváltozását, vagy akár teljes működésképtelenségét is.
Ez tehát minden autóra igaz, de mi a helyzet a régebbiekkel?
Elsősorban 2000 előtt gyártott autók esetében ennél komolyabb kellemetlenséget is okozhat az új üzemanyag, bár azt sem szabad elfelejteni, hogy minél öregebb egy autó, a koszos üzemanyagrendszer is annál valószínűbb. Náluk viszont jön egy újabb tényező, vagyis, hogy a gumi és műanyag alkatrészeket úgy gyártották, hogy azok nem állnak ellent az töményebb alkoholkoncentrációnak. A megmart üzemanyagcsövek és tömítések szivárgásokat is okozhatnak, de a feloldott műanyag akár az égéstérbe is bekerülhet.
Ráadásul az új benzin a fémek korróziója kapcsán is új kérdéseket vet föl, ugyanis sokkal agresszívebben támadja azokat, mint a hagyományos üzemanyag. Elsősorban az üzemanyag-tartály lehet kritikus ebből a szempontból, hiszen korábban az szinte minden autón fémből volt. Aki csak ritkán tankolja tele az autót, az különösen veszélyeztetett, mert a szabadon lévő fém részeknél felgyorsul ez a folyamat.
A háttér után lássuk, kedvenc márkánk mennyire érintett az említett probléma kapcsán. A hivatalos ajánlás nem újkeletű, hiszen más piacokon a korábbi bevezetés miatt már ki kellett adni ezeket az információkat. Ezek alapján kijelenthetjük, hogy a Zoom-Zoom generációkon kívül, minden más típus érintett. Vagyis a Mazda6 2002-es bevezetésétől maxim a feloldott kosz miatt kell aggódnunk. Bár egyes külföldi források szerint a Mazda2 csupán a 2007-es, a Mazda5 pedig a 2005-ös modellévtől biztonságos ebből a szempontból, a hivatalos importőri anyag szerint ezeknek az autóknak a tulajdonosai is biztonságban vannak. Az alábbi lista a hivatalos importőri anyagot tartalmazza.
- Az alábbi modelleknél NEM használható az E10 üzemanyag
- Az alábbi modelleknél használható az E10 üzemanyag
- Mazda 121
- Mazda Demio
- Mazda 323
- Mazda MX-3
- Mazda MX-5 NA
- Mazda MX-5 NB
- Mazda 626
- Mazda MX-6
- Mazda 929
- Mazda Premacy
- Mazda MPV
- Mazda Tribute
- Mazda Xedos 6
- Mazda Xedos 9
- Mazda RX-7
- Mazda E2000
- Mazda2
- Mazda3
- Mazda3 MPS*
- Mazda5
- Mazda6
- Mazda6 MPS*
- Mazda MX-5 NC
- Mazda MX-5 ND
- Mazda MX-5 RF
- Mazda RX-8
- Mazda CX-3
- Mazda CX-5
- Mazda CX-7*
- Mazda CX-9
* A jelölt modellekbe minimum 98-as oktánszámű üzemanyag ajánlott!
Mi a teendő, ha megtaláltuk autónkat a tiltólistán?
Természetesen a kockázat a miénk, így dönthetünk úgy, hogy továbbra is az olcsóbb üzemanyagot használjuk, ezt azonban mi magunk sem ajánljuk. Ilyen autót hajtva érdemes átállni a magasabb oktánszámú, prémium üzemanyagokra. Néhány benzinkúton még elérhető a klasszikus 98-as, más kutakon pedig a 100-as, vagy annál is magasabb oktánszámú üzemanyag. Ezek ugyan drágábbak, de egyáltalán nincs is bennük alkohol – legalábbis egyelőre. Ha pedig a leírtak ellenére valaki bizonytalan maradt, itt egy link, amelynek segítségével konkrét autóra is el lehet végezni az ellenőrzést!