Hófehérke az Óperenciás tengeren túl (és innen)

CSB_6617

A Mazda6 már többször szerepelt itt nálunk a Mazdablogon is. Most viszont egy érdekes összehasonlítás főszerepét osztottuk rá. Az amerikai Carbuzz magazin tesztjének szempontjai mellé igyekeztünk odatenni a mi szempontjainkat. A téma pikáns, hiszen a Mazda6 egy igazi világautó, amelyet szinte minden kontinensen szeretnek, az azonban közel sem biztos, hogy pont ugyanazokért a tulajdonságokért!

Globális típusokat fejleszteni és gyártani egyáltalán nem egyszerű. Olyan járműveket kell alkotni, amelyek megállják a helyüket a világ több részén is, ebbe pedig már több márka is belebukott. Gondoljunk csak bele, hogy tűnt el Európából a Nissan Primera, vagy épp a Honda Accord. A nagyobb gyártók megtehetik, hogy ugyanazon típusnéven különböző járműveket forgalmaznak a különböző kontinenseken, a Mazda viszont kénytelen volt a nehezebb utat választani: olyan autót tervezni, amely mindenhol sikeres lehet. Úgy tűnik a Mazda6 harmadik generációjával ez sikerült, nézzük miért.
Az amerikai Carbuzz az újvilág autós médiumainak egyik ismert képviselője. Az ő menetpróbájuk kapcsán jutott eszünkbe, hogy megvizsgáljuk a témát, hiszen épp arról az autóról írtak a közelmúltban, amit mi is próbára tettünk. A Mazda6 G192 Revolution Top felszereltséggel abszolút a csúcsot jelenti Európában. Ehhez az erőforráshoz csak a két legmagasabb felszereltség rendelhető és kizárólag automatikus sebességváltó. A hajtáslánchoz már volt szerencsénk és szerettük is a Mazda CX-5 kapcsán, ami azért is érdekes és fontos, mert volt már averziónk egy másik automatikus sebességváltó után.

A formában nehéz hibát találni, szinte olyan mint egy szobor
A formában nehéz hibát találni, olyan mint egy szobor

Érdekes, hogy a Carbuzz a kapuzárási pánikot is belekeverte a Mazda6 menetpróbájába. Főleg mert Amerikában a 2,5 literes benzinmotor az egyetlen elérhető erőforrás a Mazda6-hoz, és legfeljebb átlagosnak értékelik 184 lóerős teljesítményét. Itt azonban álljunk is meg egy kicsit, hiszen nem arról van szó, hogy az a motor bármiben is eltérne az általunk próbálttól (Európában 192 lóerőt ad meg a gyártó). Egész egyszerűen a világ azon felén nem a főtengelyen (DIN) mért teljesítményértéket adják meg, hanem a kerekeken mértet (SAE). Ebből adódik a különbség is, aminek csekély mivolta egyben azt is jelzi, hogy a Mazda hajtáslánca – beleértve az automatikus váltót is – igencsak hatékony. Az amerikai „kollégák” dicsérik is az autó nyújtotta vezetési élményt, bizonygatva, hogy nem feltétlenül szükséges nagyobb ménes az élményhajhászáshoz. Az viszont már érdekes, hogy még a tengerentúli tesztelő is jobban örült volna az alapáron járó hatfokozatú manuális sebességváltónak, mint az automatának. Igaz, „Sport” állásban használva azért többnyire méltatja a hatfokozatú automatikus sebességváltót, amely partner az élvezetes vezetésben. Külön kiemeli, hogy a váltó manuális üzemmódjában valóban a piros mezőig lendül a fordulatszámmérő mutatója. A „Sport” üzemmód kikapcsolásával viszont az amerikai tesztelő számára vége az élvezeteknek, ám így legalább még neki is sikerült a gyári érték körüli üzemanyag-fogyasztást produkálni az autóval.

Vezetési élmény tekintetében jelesre vizsgázik
Vezetési élmény tekintetében jelesre vizsgázik

Nos, nálunk sajnos szó sem lehet kézi kapcsolású váltóról a legerősebb Mazda6 kapcsán, viszont érdekes módon hasonló tapasztalatokat összegezhetünk. Sport módban egész más karaktere lesz az autónak. Más élményt nyújt és ez kiemelten igaz a hanghatásokat illetően is! A motor érces morgása magas fordulaton vérpezsdítő, erejét pedig ott fitogtatja igazán. A kapcsolások gyorsnak és határozottnak érződnek. A sport módot mellőzve azonban kellemes utazóautóvá válik a Hatos. Szinte nem is halljuk a motor „zaját”, a fokozatok pedig finoman kapcsolódnak egymás után. Ehhez kötődően duplán elismerését fejezi ki az amerikai portál is. A Mazdának szerinte sikerült megvalósítania, hogy „Eco” üzemmódban tényleg gazdagságos, „Sportban” pedig valóban élvezetesen vezethető az autó. A 7,8 másodperc alatti százas sprintidőt nem tartja kifejezetten jó értéknek, a Mazda6 kanyargós úton nyújtott teljesítményét viszont nagyra értékeli a tengerentúli tesztelő. Ahogy mondja, „ugyan nem falja a kanyarokat, de megdöbbentően élvezetes vele az autózás. Dicséri a 19 colos kerekekre húzott abroncsok tapadását és az üléseket csakúgy, mint a menetadatokat a szélvédő elé vetítő head-up kijelzőt, amelyek együtt felelnek azért, hogy vadászrepülő pilótának érezze magát a sofőr – mármint egy tucatautó szintjén.

