Mérhetetlen szenvedély

Valahogy rosszul bánik velünk az élet, ha a Skyactiv-X motorral szerelt tesztautók kerülnek a kezeink közé. Legutóbb, még februárban a fogyasztásmérésünket viharos szél hiúsította meg, aztán március elején az idei Genfi Autószalont már a koronavírus-járvány lehetetlenítette el. Majd, amikor kieszeltük a „B-tervet”, egy németországi kirándulást, azt ismét az időjárás hiúsította meg.

Pedig nagyon kíváncsiak lennénk végre, hogy mit tud egy hosszabb út során az X-motor. A genfi küldetés erre tökéletesnek tűnt, hiszen gyakorlatilag 1200 kilométerről lett volna szó egy huzamban. Ha már az nem jött össze, szerettük volna végig csinálni vele azt a túrát, amit február közepén a kötelékünkben lévő MPS is teljesített. Az összesen 1200 kilométeres kirándulás adatai már csak azért is érdekesek lettek volna, mert jól összehasonlíthatóak lettek volna a korábbi csúcsmodell eredményeivel. Persze, lehet, hogy erre most sokan felkapják a fejüket, de tényleg lett volna alapja az összevetésnek. Mindkét esetben Mazda3 csúcsmodellekről beszélhetünk, bár igaz, hogy a mostani 80 lóerővel gyengébb. Ráadásul a maga korában a DISI-Turbo motor hasonlóan nagy ugrásnak számított, mint most az X (az volt az első közvetlen befecskendezéses Mazda motor, ami több díjat is bezsebelt). Az élet azonban úgy, hozta, hogy (egyelőre) ebből sem lett semmi.

A különbség a DISI Turbo és a SkyactivX között

Így is itt töltött viszont nálunk egy hetet ez a minden földi jóval felszerelt Mazda3 és ha már így alakult, igyekeztünk minél jobban kihasználni. Mértünk vele rövidebb etapokat fogyasztási szempontból, szállítottunk vele bringát, és néhány pillanat erejéig még az 1980-as 1990-es évek pornókirályának is éreztük magunkat a segítségével. Nyugalom, nincs ok az ijedtségre, ezek után is belefér a bejegyzés a korhatár nélküli kategóriába!

Ó, az a piros belső

Azért ezt az utóbbi témakört gyorsan meg is magyaráznám. Férfiasan be kell valljam, erről a piros/bordó belsőről nem láttam képeket, mielőtt átvettem volna a tesztautót. Nem azt mondom, hogy sokkolt a látvány, de Mazdához képest legalábbis merésznek gondoltam első ránézésre. Egy picit az említett évtizedek német prémium autóinak belső terét juttatta eszembe, amelyeket a már említett pornókirály jelzővel illettek autós berkekben. Viszont minél többet ültem benne és néztem, annál inkább megbarátkozott vele a szemem, sőt, ha őszinte akarok lenni, akkor azt kell mondjam, sok szempontból ez a legjobb választás.

Pornkönig

Ugye értitek már, hogy mire gondolok?

Erre...

Vidám és mégis elegáns, ráadásul sokkal jobban tűri a koszt, mint a világos kárpitozás. A piros egyre inkább elegáns bordóvá szelídül a szemnek. Egy hét elteltével teljesen természetes volt a látvány, sőt minden alkalommal olyan jóleső mosolyt csalt az arcomra, mint az MPS hangja indításkor.

Merthogy hang az itt sincs, talán utoljára az előző generációs Mazda3 G165 változatának, vagy a Mazda6/CX-5 2,5 literes motorjának ércessége volt lélekmasszírozó ebből a szempontból. Nem, ez nem hiba, adottság, egészen egyszerűen ennyire jó az utastér zajcsillapítása. Persze, ezt már kitárgyaltuk korábban, így akit érdekel, arra biztatom, hogy kattintson ide.

