Crossover kötéltáncos

Nálunk is visszatérő vendégnek számítanak az amerikai MotorWeek autós műsor menetpróbái. A hamarosan negyvenedik évadába lépő kultikus műsort nemcsak a tengerentúlon, hanem a világ minden szegletében ismerik és elismerik. Aktuális kisfilmjükben a Mazda3 alapjain nyugvó szabadidő-autót, a CX-3 és CX-5 közötti űrt kitöltő CX-30 modellt veszik górcső alá. Korábban már említettük, hogy a kizárólag a kínai piacon forgalmazott CX-4 miatt vált szükségessé a Das Goldene Lenkrad” – Arany kormánykerék – díjat is bezsebelt SUV „következetlen” elnevezése.

A tengerentúlon a CX-30 a hatosból is ismert 2,5 literes, 186 lóerős, valamint 186 láb–font – 252 newtonméter – forgatónyomatékkal felvértezett erőforrással és hatfokozatú automatikus sebességváltóval kapható, első-, illetve összkerékhajtással. Nincs okunk a bánkódásra, hiszen cserébe az európai csúcsmotorról, a hasonló teljesítményű, azonban jóval takarékosabb kétliteres Skyactiv-X erőforrásról csupán álmodhatnak. Azt is hozzá kell tennünk, hogy a hagyományos megoldásokat díjazó, konzervatívabb amerikai vásárlók maximálisan meg vannak elégedve a 186 lóerő nyújtotta menetteljesítményekkel. Miért ne lennének, amikor a Mazda USA szerint a Skyactiv-G a kategória legerősebb motorja. További hab a tortán, hogy ebben a szegmensben elektromosan nyíló csomagtérajtaja sincs másnak!

Mondanunk sem kell, hogy a külön kapcsolóval aktiválható Offroad üzemmód ellenére, az autótesztek fenegyerekéhez hasonlóan az autós műsorok doyenje, John Davis sem vitte terepre a harmincast, amihez a Mazda 1400 dollárért méri az összkerékhajtást. A hülyének is megéri a CX-hármashoz képest bő 1200 dolláros felárat a kategóriák között – crossover – légtornázó kompakt szabadidő-autó. Főleg annak ismeretében, hogy tíz híján háromezer-háromszázzal kevesebb zöldhasút hasít ki az amerikaiak zsebéből, mint nagyobb testvére, a CX-5. Meglepő, hogy az ötajtós Mazda3 is 1800 dollárral borsosabb áron cserél gazdát. Ez az előnyös árfekvés annak is köszönhető, hogy a harmincast a Mazda mexikói üzemében gyártják. Az Újvilágban az egyedülállók, illetve fiatal párok, házaspárok járművének szánják, míg errefelé, valamint Japánban az egy-, esetleg kétgyermekes családok számára is ideális választásnak bizonyulhat.

A MotorWeek csapata is méltatta az általánosan kiváló kidolgozást, a prémium minőséget, a jó úttartást. Kiemelték a fékrendszer teljesítményét is, hiszen 60 mérföld/órás – 96,5 kilométer/óra – sebességről kevesebb, mint 30 méteren belül állóhelyzetre lassította a kis szabadidő-autót. Ugyanerre a sebességre pedig kerek nyolc másodpercen belül gyorsult. A tesztkör végére 30 mpg – 7,84 liter/100 kilométer – átlagfogyasztás jött ki, ami a körülmények ismeretében több, mint jó eredménynek számít, de lássuk végre a menetpróbát!