A belső tér nem vall szégyent a lenyűgöző külső után sem
A belső tér nem vall szégyent a lenyűgöző külső után sem

Érdekes megállapítások ezek és itt már érezhetjük azt, ami írásunk apropóját is adta. Az USA államaiban a Mazda6 valóban egy tucatautónak számít. Legalábbis külső-belső méretei, erőforrása paraméterei alapján, és talán ennek fényében még többet nyomnak a latban a dicsérő szavak. Az, hogy ennek ellenére valaki vadászrepülőnek titulálja, igazán nagy elismerés. Más a helyzet felénk, ahol abszolút az autós társadalom felső harmadában bizonyít a Mazda6. A hangsúly pedig a „bizonyít” szóra kell helyeznünk, hiszen nem csak újságírói megállapítások támasztják ezt alá, hanem az eladási darabszámok is.

A látszat ellenére nincsenek sötét oldalai, megjelenése óta jól teljesít
A látszat ellenére nincsenek sötét oldalai, megjelenése óta jól teljesít

Amerikai kollégánk is kiesik egy pillanatra a szerepköréből amikor a belső térhez ér. Itt ugyanis már luxusautókhoz hasonlítja a Mazdát, ami elég messze van a tucatautó fogalmától. Hiányosságként az ülésszellőztetést és a hátsó ülésfűtést, illetve azok hiányát említi. Az autó szórakoztató és információs rendszerénél is vannak már szerinte jobbak a piacon, de ezt nem tartotta zavarónak, mert így szerinte még egyszerűbb is a használata. Az autó helykínálatát viszont méltatja a 185 centiméter magas tesztelő, aki a vezetőülést saját magának beállítva, kényelmesen el tudott helyezkedni a hátsó üléssorban is. A csomagteret ugyanakkor kicsinek ítélte.

A hátsó ülésfűtés kapcsolója a praktikus pohártartók mellett kapott helyet
A hátsó ülésfűtés kapcsolója a praktikus pohártartók mellett kapott helyet

Nos, ami a belső teret illeti, mi többször megírtuk már, hogy a Mazda sokat lépett előre, amikor ráncfelvarráson esett át a Hatos. Saját kategóriájában bármelyik prémium riválissal felveszi a versenyt,  sőt sok szempontból akár le is győzi őket és ez lehet az oka a luxus párhuzamnak. Hátsó ülésfűtést az általunk próbált Revolution Top tartalmazott, sőt szerintünk az amerikai tesztautó is. Az persze kétségtelen, hogy ha valaki nem olvassa el a kezelési útmutatót, vagy nem hajtja előre a hátsó üléssor középső kartámaszát, akkor nem találja meg annak kapcsolóit. Az ülésszellőztetés minden bizonnyal jól jönne bizonyos helyzetekben, de tesztünk idején még nem volt annyira meleg, hogy mi magunk a hiányát érezzük. A kicsinek talált csomagtér az amerikai sajátosságok miatt fogalmazódott meg szerintünk, európai szemmel mi inkább egy praktikusabb ötödik ajtót hiányolunk, de ez épp a globalizáció oltárán „lett oda”.
A kényelemre a ráncfelvarrás óta szerintünk nem lehet panasz, sőt az igazság az, hogy az autó kettős éne jobban feltűnik itt is igazán. Ha kell akkor a kényelmes ülésekkel és nyugalmat árasztó csenddel kényeztet, ha viszont „helyzet van”, akkor sportos érzetet sugároz felénk a kormánykerék és a billegéstől mentes karosszéria – és természetesen vele az utastér is.
Összegzésként a Carbuzz tollforgatója messzemenően dicséri az autó ár-érték arányát, figyelembe véve, hogy nem csupán egy szemet gyönyörködtető, tágas és kényelmes, mégis praktikus autót kap a pénzéért, aki mellette dönt, hanem olyat, amelyet mindezeken felül vezetni is igazi öröm. A külső dicsérete pedig nem csupán a tesztelő véleménye, mert elmondása szerint egy járókelő is simán a tengerentúlon népszerű egyik prémiummárka típusának nézte a Mazda6-ot, ami ugyancsak azt jelzi, hogy jól halad a Mazda a prémiummárkává válás útján.

Bárhol a világon megállja a helyét
Bárhol a világon megállja a helyét

Ezt a verdiktet mi magunk is meghoztuk már, néhány megjegyzéssel azonban ki kell hogy egészítsük. A Mazda6 úgy népszerű a világ szinte minden szegletében, hogy közben szakított a konvenciókkal. Nincs kis lökettérfogattal operáló turbómotor, alulméretezett dízel erőforrás, részegységenként összeállítható extralista, vagy egyedi kiegészítők a különböző piacokra. Ennek ellenére Ausztráliától Európáig megállja a helyét. A fotózás estéjén – a kései időpont ellenére is – sokan megnézték az autót Budapest belvárosában. Pedig nem volt feltűnő a színe és jó ideje benne van már a köztudatban. Mégis valamiért az emberek megnézik és elismerően bólintanak rá még most is.

Nincs ravaszkodás, nincs csibészkedés, ez egy őszinte autó és ez sikerének egyik titka
Nincs ravaszkodás, nincs csibészkedés, ez egy őszinte autó és ez sikerének egyik titka

És hogy a bejegyzés elején firtatott kérdésre is válaszoljunk, a Mazda sikeresen megfelelt a kihívásnak. Pedig nincs igazán nagy trükk, a titok csak annyi, hogy ügyesen találták meg a középutat. Amíg Japánban és Ázsia nagy részén ez a méret, a motorizáltság és felszereltség abszolút a felső kategóriáját képviseli, addig Amerikában és Ausztráliában az alsóbb szegmensből emelkedik ki. Európában pedig egész egyszerűen különcnek titulálják. És tudjátok mi a legjobb az egészben? Hogy ez a felállás tényleg mindenhol tökéletesen működik, még nálunk Magyarországon is!CSB_6622v2