Városi forgatag

Ahogy korábban már írtuk, a fogyasztásmérés nem maradt el, csak több rövidebb etapra bontottuk. A Sport üzemmóddal is rendelkező, automatikus sebességváltóval szerelt tesztautót először városi körülmények között figyeltük meg. A rövid utakkal és sok hidegindítással fűszerezett szakasz összesen 101 kilométer volt. Magában foglalt több utat a budai hegyi utakon is, így az itt leolvasott 7,6 liter/100 kilométer egyáltalán nem rossz érték.

Autópályás rohanás

Az alcím senkit ne tévesszen meg, természetesen nem követtünk el szabálysértést, arra azonban jobb előre felkészülni, hogy az új Mazda3 esetében nem nagy toleranciáról beszélhetünk, ha a sebességmérőről van szó. Még a régebbi modellek ilyen körülmények között akár 6-7 kilométer/órát is tudtak csalni, a legújabbak esetében ez az érték már csupán 2-3 km/h. Jobb tehát vigyázni a régi beidegződésekkel, mi természetesen GPS-alapján rögzítettük a sebességet 130 kilométer/órára. Ennek fényében a 60 kilométerre vetített 5,9 liter/100 kilométer fogyasztási érték meglehetősen baráti. Az adaptív sebességtartó automatikára érdemes fokozott figyelmet fordítani, mert időnként nagyon ijedős, autópályás közlekedés mellett a legtöbbet a fékezésekkel és visszagyorsításokkal lehet veszíteni a fogyasztás kapcsán.

Országúti „krúzolás”

A végére hagytuk a legkellemesebb részt. A tesztút autópályás része ugyanis az M7 volt, és ha már így alakult, országút gyanánt körbeautóztuk a Velencei tavat. Persze tudjuk, hogy ebbe települések is beleesnek mivel a mért szakasz döntő többsége lakott területen kívül volt, így a kapott kép reális. Nos, ezen a szintén 60 kilométeres mért szakaszon (majdnem oda-vissza a tó körül) 4,4 litert fogyasztott, ami jobb, mint a gyári érték.

Persze, tudjuk, hogy ezek nem egzakt mérések, hiszen ilyen rövid távra visszatankolásos mérést nem lehet készíteni, de a szükség törvényt bont alapon következtetések levonására azért alkalmas. Ilyen következtetés például, hogy az automatikus váltó bár városban kényelmes, a Mazdánál még mindig iszákosabb, mint a hagyományos kézi kapcsolású. Az persze más kérdés, hogy ő valóban egy jól nevelt automatikus váltó és nem egy kettős-tengelykapcsolós automatizált. Így hosszú távon kevesebb alkatrész- és javítási költséggel kell számolnunk.

A forma egyszerűen lélegzetelállító, de egy bringa nehezebben fél bele, mint az előd elődjébe
A forma egyszerűen lélegzetelállító, de egy bringa nehezebben fél bele, mint az előd elődjébe

A szürke külsőhöz tökéletesen passzol a piros bőr, sőt ki merem jelenteni, hogy a külső árnyalatok nagy részéhez szintén. A felára elenyésző, pártízezer forinttal kell csak többet fizetni érte, mint a sima feketéért, az élmény viszont abszolút megéri. Én mindenkinek azt javaslom, aki ebben gondolkodik, hogy próbáljon meg, nem csak egyszer öt percet eltölteni benne. Már fél óra üldögélés után is megjön hozzá az ember kedve és azt követően már a fekete, vagy épp a fehér lesz furcsa. Most senkinek nem javaslom, hogy próbálja ki, hiszen még mindig az a legfontosabb, hogy mindenki maradjon otthon, viszont higgyétek el, hogy érdemes várni arra, hogy ezt a belsőt és úgy általában a Mazda3-at kipróbáljátok! Szóval, ha már tehetitek, akkor majd irány valamelyik Mazda Centrum kereskedés, és tegyétek próbára!

Szembe kell néznünk vele, hogy ez a kombináció elég ütős :)
Szembe kell néznünk vele, hogy ez a kombináció elég ütős 🙂