Hatótáv, vagy környezetvédelem? – ez a kérdés, válasszatok

Érdekes okfejtéssel magyarázta a Mazda egyik illetékes vezetője, miért kerül csupán 35,5 kWh-s akkumulátor a márka első elektromos autójába. Az MX-30 kapcsán ráadásul nem ez az egyetlen érdekesség, ami kiderült!

Christian Schultze a Mazda fejlesztésért felelős egyik illetékese egy előadással borzolta fel, elsősorban az elkötelezett villanyautósok kedélyállapotát. Több hazai és nemzetközi elektromos autózással foglalkozó szakportál is ízekre szedte a Mazda vezetőjének nyilatkozatát, ha azonban egy kicsit átfogóbban vizsgáljuk a képet, máris látni fogjuk, miért nem szabad legyinteni a kisebb akkumulátorok melletti érvelésre.

A Mazda elve az, hogy a megfelelő méretű akkumulátopakkot szereli az adott autóhoz
A Mazda elve az, hogy a megfelelő méretű akkumulátopakkot szereli az adott autóba

Ebben a bizonyos előadásban ugyanis elhangzott, hogy a Mazda nem is gondolkodott nagyobb akkupakkban, az MX-30 tervezésekor. Kedvenc gyártónk ugyanis felmérte a felhasználási szokásokat és arra jutott, hogy a körülbelül 200 kilométeres hatótávolság majd minden nap elegendő az átlag autófelhasználó számára. Ha mindenki a szívére teszi a kezét, ez a többségünk esetében így is van, az más kérdés, hogy mindenki számára biztosan nem megoldható az éjszakai otthoni, vagy a nappali munkahelyi töltés.

Az elektromos autó továbbra sem mindenkinek alternatíva, akinek viszont igen, annak legyen ideális
Az elektromos autó továbbra sem mindenkinek alternatíva, akinek viszont igen, annak legyen ideális

A villanyautókat használók esetében azonban nem is ez, hanem a széndioxid-kibocsátás kapcsán közzétett grafikon verte ki a biztosítékot. A Mazda szakemberei ugyanis azt állítják, hogy 160 000 kilométerig egészen biztosan kevesebb széndioxid származik a kisebb akkumulátorral szerelt autóból, mint nagyobb pakkot húzó testvéreiből. A cég képviselője az egyenletben azzal számolt, hogy 160 000 kilométerenenként akkumulátorokat kell majd cserélni, a felhasználók ezt azonban nem látják reálisnak. Nos, ebben lehet is valami, azt azonban ne feledjük el, hogy az újkori villanyautózás még mindig gyermekcipőben jár és a gyakorlati tapasztalatok híján a gyártók még mindig pesszimistán kalkulálnak. Teszik ezt azért, mert tervezniük kell közép és hosszútávra is, és még mindig jobb kalkulálni a cserével, mint később szembesülni a tényével, úgy, hogy valójában nincsenek felkészülve rá.

A Mazda akkumulátorcsomagja is moduláris felépítésű lesz
A Mazda akkumulátorcsomagja is moduláris felépítésű lesz

Itt fontos megjegyeznünk azt is, hogy úgy általában az autók gyártása során kibocsátott széndioxid mennyiségről nincsenek pontos információk, az elektromos autók kapcsán pedig végképp sötét folt ez a terület. Ez már csak azért is van így, mert egy autóhoz rengeteg beszállítóra van szükség, azok adatait pedig szinte lehetetlen követni, ahogy például a Kínában készülő akkumulátorok pontos számait is lehetetlen beszerezni. Az említett villanyautós portálok különböző tanulmányokra hivatkoznak, hiszen a Mazdás érvek között egy olyan is volt, hogy a nagy akkupakkot viselő villanyautók széndioxid-kibocsátása semmivel nem jobb, mint egy korszerű dízel autóé. Nos, ilyen tanulmányok valóban léteznek, a gond csak az ezekkel, hogy szinte bármi bebizonyítható a segítségükkel, ha ügyes szempontrendszer szerint használjuk őket. A teljes igazság az, hogy szinte minden a felhasználási szokásokon múlik. Általános mérési módszerek persze lehetnek, de egyértelműen kijelenteni semmit sem lehet azok alapján sem.

Lehet tévút, de elég alaposnak tűnik a Mazda felkészülése, így minden esély megvan arra, hogy mégis ez lesz a helyes
Lehet tévút, de elég alaposnak tűnik a Mazda felkészülése, így minden esély megvan arra, hogy mégis ez lesz a helyes

Kár tehát filozofálni, az idő majd eldönti, hogy a Mazda jól gondolkodott-e, amikor az első elektromos autóját megtervezte. Az MX-30 egyik piacon lévő villanyos koncepciójára sem hasonlít, de ezt már megszokhattuk kedvenc márkánktól! Különleges a kinézete, a felépítése, a technikai háttere és ezzel még közel sincs vége a felsorolásnak. Christian Schultze ugyanis azt is elárulta, hogy a megkérdezettek többsége azt mondta, hogy ők bizony azt szeretnék, ha villanyautójuk ugyanúgy viselkedne, mint hagyományos autójuk. Így a Mazda komolyan gondolkodik egy olyan menetdinamikai programon, amely az eddigi autóknak megfelelő karakterisztikát biztosít majd az MX-30-nak. Érdekes elképzelés, abban viszont szinte biztosak lehetünk, hogy ha ez még így is lesz, választható opcióként megjelenik még pár másik üzemmód is.

A tervezők nem fukarkodtak az egyedi részletekkel
A tervezők nem fukarkodtak az egyedi részletekkel

És ha már az MX-30 kapcsán megjelenő hírekről van szó, nem szabad megfeledkezni a félig hivatalos információkról sem. Egyre többet hallani ugyanis a hatótávnövelő Wankel-motorról, amit szintén az MX-30 kaphat majd meg először. Ez az állandó fordulaton járó benzines erőforrás nem a hajtásba segít majd be, hanem elektromos áramot termel az akkumulátorok számára. Az állandó fordulatszám kíméletes üzemet biztosít, miközben a Wankel kiegyensúlyozottsága és csekély helyigénye sok más szempontból is kedvező felépítést vetít előre. Hivatalos bemutatkozásról ez esetben még szó sincs, viszont az eddigi pletykák kapcsán érdemes komolyan venni a fejlesztésért felelős szakemberek félmondatait.

Mindentől függetlenül az MX-30 valódi autószerű autó lesz
Mindentől függetlenül az MX-30 valódi autószerű autó lesz

Akárhogy is lesz, mi egyre kíváncsibbak vagyunk az MX-30-ra, hiszen az jól látszik, hogy, nem az lesz a legnagyobb különlegessége, hogy gyakorlatilag biztosan megkapja majd a vegán plecsnit!